Publicerat Mars 23, 200818 yr Hej Nån här som har erfarenhet av denna ras? Hur pass vanliga är dom som rådjurshundar, anv dom på hare oxå? Har dom vida sök, bytesmedvetenhet? Nån som har lite koll? Vore tacksam för lite info. // Narren
Publicerat Mars 24, 200818 yr Hej Nån här som har erfarenhet av denna ras? Hur pass vanliga är dom som rådjurshundar, anv dom på hare oxå? Har dom vida sök, bytesmedvetenhet? Nån som har lite koll? Vore tacksam för lite info. // Narren Jag har jagat med ett flertal olika Fauve genom åren, och har själv en snart åttaårig Fauve hane. Fauven är en typisk kontinental allroundhund, "som ska jaga ALLT med stor jaktlust och passion". (Det gäller även vildsvin och älg!!!) Något som jag tycker stämmer väl överens med rasen även här hemma. Fauve är generellt en riktig "långtradare", som inte ger sig i första taget när det har fått ett drevdjur på benen. Det har också ett väldigt bra sök, som passar väl in när det gäller harjakt. Här hemma används nog dom flesta framförallt på rådjur, hare, och räv. Fauve är inte speciellt bytesmedveten, fast den morrar och luggar viltet rejält.... Fauve är ju en vänligsjäl, som inte gör mycket väsen av sig hemmavid. Temperament har den absolut, men det visar den väldigt sällan utanför jakten! Uppfödare har under som senaste åren importerat mycket fina jaktlinjer från Frankrike, och det är något som nu börjar bära frukt på allvar. Så många jaktprovsmeriterade hundar som har kommit fram den här säsongen, har vi aldrig tidigare sett här hemma?! Att köpa en Fauve idag, är som jag ser det, ett lika säkert köp som en drever eller tax! (Fast det finns mkt färre uppfödare, och kampen är hård om dom bästa valpkullarna ) Planera i god tid om du vill ha en valp från någon av dom större uppfödarna! (Man ska alltid skriva sig på hos flera, för att vara säker på att få en valp!)
Publicerat Mars 24, 200818 yr Kan bara instämma i vad ovanstående skribent redan sagt Vi har en ettårig fauve, som vi prägalt på räv nu under vintern och häromdagen hade han sitt första drev på räv. En underbar hund, i lagom storlek. Hänger med på allt man hittar på, älskar barn, katter och andra hundar. Våran i alla fall är tämligen lättlärd och pigg på det mesta. Även om det nu blev räv som första drevet kom på, så är han intresserad och följer de flesta spår han hittar åt. Älg, hare, rå och mård är intressanta och han har tidigare i vinter spårat en mård fram tills den träade. En riktig allrounddrivare, även om min uppfattning är att de flesta driver rådjur i Sverige. Våran är inte bytesmedveten eller aggressiv i närheten av fällt byte, men han ruskar gärna om dem för att försäkra sig om att de verkligen är döda. Vem som helst kan ta av honom ett byte/tuggben/grisöra/leksak tetc. och det skulle aldrig falla honom in att göra något. Stabilt psyke och han är lugn och trygg. Väntar nu på en till liten fauve. En tikvalp som vi ska ta in från Norge och som stammässigt nog kan tillföra aveln en del i framtiden I min hundtråd hittar du nog åt en del berättelser om våran fauve, med text och bild http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=10968
Publicerat Mars 24, 200818 yr Författare Jag har jagat med ett flertal olika Fauve genom åren, och har själv en snart åttaårig Fauve hane.Fauven är en typisk kontinental allroundhund, "som ska jaga ALLT med stor jaktlust och passion". (Det gäller även vildsvin och älg!!!) Något som jag tycker stämmer väl överens med rasen även här hemma. Fauve är generellt en riktig "långtradare", som inte ger sig i första taget när det har fått ett drevdjur på benen. Det har också ett väldigt bra sök, som passar väl in när det gäller harjakt. Här hemma används nog dom flesta framförallt på rådjur, hare, och räv. Fauve är inte speciellt bytesmedveten, fast den morrar och luggar viltet rejält.... Fauve är ju en vänligsjäl, som inte gör mycket väsen av sig hemmavid. Temperament har den absolut, men det visar den väldigt sällan utanför jakten! Uppfödare har under som senaste åren importerat mycket fina jaktlinjer från Frankrike, och det är något som nu börjar bära frukt på allvar. Så många jaktprovsmeriterade hundar som har kommit fram den här säsongen, har vi aldrig tidigare sett här hemma?! Att köpa en Fauve idag, är som jag ser det, ett lika säkert köp som en drever eller tax! (Fast det finns mkt färre uppfödare, och kampen är hård om dom bästa valpkullarna ) Planera i god tid om du vill ha en valp från någon av dom större uppfödarna! (Man ska alltid skriva sig på hos flera, för att vara säker på att få en valp!) Tack så mycket. Det är alltid bra att å höra från hundägare som äger rasen. Ger oftast lite mer än att bara läsa på rasklubbens sida.
