Publicerat Mars 26, 200818 yr De kostar alldelles för mkt. Jag tror att jag gav runt 6 tusen för mina. Men jag ångrar de inte en sekund. Den bästa investering jag gjort. Dock har jag kommit fram till att de finns många fler tillverkare än de jag anlita, soundscope, o de går nog att få billigare. Men deras funktion vågar ja ej uttala mig om. För mig handlade de om att att rädda hörseln eftersom alla andra alternativ var för bökig vid rörlig jakt o jag struntade helt enkelt i skydd vilket ledde till en rejäl smäll med mkt ont i ena örat. Dock påverkades inte hörselgångarna negativt enl öronläkaren men de va ju bara en tidsfråga. Ska man sätta ett pris på sin hörsel anser ja de va billigt!
Publicerat Mars 26, 200818 yr Önskar jag kunde ha såna jag också, men jag får inflammation i öronen på stört bara av att använda vanliga proppar... Har aktiva kåpor, men avskyr att ha dessa när jag jagar, då jag störs så innihelvete av runtomljuden som förstärks. Fördelen är ju, att man inte fryser om öronen när man har dom.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Äger även ett par av samma tillverkare som Jimbolo. Instämmer i det Jimbolo nämnde tidigare o betalade ungefär samma pris. Är själv nöjd med mina, finns klart fördelar o nackdelar. Men att kunna höra o tillika skydda hörseln under jakt är svårt o då får man tyvärr inget felfritt. Var själv också väldigt lat med att använda kåpor o det blev skott då hörseln inte var skyddad.... detta har bara hänt ett par gånger nu då jag ägt dessa skydd i 2 o ett halvt år. O som sagt så finns det inget pris på bevarad hörsel !
Publicerat Mars 26, 200818 yr Jag har också ett par Soundscope som jag haft tre-fyra säsonger nu och de har fungerat klockrent! Jag har inget att klaga på över huvud taget, däremot är jag lite osäker på vad jag betalade för dem men jag har för mig att jag gav 5-6000 kr. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 26, 200818 yr Soundscope jag med.. passade på vid något tillfälle och fick dem till vrakpris Jag har dock haft problem med mina, de tätade inte riktigt i ena örat så den har varit in på service där de la på någon lack för att få det tätt. Funkar väl ok nu men inte helt klockrent. Vrider man på minsta lilla för mycket kräm i dem så blir det rundgång. Å andra sidan så erbjöd sig firman på stört när jag mailade dem att göra nya avgjutningar vilket jag kankse borde.. har bara inte orkat släpa mej in till stockholmshelvetet. Använder oftast kåpor, öronpluggarna har jag bara ibland. Mvh!
Publicerat Mars 26, 200818 yr trodde inte att de var så dyra...får nog bli vanliga peltor kåpor som gäller
Publicerat Mars 26, 200818 yr Är också sugen på Soundscope Plus. Hur fungerar det med trådlös medhörning från jaktradion ? Dehövs det någon speciel radio eller extra tillbehör?? Måste köpa ny radio så man kanske får tänka sig för redan där.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Du behöver en slinga, det är en kabel som du har runt halsen under kläderna som man ansluter i radion. Jag har min ansluten i monofonen så slipper jag handskas med radion utan jag har bara den här micken fast någonstans. Skitsmidigt, man kan då välja om man vill ha radio i båda eller bara ena örat. Man trycker två gånger på en knapp på hörselskydden så piper det till tre gånger tror jag för medhörningen. Tycker det är bäst att ha radion i båda öronen faktiskt.. Har för mej, är inte helt säker, att den här slingan följde med då jag fick mina snäckor... Mvh!
Publicerat Mars 26, 200818 yr Jag tackar för svaret. Visst verkar det dyrt Men som det skrivs så är det billigt för en räddad hörsel. Så det är väll bara att inhandla när man redan har tinitus. För kåpor klarar jag inte av att ha i skogen.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Önskar jag kunde ha såna jag också, men jag får inflammation i öronen på stört bara av att använda vanliga proppar... Har aktiva kåpor, men avskyr att ha dessa när jag jagar, då jag störs så innihelvete av runtomljuden som förstärks. Fördelen är ju, att man inte fryser om öronen när man har dom. Jag har också hafft problem med inflammation i öronen av vanliga proppar. Men jag fick ut ett par gjutna på jobbet och dom har jag inte hafft några problem med :-) så jag tänker skaffa ett par att ha hemma för jakt nu