Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smärta i ryggslutet!

Featured Replies

Publicerat

Wachtel tiken har ont någonstans i korset, eller ryggslutet.

Vill inte lägga sig ner, eller ställa sig på bakbenen som hon brukar göra o gosa med husse när jag kommer hem.

Ska hon hoppa upp i knät så tar det också tvär stopp.

Alltså lägga sig rakt ner från sittande gör ont, även om hon lägger sig sideledes men när hon väl är nere så säger hon inget.

Var i kontakt med veterinären idag o ger henne nu Rimadyl som jag hade några piller sen innan hemma. Ska köpa fler i morgon.

Verkar som smärtan som sagt sitter någon stans i bakkroppen men kräket är rätt tålig emellanåt o vill nog inte visa mer exakt var det gör ont.

Känner mig ordentligt orolig för hon har fasen inte gjort nått ansträngande sen 31 januari.

Vad som ev hänt ute på baksidan eller i hundgården vet jag iofs inte.

Nått galet med diskarna eller korset kanske höfterna?

Hon har godkända höfter så höftledsfel kan inte va problemet.

Annars så springer hon som vanligt när vi är ute o pinkar osv.

Haltar inte o visar intet av att hon ev har ont.

Ett par trappsteg inget bekymmer men igår ville hon först inte gå ner i undervåningen o där är det ju en längre trappa.

Någon som känner igen symtomen?

Funderar på ev fästingsjukdommar?

Diskbråck?

Publicerat

Lät nästa lite som vattensvans som apportörerna kan få då de plaskat runt för mycket i vatten men det lär tiken inte ha gjort förmodar jag..

Förutom det så har jag inte en susning. Det enda jag spontant tänker är att det på intet sätt behöver vara något farligt och knepgit utan kan vara någon infektion i bakstället någonstans.

Mvh!

Publicerat

Tog bort dubbelposteringen.

Om hunden varit min skulle jag nog bett om att de tagit några plåtar på bakkärran för att eliminera att det är dickbråck eller annan skelettskada/sjukdom.

Hur gammal är hunden och när hd-röntgades hon??

Lycka till och hoppas det inte är något allt för besvärligt att bli av med.

Publicerat

Jag instämmer med Jämta.

Skulle det te x vara känningar av ett diskbråck hon har så är mycket vunnet om man kan sätta in behandling i ett tidigt skede, antiinflammatorisk medicin samt vila är väl det vanligaste.

MVH Anna

Publicerat
  • Författare

Jycken är 5 år och HD röntgades nån gång vid 15-18 måndader har jag för mig.

B på bägge höfterna.

Hon hade vasttensvans för något år sen men tror inte det handlar om det nu för hon viftar glatt på svansen emellanåt.

Finns en möjlighet att hon och plottunghunden haft någon dispyt utan att vi sett det.

Hon har iallafal låtit bli o fräsa åt plotten nu när hon har ont.

Känner nog att hon inte är på topp.

Blir det ingen förbättring så blir det djursjukan efter helgen och röntgen.

Jobbar till söndag kväll så det vore smidigast om jag kunde vänta någon dag.

Skit oxå tänkte ta en matgris i veckan med månljus o snön som kommit men det får nog va.

Inget jycke som är på topp så det kanske är bäst o låta bli.

Publicerat

Det du beskriver pasar exakt in på vad som hände min hälleforsare för 4-5 veckor sedan.

Av någon anledning hade han gaser i magen visade det sig på röntgen, så det visade sig vara extremt magknip pga en magsjuka

mina hundar hade, han fick Andapsin och fasta förrutom sönderkokt ris i 3 dagar, sedan var han som vanligt igen.

Men symptomen var just i det närmaste lam från höfterna och tvingade man honom att stå/lyfte honom i stående läge stod han gärna på en baktass åt gången.

Det jag kunde märka själv var att magen var som ett trummskinn.

Mvh. /M

Publicerat

Oj mycket det kan vara, men låt henne gå på en kur rimadyl innan du gör något mera, den första medicinen måste hinna börja göra sin verkan innan du går vidare, spekulera kan man alltid kan vara typ ryggskott och har du tur så släpper det av smärtstillande och anti inflammatorsik kur(rimadyl), går du på lugnare promenader med henne så hon håller igång kroppen och får blodcirkulation i ryggen.

Höfter slits och pålagringar får de flesta med åren, nu är hon bara 5 år så det skulle förvåna mig om det är höfterna dessutom kom det ganska hastigt, det gör inte pålagringar.

Ömmar hon inte över ryggen och kan du lyfta alla benen ett i taget förstås, tänk på att skador oftast är korslagda, är hunden stel i vänster fram så kollar man höger bak o.s.v de som ömmar i ryggen vill inte ta ut steget ordentligt och övergår i galopp istället för trav vid relativt låg hastighet.

Hoppas hon kryar på sig, kör den här kuren och låt henne få tid att repa sig fick du för 10 dagar morgon och kväll?

Publicerat
  • Författare

Va hemma en vända i eftermiddag o då va hon sitt vanliga jag.

Iallafall den lilla stund jag var hemma.

Hon tog första 3 trappstegen ner i hallen i ett huj o ut genom dörren o yttertrappans 4 steg inget bekymmer.

Hoppade omkring i snön en liten stund innan hon pissade av sig.

På väg in igen så morskade plotten och fick sig direkt en "käftsmäll" av bara farten.

Ok,subban är tillbaka tänkte jag :P

Var hemma en vända ikväll med, o visst var hon rörlig men så skulle hon lägga sig hos mig på golvet framför TV o mysa lite då gnällde hon till igen när hon gick omkull åt sidan.

Sen låg hon på rygg o tyckte livet va mysigt som vanligt.

Hon snurrade sen runt o hoppade upp därifrån utan tecken på smärta.

Antar att Rimadylen är lite smärtstillande.

Få se vad det blir av de hela.

Publicerat
Ok,subban är tillbaka tänkte jag :P

Klockren wachtel med lite drag i :P MaxW här har två surkärringar hemma som man garvat en hel del åt!

Min egen idiot försöker läxa upp de andra dagligen men de har för länge sedan slutat bry sig om honom :P

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Klockren wachtel med lite drag i :D MaxW här har två surkärringar hemma som man garvat en hel del åt!

Min egen idiot försöker läxa upp de andra dagligen men de har för länge sedan slutat bry sig om honom :lol:

Mvh!

:D Tja, tiken har ett "säkerhetsavstånd" på ca 40 cm.

Alla hundar bortom det ignoreras oavsett vad de gör, eller hur kaxiga de är.

Men kommer de inom de centimtrarna så kommer EN varning sen smäller det.

Tycker det på nått sätt är lite klädsamt...

Har rätt så kul åt kräken för de mesta.

Ger man alla 3 var sitt ben så tar det inte många minuter så har wachteltiken alla ben i sin korg.

Sen ligger hon där utan att tugga de minsta, bara konstaterar att hon är i topp av hundflocken eller nått.... :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått med tiken NS?

Publicerat
  • Författare
Hur har det gått med tiken NS?

Hon är numera sitt vanliga bitchiga jag även utan medicinering.

Inget som tyder på att hon har ont någonstans.

Troligen så var de någon sträckning eller likinande antar jag.

Tack för omtanken!

Publicerat

Skönt att höra!

Förhoppningsvis var det inget allvarligare då.

MVH Anna