Publicerat Augusti 3, 200521 yr Jag har kommit med på en ny mark där det finns kronhjort. Vi får skjuta hind och kalv samt en hjort upptill 12 taggar. Det råder en viss osäkerhet i laget hur man ska räkna taggarna då kronhjort är ett relativt nytt jaktbart vilt på marken och det är första gången som ett hornbärande djur får skjutas. Räknar man alla taggar eller räknar man endast de som är på övre delen av kronan?
Publicerat Augusti 3, 200521 yr Författare Är det lätt eller svårräknat? Har aldrig jagat kronhjort för. De flesta man ser på bild är ju betydligt mer kapitala än 12 taggar....
Publicerat Augusti 3, 200521 yr Är det när dom springer kan det vara knepigt för en som är ny på det men när dom står still är det mycket enkelt. Där jag jagar är inom ett kronskötselområde och vi får bara skjuta hind,kalv och spetshjort under örats längd och gafflar
Publicerat Augusti 3, 200521 yr Författare Kanon! Tack för svaret, Danne. Ska ut i helgen och se om jag ser några. Ska bli dj-ligt spännande.......
Publicerat Augusti 3, 200521 yr Författare I Sörmland, närheten av Vingåker. Där har man sett Kronhjort sporadiskt ett par år, förra året sköt man en kalv och i år är tilldelningen 2 hindar/smaldjur och 2 kalvar samt att man inom VVo får skjuta ovannämnda hjort. Man har sett några riktigt fina kronhjortar, bl a en + 16 taggar, på marken. Även dovhjorten håller på att etablera sig väl på marken. Förrförra året sköts det ett smaldjur och förra året sköts det 5 st hjortar, osäker om ålders- och könsfördelningen så det kan bli en riktigt spännade höst.