Publicerat Mars 24, 200818 yr Jag va inne på Tikkas hemsida och kollade på specifikationerna och såg att 8*57is/js stod med. En fin kaliber som jag skulle vilja ha i ... ja en lätt T3a. Nån som vet ? caliber rate of twist 7x64 10" 30-06 Sprg 11" 8x57IS 9.5” ************ 9.3x62 14"
Publicerat Mars 24, 200818 yr där har du en bra kaliber till allt och ingen farlig rekyl så det är bara att köra mvh, samme
Publicerat Mars 24, 200818 yr Författare Kalibern finns ju inte med i deras reklam listor. Men de har ju info angående räffelstigning om 8*57 i deras speclistor. Tror inte de har den kalibern men det vore kul om. Tänkte om nån visste nåt ?
Publicerat Mars 25, 200818 yr Det där är jävligt skumt på Tikkas hemsida. Tittar man på en specifik bössa , och kollar in kalibrarna där, så finns det inte en enda att välja i 8x57. Men kollar man under tekn.spec., så finns det helt plötsligt till flera stycken. Vad menas?? Skulle kunna tänka mig ex. en Battue Lite i den kalibern.
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare OJ oj oj !!!!!!!!!!!! Fick hem Sako´s katalog i dag , och började bläddra lite förstrött. Same same, men när jag bläddrade förbi tikkas hunter tänkte jag "varför inte i 8*57js" . Fortsatte att bläddra same same but !!! där stod det !!! I deras tabell spec. Tikka T3 Hunter 8*57js !!!!! Om det nu är så. Har jag en ny bössa i höst ! Ska bara få det bekräftat först, på Elmia. Då får nog min ärvda Hq 640 i kaliber 8*57js pensioneras.
Publicerat Maj 20, 200917 yr OJ oj oj !!!!!!!!!!!! Fick hem Sako´s katalog i dag , och började bläddra lite förstrött. Same same, men när jag bläddrade förbi tikkas hunter tänkte jag "varför inte i 8*57js" . Fortsatte att bläddra same same but !!! där stod det !!! I deras tabell spec. Tikka T3 Hunter 8*57js !!!!! Om det nu är så. Har jag en ny bössa i höst ! Ska bara få det bekräftat först, på Elmia. Då får nog min ärvda Hq 640 i kaliber 8*57js pensioneras. Hmmm..........nytt i plast...........???? Hade nog lagt stålarna på att förbättra 640:n
Publicerat Maj 20, 200917 yr Ja finns den inte i 8x57 så är det ju bara att köpa en äldre Tikka (som inte skiljer sig nämnvärt från T3`orna) och pipa om. Man hamnar ungefär på samma prislapp som för en ny T3 misstänker jag beroende på vilken smed man väljer å vilka krav man har
Publicerat Maj 20, 200917 yr Författare Hmmm..........nytt i plast...........???? Hade nog lagt stålarna på att förbättra 640:n Plast !!?? Läs en gång till ! Vad jag vet så görs inte hunter modelen i plast , då heter de light.!
Publicerat Maj 20, 200917 yr Plast !!?? Läs en gång till ! Vad jag vet så görs inte hunter modelen i plast , då heter de light.! Menade eg. att det är massa plast detaljer......mag. osv......Men visst e det en bra bössa, inget snack om saken!
Publicerat September 21, 200916 yr Grattis till en riktigt snygg bössa och ett bra kaliberval! T.o.m. snålvattnet började rinna...
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Det är så att med 8x57:ans frammarsch gör att tyskarna köper "tillbaka" allt i den kalibern. Dom verkar ha förbeställt sedan länge. Det är så jag har fått det förklarat för mig i alla fall.
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Författare Nja. Har inte skjutit mer än 20 skott med den, varav ett kid och en galt på dryga 150kg. Men den skjuter bra mkt bra, bästa serien på 4 skott är 3hål ihål och en precis utanför. Normas JM och S&B 14,26g slår helt lika på 80m vilket känns kannon bra. Bara att peta i en JM och ta haren eller Tjädertuppen. Eller pappälgen. Ska du köpa en ?