Publicerat Mars 25, 200818 yr Nu har oturen slagit till Slog en praktvurpa (nr2) på blankis med förmodligen brutna revben o hjärnskakning, men de går ju över! DE JÄVLIGA i kråksången var att när jag kom hem o skulle dona om bössan ser jag att det har blivit en spricka i kolven på vänster sida strax bakom/undre avtryckaren Bössan i fråga är en Beretta 686 Ul. Hur påverkar detta? Går de göra ngt åt eller e de bara o byta? TÄNKTE FÖRSÖKA FÅ UT DE PÅ NÅN FÖRSÄKRING isf. Visst har man nån typ av vapenförsäkring i sitt medlemskap i Jägareförbundet, eller? Vissa tidningsprenumerationer får man väl med sådant också? Men främst e de väl hemförsäkringen som gäller? Hade ju tänkt att få den anpassad efter mig men nu känns de ganska meningslöst! E väl lia bra att köpa en NY kolv som anpassa direkt i tillverkning?
Publicerat Mars 25, 200818 yr Det går på hemförsäkringen. Svärgubben har bytt kolv 3 ggr på 5 år, pga snubbelvurpor i skogen, och bara fått betala självrisken på försäkringen. Och ja, han är en snubbelgubbe...
Publicerat Mars 25, 200818 yr Finns utbyteskolvar, gäller bara att hitta dem. Beretta har ju massor olika kolvmått att välja på så såvida du inte är hejdlöst missbildad så ska det inte vara ngr problem att finna en kolv som passar. Frågan är bara vart dessa kolvar finns? Mvh!
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare 1500:- kommer de kosta mig med ny kolv. Försäkringen täcker upp resten! Kan de vara värt osså kan ja få en högre rygg på en gång som ja eftersökt Finns de ingen org får man väl be en kolvmakare snickra till en! Livet känns bra idag!
Publicerat Mars 26, 200818 yr fasen det var tur i oturen. men det var väl halvauton du tänkte fixa kolven till.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare fasen det var tur i oturen. men det var väl halvauton du tänkte fixa kolven till. Nopp de va Berettan MEN jag vil fixa halvautomaten också så att de får lika kolvhöjd. Men den tyrkbyssen kan man skära o skruva i själv utan att de gör ont i själen. Behöver bara få tummen ur o göra en schimsbricka av ngt hårt träslag eller ben så e saken biff! Men den tanken har inte kommit längre heller! Kört hårt på en bit liggunderlag o tejp hittills o de har funkat över förväntan. Men snyggt kan de knappast beskyllas för att vara!
Publicerat Mars 31, 200818 yr 1500:- kommer de kosta mig med ny kolv.Försäkringen täcker upp resten! Kan de vara värt osså kan ja få en högre rygg på en gång som ja eftersökt Finns de ingen org får man väl be en kolvmakare snickra till en! Livet känns bra idag! Som tur är går det att fixa och du klarade dig hyfsat själv också låter det som. Det är ju roligare att lägga pengar på nyinköp. Sticker ut min nyfikna näsa och frågar vad en kolv kostar till en beretta ul ? Jag har precis lagt undan en och om inte den skulle passa så är jag inne på en ny kolv. Den jag skall ha är den svarta lådan, ca 2000 år/mod, choker, hur är det med stålhagel? Christer
Publicerat Juni 9, 200817 yr Författare Som tur är går det att fixa och du klarade dig hyfsat själv också låter det som.Det är ju roligare att lägga pengar på nyinköp. Sticker ut min nyfikna näsa och frågar vad en kolv kostar till en beretta ul ? Jag har precis lagt undan en och om inte den skulle passa så är jag inne på en ny kolv. Den jag skall ha är den svarta lådan, ca 2000 år/mod, choker, hur är det med stålhagel? Christer Kolv +förstock gick lös på 7000:- Var ut o provskjöt på tippen o den satt som gjuten! Tog en högre! NICE! Men me såna träffar ligger matviltet risigt till Imorgon blir de till att spräcka duvor!!
Publicerat Juni 10, 200817 yr Beretta UL måste bara vara stålhagelgodkänd, kan inte tänka mej annat då bössan är så pass ny. Det enda man ska passa sig för är patronlängden, de sväljer bara 12/70. Mvh!
