Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargspår !?

Featured Replies

Publicerat

Ungarna och jag åkte fyrhjuling när det snöa nu och kom på dessa spår helt färska ingen snö i dem. Under tiden vi tittade på spåren snöade de igen.

Så de måste ha varit max 1 minut gamla.

Jag tror att det är varg för att man ser klorna. Och att svansen har släpat i här och var.

Vad tror ni ?

post-1561-1206464042_thumb.jpg

post-1561-1206464067_thumb.jpg

Publicerat

E ingen expert men efter en koll på vilt & vetande på sjf så skulle jag gissa lodjur. Släpspåret är nog en släpad tass..

Mvh!

Publicerat

Min erfarenhet av vargspår på våran mark är att vargspåren är nästan lika stora som min hand.

Valparna har inte mycket mindre spår även om kroppen är förhållandevis liten och smal, med långa ben.

Det verkar nästan som om dom föds med fullvuxna tassar och resten av kroppen växer i kapp dem med tiden. :rolleyes:

Sen tycker jag vargspår har spetsigare framdel. Dessa spår ser runda ut. Mer kattlika.

Publicerat
  • Författare

Men man ser ju klorna på samtliga spår.

Kan va lo spår men de lospår jag sätt i nysnö förut har varit väldigt runda.

Jag är inte säker , ska ta reda på deras steglängd.

Publicerat

Absolut ingen expert men jag gissar också på lo. Typisk asymmetrisk spårstämpel - man kan placera sina fingertoppar i tådynorna - höger hand i högertass osv. Bilden på den ensamma spårstämpeln visar avtryck av fem tår (=mårdjur , i det här fallet t.ex järv?), men eftersom djuret här har gått spår i spår kan enskilda spårstämplar visa avtryck från tillsynes fler tår. Egentligen skitsvårt att avgöra utifrån enstaka spårstämplar. Man behöver som regel spåra några hundra meter även vid bra snöförhållanden, för att vara helt säker. I lössnö behövs kilometervis spårning. Men som sagt bilderna pekar starkt åt lo! Storleken, den asymmetriska spårstämeln och gångart säger lodjur.

Publicerat
Ungarna och jag åkte fyrhjuling när det snöa nu och kom på dessa spår helt färska ingen snö i dem. Under tiden vi tittade på spåren snöade de igen.

Jag tror att det är varg för att man ser klorna. Och att svansen har släpat i här och var.

Vad tror ni ?

Ring länsstyrelsen i ditt län så kan dom avgöra det.

Publicerat

Nån spårexpert är jag inte, men de Lo-spår jag har sett har varit rundare i avtrycken och sen ser man sällan några klor eftersom de har så enormt mycket hår under tassarna.

Men nog kan lo-djuret visa kloavtryck i snön också. Däremot kan inte hund och varg dra in sina klor...så åt det hållet är det lättare att avgöra!

Nu är det lite svårt att se tådynornas avtryck, men kattdjur har lite förskjutna tåavtryck jämfört med hunddjur.

Nu ser man bara några avtryck, men en varg går ju jäkligt rakt, medan hundar svajjar hit å dit.

Jag tror INTE på Lo med andra ord. För ovalt avtryck och symmetriska tådynor, samt alldeles för tydliga kloavtryck.

Vargen är nog vanligare än vad myndigheterna tror, så kan det väl vara en varg som har tassat förbi.

Nåja, rovdjursfolket på länstyrelsen brukar vara intresserade som fan, så ring till dem. Då har du säkert en massa människospår där också.... :lol:

Publicerat
Nån spårexpert är jag inte, men de Lo-spår jag har sett har varit rundare i avtrycken och sen ser man sällan några klor eftersom de har så enormt mycket hår under tassarna.

Men nog kan lo-djuret visa kloavtryck i snön också. Däremot kan inte hund och varg dra in sina klor...så åt det hållet är det lättare att avgöra!

Nu är det lite svårt att se tådynornas avtryck, men kattdjur har lite förskjutna tåavtryck jämfört med hunddjur.

Nu ser man bara några avtryck, men en varg går ju jäkligt rakt, medan hundar svajjar hit å dit.

Jag tror INTE på Lo med andra ord. För ovalt avtryck och symmetriska tådynor, samt alldeles för tydliga kloavtryck.

Vargen är nog vanligare än vad myndigheterna tror, så kan det väl vara en varg som har tassat förbi.

Nåja, rovdjursfolket på länstyrelsen brukar vara intresserade som fan, så ring till dem. Då har du säkert en massa människospår där också.... :(

Det värsta är att då får du inte reda på sanningen. Då låter det: "Nej..... Ingen fara! Det var bara en hund! Oroa dig inte. Varg finns inte här."

:P

Publicerat
Det värsta är att då får du inte reda på sanningen. Då låter det: "Nej..... Ingen fara! Det var bara en hund! Oroa dig inte. Varg finns inte här."

:P

Hehe, det tänkte jag ju inte på...

Det blir nog ett självklart svar antar jag!!

Nä här i Övik finns bara nån enstaka strövarg också enligt de som tycks veta. Inte vet jag...men jag har sett både spår och en som sprungit över vägen ett flertal gånger. Bara några minuter senare syns varg på andra håll inom kommunen.

