Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Skumsvamp?

Featured Replies

Publicerat

En tokig östgötsk tjej med en hög hundar jag försöker få fason på.

Två gryttokiga JRT, en fågeltokig wachtel och en liten Tysk Jaktterrier som jag hoppas blir en bra allround hund.

Ganska nytagen jägarexamen, 2 år sedan. Försöker få prova på det mesta inom jakten såsom grytjakt, klövviltsjakt, fågeljakt, eftersök mm.

Bor på landet med sambo och har jaktmark på hans föräldrargård, ca 5 mil söder om Norrköping.

Uppväxt i en jägarfamilj men fick inte upp intresset själv förrän jag träffade sambon och skaffade egen jakthund.

Jobbar som restaurangchef/alltiallo på en skärgårdskrog.

Nu när det är lugnt på jaktfronten går den mesta tiden åt till viltvård och att försöka åtla in vildsvinen ordentligt på våra marker.

Det var lite om mig. Bara att fråga om någon undrar mer.

Publicerat

aah trevligt med mera flickor på forumet! välkommen välkommen! Trevligt att se att du har terriers!

Publicerat
aah trevligt med mera flickor på forumet! välkommen välkommen! Trevligt att se att du har terriers!

Tackar.

Tycker nog det behövs mer tjejer även ute i skogen. :D

Ja den sista tyskan vi har köpt nu är vi redan mer än nöjda med. :P Hoppas på att hon fortsätter utvecklas lika fint som hon redan har gjort.

Vart kommer din tysk i från?

Publicerat

välkommen

Publicerat

Välkommen!

Restaurangchef i skärgården.. bor 5 mil söder om Norrköping.. Vart ligger restaurangen? Inte i St Anna va?

Mvh!

Publicerat
Välkommen!

Restaurangchef i skärgården.. bor 5 mil söder om Norrköping.. Vart ligger restaurangen? Inte i St Anna va?

Mvh!

Strax söder om St Anna i Gryts skärgård.

Publicerat

Kul! Hej och välkommen! :lol:

Publicerat

Vad roligt att du hittat hit också :lol:

Välkommmen!

MVH Anna

Publicerat

Varmt välkommen!

Kul med mer tjejer här på forumet, och i skogen.

Förhoppningsvis så tar det död på skogshuggarmentaliteten i vissa jaktlag, i sinom tid.. :lol:

Publicerat

Välkommen hit! Jagar ca 5 mil söder om norrköping!? Valdemarsvik då? Ja det finns rätt gott om gris där på sina ställen. Öst eller väst om E22:an?

//Roggman66

Publicerat

Hej & välkommen hit!

:lol:

Publicerat
Välkommen hit! Jagar ca 5 mil söder om norrköping!? Valdemarsvik då? Ja det finns rätt gott om gris där på sina ställen. Öst eller väst om E22:an?

//Roggman66

Ja precis där nere i skogarna håller jag hus.. Vi har haft runt omkring våra marker något år nu men först nu börjar de komma in till oss. Har mark på väst sidan sträcker sig från e22 och en bit västerut.

Tackar för ett trevligt välkomnande från alla. :lol:

Publicerat

Varmt välkommen hit

Publicerat
Strax söder om St Anna i Gryts skärgård.

Läckert! Var det inte i Gryts skärgård som kustbevakningen höll till? Vi hade kåk o mark o jakt nere i St Anna på Norra Finnö och vi var tydligen väldigt nära kustbevakningen för de hälsade på oss varje år. Känner du till Tyrislöt? Öarna rätt ut där, Hästö, Fiskeskär samt segelskär och inre samt yttre hästöklabben tillhörde släkten.. Haft sjukt fin knipjakt där under hela uppväxten men sen såldes det innan man vart gammal nog att fatta hur värdefullt det var ;)

Fint där nere iaf!

Mvh!

Publicerat
Läckert! Var det inte i Gryts skärgård som kustbevakningen höll till? Vi hade kåk o mark o jakt nere i St Anna på Norra Finnö och vi var tydligen väldigt nära kustbevakningen för de hälsade på oss varje år. Känner du till Tyrislöt? Öarna rätt ut där, Hästö, Fiskeskär samt segelskär och inre samt yttre hästöklabben tillhörde släkten.. Haft sjukt fin knipjakt där under hela uppväxten men sen såldes det innan man vart gammal nog att fatta hur värdefullt det var ;)

Fint där nere iaf!

Mvh!

Jo precis. Har faktiskt jobbat där på sambandsplatsen en gång i tiden. De har ju hemmahamn i Fyrudden inte så långt ner dit från Tyrislöt.

Tråkigt att det blev sålt. Är ju riktigt fina sjöfågeljakter i skärgården härom kring.

Har tur som har en kompis som äger en ö så där ute är man ju några gånger per år.

Glad Påsk

/Josefin

Publicerat

Kul!

Blir lätt avundsjuk, minnena från uppväxten och knipjakten där ute är många.. Skrev faktiskt om trutjakten på Segelskär på något forum helt nyligen.