Publicerat Mars 24, 200818 yr Författare Kan bara instämma i vad ovanstående skribent redan sagt Vi har en ettårig fauve, som vi prägalt på räv nu under vintern och häromdagen hade han sitt första drev på räv. En underbar hund, i lagom storlek. Hänger med på allt man hittar på, älskar barn, katter och andra hundar. Våran i alla fall är tämligen lättlärd och pigg på det mesta. Även om det nu blev räv som första drevet kom på, så är han intresserad och följer de flesta spår han hittar åt. Älg, hare, rå och mård är intressanta och han har tidigare i vinter spårat en mård fram tills den träade. En riktig allrounddrivare, även om min uppfattning är att de flesta driver rådjur i Sverige. Våran är inte bytesmedveten eller aggressiv i närheten av fällt byte, men han ruskar gärna om dem för att försäkra sig om att de verkligen är döda. Vem som helst kan ta av honom ett byte/tuggben/grisöra/leksak tetc. och det skulle aldrig falla honom in att göra något. Stabilt psyke och han är lugn och trygg. Väntar nu på en till liten fauve. En tikvalp som vi ska ta in från Norge och som stammässigt nog kan tillföra aveln en del i framtiden I min hundtråd hittar du nog åt en del berättelser om våran fauve, med text och bild http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=10968 Tackar så mycket för infon!!
Publicerat Mars 25, 200818 yr Tja Har än så länge ringa erfarenhet av rasen (i alla fall jämfört med Manlicherman). Har en 13 v fauvehane från Kennel Smedkullen. Han är än så länge en av dom lugnaste och tryggaste valpar jag har sett. Är SUPERNÖJD, köp en så får du se själv... JÄMTA: Hur länge drev han ...
Publicerat Mars 25, 200818 yr Inte så jättelänge.. Bara ca 5 minuter, men vi är nöjda med lilleman Är inte helt enkelt i skogen nu om man säger så När kommer ni upp och hälsar på igen?? Om så, ta med eran lillplutt Finns bilder i min tråd på den turen och en liten story om det hela..
Publicerat Mars 26, 200818 yr Inte så jättelänge.. Bara ca 5 minuter, men vi är nöjda med lilleman Vänta du tills nästa säsong! När dom väl klipper "navelsträngen", så brukar drevtiderna rasa i väg Han är än så länge en av dom lugnaste och tryggaste valpar jag har sett. Är SUPERNÖJD, köp en så får du se själv Kul att ni är nöjda! Det är svårt att inte falla pladask för den här rasen Min fru, som normalt sett är ganska hundrädd, efter att ha blivit biten av en av familjen ilskna taxar, föll som en fura för våran lille krabat. Han skulle inte få ligga i finsoffan, och han skulle abslout inte få vara i sängarna. Nu slutate det med att han redan första natten låg ihopkurad bakom mattes nacke, och där har han blivit kvar (Han är grymt präglad på frun i huset, fast det är jag som jagar och aktiverar honom ...otacksamma jycke
Publicerat Mars 27, 200818 yr Vänta du tills nästa säsong! När dom väl klipper "navelsträngen", så brukar drevtiderna rasa i väg Kul att ni är nöjda! Det är svårt att inte falla pladask för den här rasen Min fru, som normalt sett är ganska hundrädd, efter att ha blivit biten av en av familjen ilskna taxar, föll som en fura för våran lille krabat. Han skulle inte få ligga i finsoffan, och han skulle abslout inte få vara i sängarna. Nu slutate det med att han redan första natten låg ihopkurad bakom mattes nacke, och där har han blivit kvar (Han är grymt präglad på frun i huset, fast det är jag som jagar och aktiverar honom ...otacksamma jycke Kan det vara så att det kanske är han som är husse och att det är han som jagar och aktiverar dig... He He