Publicerat Mars 21, 200818 yr Jag ger nog upp allt nu. Beställde en laserpatron nfick hem den fick till siktet på ca 20 meter var nöjd för stunden tänkte detta fixar jag till senare på längre avstånd. Men tji fick jag tappade den på backen lilla fjädern inne i den lossnade slutat att lysa ur den. Så jag vet inte hur jag ska göra nu. Måste ju ställa in siktet annars kan jag lägga ner det hela. Har stått timmar på banan men inte fått till några bra skott jag är uppgiven just. Antingen beställa ny laserpatron kostar ju kring 600 spän eller lämna in den till någon som kan detta. Eller stå o nöta på banan så att man inte har råd med nått annat skott är ju inte heller så billiga. En sak jag ångrar är att jag bytte kikare på den borde ha låtit det gamla ha fått sitta kvar. Men blev för het på en ny kikare. Så jag vet inte vad jag skall göra just nu.
Publicerat Mars 21, 200818 yr Låter tungt.. även om jag inte riktigt begriper vad det är som hänt. Är det ett laser sikte eller en sån här moj man använder för att ställa in siktet så man åtminstonde träffar tavlan då man skjuter? Vad är det för bössa? Mvh!
Publicerat Mars 21, 200818 yr Författare Det är en laserptron för att se hur siktet ligger på tavlan, inget lasersikte. Bössan är en Husqvarna 30 - 06
Publicerat Mars 21, 200818 yr Det är bara att sikta genom pipan och kolla så att hårkorset i kikaren oxå pekar någorlunda i mitten. Detta kan vara lurigt att börja med på 100 meter, testa på 50 meter först och skjuta nån smäll och justera siktet, jobba dig sen bakåt.
Publicerat Mars 21, 200818 yr hittar du inte tavlan alls eller vad är början till detta problem? Fan så jobbigt det är isåfall.. hata hata hata..
Publicerat Mars 21, 200818 yr Författare hittar du inte tavlan alls eller vad är början till detta problem? Fan så jobbigt det är isåfall.. hata hata hata.. Grejen är att det är själva laserptaronen som lagt av blir ingen laserprick på tavlan det är det som har hänt.
Publicerat Mars 21, 200818 yr vad ska du med lasern till om du ändå träffar tavlan? Fast irriterande ja att din makkapär ha farit slut.. verkligen .
Publicerat Mars 21, 200818 yr Exabit har helt rätt, det ÄR inte svårt att fixa detta ändå! Väck med slutstycket, kolla igenom pipan mot tavlan. De här stora 10-ringade gevärstavlerna är svarta i mitten vilket gör det hyfsat lätt att centrera träffarna. När du ligger i centrum på tavlan, håll bössna tokstilla då och lyft upp och titta igenom siktet. Sen kommer problemen, du måste tänka tvärtom när du korrigerar siktet. Men det är bara att vrida tills sikte och pipa pekar på samma ställe. Då stoppar du i en pil och skjuter så kommer du helt säkert att hitta träffen i tavlan, jag har aldrig misslyckats med detta hamnar förvånansvärt ofta väldigt nära centrum faktiskt. Mvh!
Publicerat Mars 22, 200818 yr Exabit har helt rätt, det ÄR inte svårt att fixa detta ändå! Väck med slutstycket, kolla igenom pipan mot tavlan. De här stora 10-ringade gevärstavlerna är svarta i mitten vilket gör det hyfsat lätt att centrera träffarna. När du ligger i centrum på tavlan, håll bössna tokstilla då och lyft upp och titta igenom siktet. Sen kommer problemen, du måste tänka tvärtom när du korrigerar siktet. Men det är bara att vrida tills sikte och pipa pekar på samma ställe. Då stoppar du i en pil och skjuter så kommer du helt säkert att hitta träffen i tavlan, jag har aldrig misslyckats med detta hamnar förvånansvärt ofta väldigt nära centrum faktiskt. Mvh! Japp! Funkar förvånansvärt bra, brukar sikta i så på 30 meter ungefär, skjuta en smäll och kolla träffen, justera det som behövs ,för att sen skjuta in ordentligt på det avstånd som jag vill ha den inskjuten på. Man spar på bulorna så också, i stället för att börja jaga tavelträffar på 80-100 meter redan från början.
Publicerat April 12, 200818 yr När jag skjuter in sikten brukare jag göra så här. Det hjälper om du har en skjutbänk eller skjutstöd som du kan få bössan att stå stilla i. Jag tar en stor papptavla och ritar en mittpunkt. Sen börjar jag på 50 meter, förutsatt att siktet e grovinställd, och skjuter ett skott. Sen kollar jag vart skottet tog på tavlan och rmarkerar den träffen. Sen fixerar jag bössan så jag kan justera hårkorsett utan att bössan flyttare sig, riktar in hårkorsett på mittpunktet igen, sedan använder jag justeringsskruvarna på sikter och klickar mig till träffen som jag markerat, skjuter ett skott till för att se vart jag hamnade, hamnade jag rätt då så e det bara att gå till 100 vallen och skjuta in mej där. Om allt går som det ska har jag använt ca 10 skott.
Publicerat April 12, 200818 yr När jag skjuter in sikten brukare jag göra så här. Det hjälper om du har en skjutbänk eller skjutstöd som du kan få bössan att stå stilla i.Jag tar en stor papptavla och ritar en mittpunkt. Sen börjar jag på 50 meter, förutsatt att siktet e grovinställd, och skjuter ett skott. Sen kollar jag vart skottet tog på tavlan och rmarkerar den träffen. Sen fixerar jag bössan så jag kan justera hårkorsett utan att bössan flyttare sig, riktar in hårkorsett på mittpunktet igen, sedan använder jag justeringsskruvarna på sikter och klickar mig till träffen som jag markerat, skjuter ett skott till för att se vart jag hamnade, hamnade jag rätt då så e det bara att gå till 100 vallen och skjuta in mej där. Om allt går som det ska har jag använt ca 10 skott. gör precis som namkong men ibland kan jag inte hålla mig när det är frågan om en ny bössa. skjuter för få skott på tavlan men måste ändå blåsa på. mitt råd är ändå ganska ok ändå om det handlar om en kaliber du är ovan med, skjut av dig först innan du gör den slutgiltiga inskjutningen, du ska hitta rekylen och gilla den. ps mitt råd är värdelöst om du är van kalibern.
Publicerat April 13, 200818 yr Dessa laser patroner är en typisk onödig grej som man försöker lura på folk tycker jag! Har visserligen aldrig provat någon men jag brukar klara inskjutningen med 2skott om man vill. Jag gör som så att jag lägger bössan i stödet och tittar i pipan och centrerar den mot en luftpistols tavla på 100meter skruvar sedan kikaren till mitten detta fungera otroligt bra. Sedan skjuter jag ett skott och det brukar sällan fela mer än 1dm. sedan riktar jag in korset där jag vill att skotten skall träffa och vrider sedan på kikaren utan att ändra bössans läge så att korset ligger på det skjutna kulhålet. Sedan bara att skjuta ett eller några kontroll skott så du ser att det stämmer. Detta kräver visserligen bra stöd för bössan men fungerar perfekt sedan brukar man oftast passa på att skjuta lite när man är på banan men det är väl valfritt
Publicerat April 14, 200818 yr Dessa laser patroner är en typisk onödig grej som man försöker lura på folk tycker jag! Håller med beträffande konventionella repetrar men den har sin funktion halvautomater, pumpar och framförallt i dubbelstudsare som har såväl dyr ammo, värmestegring och två pipor som inte alltid pekar åt samma håll