Publicerat Juni 11, 200817 yr Den ÄR stålhagelgodkänd! Jag kontaktade Sako Bössan var äldre än jag trodde den är tillverkad 91 Men bössan är godkänd för stål enligt Sako men skjut helst inte trängre än halv. Jag har nu provat bössan och det är inte aktuellt med justering av kolven för den passade kanon. Förra helgen var jag på kurs i jaktskyttets grunder med J-förbundet där vi fick lära oss kolvanpassning. Så det var en bra test på om den passade, nu är det bara det som är bakom bössan kvar. Trots åldern på bössan är jag riktigt nöjd, framförallt med vikten, smidigt när man går med hund. Nu är det bara att träna så man är redo när det är dags. Förhoppningen är att det skall bli lite fågeljakt i höst. (nu kan jag inte skylla på materialet, för jakten är väl en materialsport?)
Publicerat Juni 11, 200817 yr Författare Jag kontaktade SakoBössan var äldre än jag trodde den är tillverkad 91 Men bössan är godkänd för stål enligt Sako men skjut helst inte trängre än halv. Min är en -95 men då ja köpte den skulle de kunnat kränga den som blåny till mig. Jag kontaktade också Sako för att få fram årtal samt om den var stålhagelgodkänd. Enda som skvallra om begagnat var ett par ringar i titanplattan runt slagstiftshålen. De ser likadana ut idag efter ngr tusen smällar.
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Så var den sprucken igen E man ett klantarsle eller brukar man bara bössan så mkt mer än andra? Funderar även på materialfel. Förstocken denna gång som spruckit rätt rejält hela vägen framifrån o ngr cm in i nätskärningen. En liten lätt smäll har den iof fått där men de ska de väl tåla? Så frågan är om man kan reklamera eller om de måste till en ny svängom med försäkringsbolaget? Känns inte kul
Publicerat November 25, 200817 yr Aj aj , låter som om faan flugit i det vapnet, jag skulle nog försöka att reklamera, men det känner du nog bäst hur hård smäll det blev och hur stort samvete du har /Lasse
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Aj aj , låter som om faan flugit i det vapnet, jag skulle nog försöka att reklamera, men det känner du nog bäst hur hård smäll det blev och hur stort samvete du har /Lasse Ser ut som om det varit rätt storr spänning i träet som gjort skadan. Smällen var inte värre än att ja för längesen glömt den. Typ dag 2 efter kolvbytet Litet märke men märkte i lör att de var en lång spricka som jag tidigare ej uppmärksammat. Får se va de säger på butik. Risken finns att f_bolaget löser in bössan o det har jag inget intresse i för då får ja bara lägga massa tusingar extra på att hitta ny pang. E förälskad i min lilla lätta Bettan
Publicerat November 25, 200817 yr Ok låter ju helt klart som om du inte varit pappa till skadan utan att den kasnke uppkommit som du säger av spänningar i trät. Jag skulle nog försöka hävda reklamtion, har själv ganska måttligt samvete men detta skulle säkert rymmas däri. Skulle inte nälmna att jag slagit i överhuvud taget. Hoppas det löser sig till det bättre. /Lasse
Publicerat November 26, 200817 yr Du kan ju alltid söka på ebay. Priset på kolvar brukar landa på en 10-del av vad det kostar i Sverige. Exempel: Beretta kolv Som sagt, exempel, denna kanske inte passar till din bysse, men det dyker hela tiden upp nya.
Publicerat November 26, 200817 yr Vilket oflyt du har. Det är så typiskt när man har nåt man trivs med så går det sönder. Oavsett om det är materialfel eller otur så det tråkigt. Du får ringa försäkringsbolaget och fråga. Går det inte att köpa bara förstock?
Publicerat November 26, 200817 yr När ska du skaffa en plastkolv som håller? Mvh! Håller med hippen plast är mitt förstahandsval jagar man mycket så får man ha fet plånka om man ska bruka trä. skulle fan! tordas vistas ute med en träkolv
Publicerat November 26, 200817 yr ajaj trist, angående plast stock på en hagelbössa... ja ligger på golvet och spyr vid blotta tanken. Men på studsarn är det en helt annan historia Om du inte använt bössan som spade så borde ju förstocken hålla tkr man ju, men så är det kanske med beretta, bara BROWNING som håller
Publicerat December 5, 200817 yr Avdelningen för Herr Murphys lag eller vad? Ruger hade ju en rostfri hagelbock (Red Label) med svart glasfiberstock, kanske skulle varit något?