Publicerat Mars 25, 200818 yr Verkar som det finns de som är intresserade av att bygga sig en duvmagnet, så jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på vårt projekt. Kanske inte så vackert men det kanske kan ge andra ideer och nya uppslag. Ber redan på förhand om ursäkt för bilderna då det är lite mörkt och rörigt. Började med att plundra en icke ont anande 740 på sin torkarmotor. Sedan valde vi att bygga in hela projektet i en låda så att vi ska kunna bära ut allt i den (batteri m.m). Gjorde ett hål i locket och skruvade därefter fast motor+vinkelväxel där. Där kan man se axeltappen på växeln sticka ut genom locket. Vi provade motorn och var inte helt nöjda med hastigheten, så vi kopplade in ett ställbart motstånd vilket gör att man steglöst kan ställa farten efter eget tycke och humör. Så här ser locket ut underifrån. Motor + växel och sedan har vi potten ovanför. Däreftar hadde vi bara kvar att löda dit ett par klämmor, så var el delen av projektet klart. Till infästningen mellan armarna och axeltappen satte vi en borrchuck, vilket är totalt onödigt men just då verkade det smart. Utan det räcker med att bränna fast en mutter på infästningen till armarna så bör det bli bra. Där är chucken vi valt som infästning och vredet brevid går till motståndet. Använde ett rör som vi böjde lite lagom till första halvan av armarna. Till den yttre delen fick ett par marshall hållare strycka på foten. Nästan färdig!! allting fungerar ännu bra. Kvar är det att justera armarna, samt peta ner några kråkor för fält test. Jag återkommer! MVH David
Publicerat Mars 25, 200818 yr Kul med hemma fixare ! Kompisen bygde en likadan (nästan). Om den funkar så byger jag en oxå. (kul med bilder) Mvh...
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare Japp, alltid roligt att pilla och bygga lite . Blir dock sällan något vidare vackert, men det funkar(ibland). Fint att ha tillgång till bra verkstad när ideerna kommer på fredagkvällarna. Mvh David.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Japp, alltid roligt att pilla och bygga lite . Blir dock sällan något vidare vackert, men det funkar(ibland).Fint att ha tillgång till bra verkstad när ideerna kommer på fredagkvällarna. Mvh David. Hur ser ideérna ut på Lördagsmorgonen då..?? Nä, jag håller med dej, det är fint att kunna gå ut och fippla med sina mer eller mindre genomförbara projekt direkt dom dyker upp. Dessutom så konstaterar man då återigen, att man aldrig ska slänga nått, det kommer nästan alltid till användning i nått bygge..
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare Hur ser ideérna ut på Lördagsmorgonen då..?? Det kan gå åt någon timme eller två på Lördagförmiddagen, till att lista ut vad det var som var så genialiskt.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Det kan gå åt någon timme eller två på Lördagförmiddagen, till att lista ut vad det var som var så genialiskt. Misstänkte det..( egen erfarenhet!)
Publicerat Mars 31, 200818 yr Författare Hade tänkt att färdigställa hela projektet helgen som varit. Men det kom en del annat i mellan, Familj o vänner osv. Helt enkelt en inproduktiv helg. Får göra ett nytt försök helgen som kommer. Mvh David.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr har byggt mej en liknande fast en mindre låda som bara rymmer ett mc batteri,volvotorkarmotor och en kyl fläkt från en dator ;)
Publicerat Augusti 24, 200916 yr "Där kan man se axeltappen på växeln sticka ut genom locket. Vi provade motorn och var inte helt nöjda med hastigheten, så vi kopplade in ett ställbart motstånd vilket gör att man steglöst kan ställa farten efter eget tycke och humör." Till Tranan Har en fråga till dej. Jag har byggt en exakt likadan men vilket typ av motstånd hittade ni på? jag har kollat runt och många påstår att det blir så kraftig ström som går igenom så att de inte finns så många motstånd att sätta dit. Om du nu skulle komma ihåg så meddela gärna! Sen undrar jag oxå om du har haft några bra erfarenheter av snurran än? Jag provade min (på den lägre farten men full effekt) och tyckte mer att duvorna blev skrämda. vet inte om jag har några brister i det hela. Har läst lite och en del påstår att t.ex. vinkel på vingarna skulle ha betydelse på bulvanen. Kör du med vanliga flygande plastbulvaner? (nu menar jag duvjakt) Duvorna kom bättre när jag plockat ner snurran och bara körde med bulvaner.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Det kan gå åt någon timme eller två på Lördagförmiddagen, till att lista ut vad det var som var så genialiskt. *ASG* Mvh!
Publicerat September 23, 200916 yr Författare Till TrananHar en fråga till dej. Jag har byggt en exakt likadan men vilket typ av motstånd hittade ni på? jag har kollat runt och många påstår att det blir så kraftig ström som går igenom så att de inte finns så många motstånd att sätta dit. Om du nu skulle komma ihåg så meddela gärna! Sen undrar jag oxå om du har haft några bra erfarenheter av snurran än? Jag provade min (på den lägre farten men full effekt) och tyckte mer att duvorna blev skrämda. vet inte om jag har några brister i det hela. Har läst lite och en del påstår att t.ex. vinkel på vingarna skulle ha betydelse på bulvanen. Kör du med vanliga flygande plastbulvaner? (nu menar jag duvjakt) Duvorna kom bättre när jag plockat ner snurran och bara körde med bulvaner. Hoppsan, varit lite inaktiv en tid och helt glömt/missat att titta av samt färdigställa den här tråden. Motståndet var det... Eftersom detta var ett fredagkvälls projekt kommer motståndet från skruvdragaren som gick i golvet under projektets gång. Men efter att ha använt snurran under jakt (kajor) tror jag inte att man behöver ställa ner farten, de verkade tycka bäst om ner den snurrade på för fullt. Jag vet dock inte om duvorna reagerar annorlunda då de har lyst med sin frånvaro under säsongen. Måste ta o leta upp kameran för att fixa färdigt tråden. Det är ju snart fredag så man kan ju hoppas på det bästa. MVH..
Publicerat September 23, 200916 yr Det är inget ställbart motstånd utan ett litet switchat fartreglage. Det är switchfrekvensen (av på av på) som orsakar pipet på låg fart. Dvs flera tusen ggr sekunden. Men var inte ledsen för det eftersom det är en mycket bättre grej än ett motstånd som slösar på energin genom att mer eller mindre brinna upp.