Publicerat Mars 24, 200818 yr tjabba.jag grubblar om jag ska inhandla ett till vapen. det ska va en mellankaliber, så att säga. 22 hornet har dyr ammo, men den når lite längre. å andra sidan kanske en 22 wm. och så har jag lekt med tanken att inhandla .222 eller .223. grejen är bara att min bror grubblar på 222 eller 223, så det kan vara dumt att köpa likadana.. den ska döda det en 22:a eller en 6,5*55 inte dödar. (6,5 dödar, men kan vara overkill på somliga kräk) vad är era erfarenheter om 22 hornet och 22 wm?? skriv hjärtans gärna
Publicerat Mars 24, 200818 yr ha haft båda och om man inte laddar själv blir hornet dyr i ammo som du säger men visst är den bättre än 22wmr på det mesta. skulle det inte vara för ripjakten skulle jag inte köpt någon av dom mitt råd blir en 222.
Publicerat Mars 24, 200818 yr kanske kan gå ihop med brorsan om 222 han ska köpa. men det känns dumt att bråka om vem som ska ha 222:an denna gång =)
Publicerat Mars 24, 200818 yr kanske kan gå ihop med brorsan om 222 han ska köpa. men det känns dumt att bråka om vem som ska ha 222:an denna gång =) klart ni ska ha en var om inte annat för trasslet med att den måste stå på någon av er. så dyra är dom inte.
Publicerat Mars 25, 200818 yr Som jag förstår det så handladdar du inte? Då blir Hornet:en dyrare, men samtidigt så mycket bättre på allt. Jag köpte en sprolltans ny Marlin 22WM, men lämnade tillbaka den efter 2 veckor, då jag tyckte precisionen sög rejält, verkar vara ett problem som uppstår ofta med 22WM, inte sagt att alla WM skjuter dåligt för det!! Jag bytte in den mot en beggad Sako P75 ,22 Hornet, och har inte ångrat mig en sekund, skjuter snuskigt tätt. Iofs så laddar jag all min ammo själv då, och det är ju den stora hiten med att köpa en hornet för mej.
Publicerat Mars 25, 200818 yr Jag har en .223 Rem och en 22Hornet. .223 är utmärkt till gås,räv och rådjur under allal förutsättningar. 22H fungerar bra till räv och gås under vissa förutsättningar. Vad ska du jaga och under vilka former? /Micke
Publicerat Mars 25, 200818 yr jo. ska jaga fågel och småvilt., vill kunna skjuta lite längre än 22:an.laddar ej själv. har du bra erfarenhet av 22 hornet till räv. och så undrar jag 222 och rådjur, går det ihop??. har faktiskt beroende på vad jag hört slängt in .222 och .223 i ekvationen. jag får för mig att 222:an är lite för liten till rådjur. och litegrann att kulan går FÖR fort. den sprängs av minsta grässtrå, sprängs vid beröring, orsakar skadeskjutna rådjur p ga detta. och sist jag handskades med .222 va inte precisionen så bra som jag trodde. men om jag har fel, och den duger till rådjur såväl som ripa, kanske man ska tänka om. under smygjakt, mest.
Publicerat Mars 25, 200818 yr jo. ska jaga fågel och småvilt., vill kunna skjuta lite längre än 22:an.laddar ej själv. har du bra erfarenhet av 22 hornet till räv. och så undrar jag 222 och rådjur, går det ihop??.har faktiskt beroende på vad jag hört slängt in .222 och .223 i ekvationen. jag får för mig att 222:an är lite för liten till rådjur. och litegrann att kulan går FÖR fort. den sprängs av minsta grässtrå, sprängs vid beröring, orsakar skadeskjutna rådjur p ga detta. .222 och .223 fäller oftast räv på plats med blyspets,med 22hornet och hålspets springer dom i regel en bit. Maxhåll för hornet mot räv är runt 100m för bra effekt,ska du skjuta ripa är absolut hornet att föredra. Såg att du läst om 222 i andra tråden men om skytten gör sitt,dvs bra kulplacering och fritt skottfält så är inte det rådjuret fött som inte dör av den kalibern. Välj rätt kula bara,3,6 eller 4,0gram är bättre än 3,2gram. /Micke
Publicerat Mars 25, 200818 yr detta börjar urarta sig. tror rackarns det blir en 22 hornet. ( sen har jag mycket att grubbla över, om jag ska inhandla en 222, a, en 222:a kombi, eller en 6,5'55 kombi, men det tar jag på annat forum. ska i af börja med att höra hur nöjd brorsan blir med 222:an han tänkt köpa ) vapenmarknaden är ganska bra på det sätt att man kan lätt ändra sig, byta in vapen o sv 22 hornet har nog det jag saknar; mer flack kulbana än 22lr och längre räckvidd.
Publicerat Mars 25, 200818 yr detta börjar urarta sig. tror rackarns det blir en 22 hornet.( sen har jag mycket att grubbla över, om jag ska inhandla en 222, a, en 222:a kombi, eller en 6,5'55 kombi, men det tar jag på annat forum. ska i af börja med att höra hur nöjd brorsan blir med 222:an han tänkt köpa ) vapenmarknaden är ganska bra på det sätt att man kan lätt ändra sig, byta in vapen o sv 22 hornet har nog det jag saknar; mer flack kulbana än 22lr och längre räckvidd. Med tanke på att du har en 6,5a, 30-06, 22lr och ett hagel så skulle jag rekomendera en 22 hornet och en 222 kombi. Då är du rustad för allt vad skogen har att erbjuda.