Sen var det ju så himla stort allt för en då 12-13 år gammal gosse som mej! Vår båt och snurra var för klen för att vi skulle kunna gå från kåken direkt till Hästö så farsan föreslog att jag skulle gå ut med båt och vettar så skulle han köra runt till Tyrislöt där jag då plockade upp honom. Bara den grejen att få detta ansvar var in i helvete stort, upplevelsen av det egna ansvaret att lysa sig igenom ett trångt sund fullt av grynnor från Djupvikrok ut mot Korsfjärden var spännande och krävde lite omdöme. Väl ute på Korsfjärden så var man ju lite harig så man höll utmed land förbi Smedjan och Fyrholmen tror jag det hette. Sen öppnade Finnfjärden upp rejält och då gick man utmed Alskärsholmarna. Fanns ett flatberg där som jag glömt, höll på att smälla på där faktiskt men det vet far inte om ens idag ;)

Därefter var det ngr minuter rätt ut i mörkret. Gick man rätt fram där så hamnade man på Fiskeskär alt Segelskär beroende på hur krokigt man körde. Jag skulle dock vika in vid drängkroksudden in mot Tyrislöt där Far väntade med vapen, fika, hundar o sig själv.

Satt vi på insidan, norra bukten som vi kallade den, så hade vi Tyrislöt rätt in. Minns en morgon då vettarna var på plats och det var fortfarande rejält mörkt. Då kom Kustbevakningens stora båt utifrån Finn och gick in mot Tyrislöt.. Såg ut som en flytande julgran som kom smygnade och jag där satt jag och "uppsiktsjagade" varandes typ 12 år med egen bössa i en skåre säg 50 meter från farsan.. inge bra. De tuffade dock bara vidare så allt var lugnt. Något senare på morgonen hade de hört våra skott och sjösatt en sån här ribbåt, vi lärde oss att känna igen motorljudet så vi visste precis när de var i antågande. Helvete vilken fart de kom med!!

De måste ha legat någonstans med kikare och spanat efter vettar och när de fick syn på vettarna så kom de som blådårar..

Hur som, alla papper klara så det var aldrig ngr problem med dem utan de var som vanligt ytterst trevliga och goa gubbar!

Några år senare, nu med eget körkort och egna licenser så var jag tillbaka en vår för att fiska och jaga tillsammans med en kompis. Hade precis köpt min nuvarande bock och hade den då på lånehandling.. Vi var iland på inre hästöklabben och sköt trut o fiskade då de kom farande.

De gillade inte att jag jagade med en bössa på lånehandling från säljare, man fick bara provskjuta dem på lerduvor vilket jag nog visste men tja man chansade på att KBV skulle vara någon annanstans då vi var nere. Men icke.. Det var ett surt befäl där på båten som var bengdum, han orkade inte beslagta bössan för jag skulle iaf få hämta ut den något senare iaf, så han lät oss behålla bössan. Men jag tror han föramhöll 3 gånger innan de drog att han var väldigt snäll nu och att han egentligen borde snott bössan..

Den gången hade de ingen ribbåt utan någon större kryssare. Rätt kul att se dem komma i full vart i syfte att "ta oss på bar gärning" eller vad de nu kan tänkas ha för syfte. Sen tvingas de likväl slå tokback på alla maskiner då de börjar närma sig för de har ingen som helst koll på djup invid stranden :D

Jaja.. he he.. här kan man verkligen segla iväg precis hur mycket som helst märker jag!

Mvh!

Publicerat
Tackar.

Tycker nog det behövs mer tjejer även ute i skogen. ;)

Ja den sista tyskan vi har köpt nu är vi redan mer än nöjda med. :D Hoppas på att hon fortsätter utvecklas lika fint som hon redan har gjort.

Vart kommer din tysk i från?

min tyska kommer ifrån infernos och hon är inte så gammal ännu men dressyren går jäkligt bra. skulle säga prickfritt om hon inte hade rymt nu på morgonen trots att jag skrek att hon skulle stanna :D nä men . det går väldigt bra med tanke på hur ung hon är. Varifrån kommer din?'

Min jagar tack o lov inte ännu men hon har börjat göra små sökrundor på 30-60 sekunder. Iofs hinner hon ganska långt på dom sekunderna har jag märkt. Men jag försöker dämpa det hela ganska mycket. :D

mvh c-A

Publicerat
Jo precis. Har faktiskt jobbat där på sambandsplatsen en gång i tiden. De har ju hemmahamn i Fyrudden inte så långt ner dit från Tyrislöt.

Tråkigt att det blev sålt. Är ju riktigt fina sjöfågeljakter i skärgården härom kring.

Har tur som har en kompis som äger en ö så där ute är man ju några gånger per år.

Glad Påsk

/Josefin

Själv har jag varit åt det hållet på tidgt 80-tal och varit ute och fiskat runt S:t Annas skärgård. Det var medans jag bodde i Aneby s. Tranås. Det är fint där ute. :D

Publicerat

Hej och välkommen

Publicerat

Hej och välkommen till forumet :D hoppas att du kommer att trivas :):D

Publicerat

Jag gillar skumsvampar... Hoppas att du kommer att trivas! :lol:

Publicerat

Välkommen

Publicerat

Var det någon som gnällde på skogshuggarmentaliteten?

Gamla fina traditioner skall inte brytas...men Visst. Jag gör undantag. Bara de luktar svett och snus och har håriga armhålor. :P

Välkommen hit! Hoppas du hittar/skapar några trådar du gillar!

Publicerat
Var det någon som gnällde på skogshuggarmentaliteten?

Gamla fina traditioner skall inte brytas...men Visst. Jag gör undantag. Bara de luktar svett och snus och har håriga armhålor. :blink:

Välkommen hit! Hoppas du hittar/skapar några trådar du gillar!

Ungefär så ja.. :huh:

• 1 month later...
Publicerat

Tjena josse. mvh Micke R hällsa fredrik