Länstyrelsen påstod att det var en stor räv... Det måste vara en goteskt stor jävla räv isåfall...å grå nånting...

Å det måste vara en hemskt snabb räv också....som färdas 3-4 mil under ett kort telefonsamtal...hehe!

Publicerat

Första bilden ser definitivt ut som lodjurs spår.

Publicerat

Nåja, rovdjursfolket på länstyrelsen brukar vara intresserade som fan, så ring till dem. Då har du säkert en massa människospår där också.... :D

Hehe. Det finns inga gränser för vad en räv kan ta sig till enlígt våra myndigheter. :rolleyes:

Publicerat

Hej alla!

Lägger in en bild på vargspår som jämförelse, ingen kanonbild men hoppas att nån ser nåt iaf!

post-1307-1206600990_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Lite slumpit så flög det en helikopter här dagen efter. :rolleyes:

Får se om jag ringer och frågar Länsstyrelsen om det är nån ungvarg på drift.

Publicerat

Är verkligen ingen expert heller men här kommer iaf ett säkert dokumenterat lo-spår. Jag såg själv lo-djuret idag på förmiddagen och var senare ute och spårade med en rovviltspårare från länstyrelsen. Han säger att han bara sett kloavtryck i lo-spår en gång under alla sina spår-år och det var under själva parningsakten.

Sen har ju lon också bara 4 tår varav en pekar ganska centrerat rakt framåt och på ditt foto finns det ju 5 tår.

post-2151-1206659449_thumb.jpg

Publicerat
Är verkligen ingen expert heller men här kommer iaf ett säkert dokumenterat lo-spår. Jag såg själv lo-djuret idag på förmiddagen och var senare ute och spårade med en rovviltspårare från länstyrelsen. Han säger att han bara sett kloavtryck i lo-spår en gång under alla sina spår-år och det var under själva parningsakten.

Sen har ju lon också bara 4 tår varav en pekar ganska centrerat rakt framåt och på ditt foto finns det ju 5 tår.

nog kan man se klorna i lodjursspår, det har jag själv bildbevis på. Den femte klon kommer sig nog av att den trampat i sitt eget spår... (annars så vore ju det enda alternativet att det var en järv.)

Jag satsar nog nära en månadslön på att det är ett lodjur.

Publicerat

Det är jättesvårt med spår.

Jag fick utav våran rovdjurs-spårare godkända spår på mejlen.

Denna varg passerade Tibro den 18 feb och hade en steglängd på 160-170 cm.

post-1124-1206689024_thumb.jpg

post-1124-1206689047_thumb.jpg

Publicerat

Mycket fin spårlöpa av lodjur du fotat. Vanligt att lon streckar mellan nedtrampen.

Det enskilda spåret måste studeras närmare. Fem tår - hmm - mellanfotsdynan ser på detta foto faktiskt lite järvlik ut, en ojämn böj, men det är nog bara en tillfällighet. Mellanfotsdynan i första trampet på spårlöpan däremot är typisk för lodjur. Fem tår har ju mårddjuren, som järven tillhör. Men i detta fall, som någon annan också påpekat, har den femte tån förmodligen kommit dit pga en inte exakt fot-i-fot isättning. Dessutom onaturligt med bara en tå till höger om den främsta.

Gångarten, en rak travlöpa är inte något man ser efter järv. Järven lämnar spår oftast i grupper, tre och tre, en aning snedställt. Även fyra och fyra, där de två mittersta är tätt ihop (helt ihop i tre och tre grupperna).

Första stämpeln i spårlöpan är mycket karaktäristisk för lodjur. På ett hunddjur sitter de två framtårna parallellt. Här syns tydligt att en framtå sticker fram, "långfingret", en högertass. Kolla höger hand på ovansidan, vik in tummen inunder, vips så har man en lathund med sig i skogen som inte glöms hemma :blink: .

Hoppas jag inte låter för bisserwesser-aktig, eller vad det heter.

Publicerat

Det är spår efter Lo-katt du snubblat över. Hade det inte varit för spårstämpeln med 5 tår, skulle jag kallat det för klockrent.

Men, det enda mårddjuret du kan hitta som ens är i jämförelse i storlek är ju järv, och järven har väldigt olika stora fram- och baktassar, och du kommer aldrig hitta en spårlöpa efter järv som är så rak och fin.

Vargar och hundar är svåra att se skillnad på, men jag brukar titta på helheten...vargens tår är större i förhållande till själva fot-avtrycket, om du förstår vad jag menar? Men för att skilja avtrycken från en riktigt stor hund och varg till 100%, så tror jag att man måste ha spår som ett specialintresse. På hemmamarkerna går detta rätt bra, för jag känner till mina grannar och folket som bor runt i kring, och vet vad för hundar som bör finnas på marken.

Publicerat

Nu när jag postat mitt förra inlägg, så ser jag att Blader har i sitt nedersta kort ett väldigt bra avtryck av varg på bild, där man ser hur mycket tå det är på ett vargavtryck. Jämför med egna hundar... ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad tror ni ?

Helt säker på att det Lo, du ser ju om du kollar att det är en katt trampdyna. titta på ett vanligt kattspår och förstora upp det 10 gånger :angry: