Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällarjakt med klass 1

Featured Replies

Publicerat

vad använder ni för vapen när ni jagar med trädskällare? nån som kör med klass 1 studsare typ 6,5x55, vilken kula skjuter ni med och varför?

MVH/johan

Publicerat
vad använder ni för vapen när ni jagar med trädskällare? nån som kör med klass 1 studsare typ 6,5x55, vilken kula skjuter ni med och varför?

MVH/johan

Oftast 22wm, Helmantel. Smidig kaliber som skjuter bra, dödar bra och inte smäller så jävligt.

Men ibland, när annat vilt kan vara aktuellt, med 6,5*55. Oftast norma jaktmatch. Funkar också helt ok. Slår oftast inte sönder men är inte så trevlig att jaga med. Känns som väldigt mycket overkil.

Publicerat

MVH/johan

jag använder en kombi med 6,5. Kalibern är bra men smäller onödigt mkt. jag använder Normas elektron fågel och den funkar bra. har även använt normas DL-kula 8,4 gram men den slog sönder rätt bra på korta håll (upp till 50-60 meter) nu laddade jag den själv och petade i lite mkt krut kanske men på toppjakten va den jättebra. Lapuas övningsammunition har även den provats och den va rätt bra den med.

Nästa trädskällare som införskaffas ska få lyssna på en 22 Hornet eller likanande.

Publicerat

Jag jagar inte med trädskällare men jag har funderat mycket över jaktformen och det ultimata i mina ögon borde vara en 308 win med ljuddämpare, samt att skjuta Lapuas 200 grains Subsonic FMJBT i en hastighet under 320 m/s.

Detta resulterar i ett RIKTIGT tyst vapen där ljudet från träffen är i klass med smällen från vapnet.

Vad tror ni om mina tankar?

Publicerat

Jag har jagat med 6,5x55 det fungerar men är onödigt kraftig tycker jag har även använt 222rem och 6PPC men dem är inte optimala onödigt mycket knall och rekyl för min smak,men känner flera som vurmar för 6,5x55 till denna jaktform oftast laddad med Normas gamla knubb kula i låg fart är den rätt lik 7x33

Nu använder jag 22wmr laddad med RWS eller Winchester blyspets är den en pålitlig tjäderklubba och skonsam för hunds öron med. Har nu även skaffat en 7br. för att använda på senhösten då skogen är avlövad och tupparna börjar toppa är 22wmr lite begränsad med sin räckvidd. 7br:en kommer att laddas med Sakos 78gr. kula samma som 7x33 är laddad med och den anses vara kungen till denna jaktform.

Publicerat

har hittat en sida med olika nerladdningar till olika kalibrar däribland 6,5-55, hade jag en så skulla jag testa med en subsonic laddning eller liknande

här kommer 6,5-55

krut: n 330.- 3,0-4,0grs

kula: 9,1 h&n- hs tändhatt, cci200 . fart som breäknas är 290m/s-340m/s

krut: n110.-7,0-9,5 grs

kula: 5,5gr sierra. tändhatt cci200. fart som beräknas är 470-600m/s

där har du att testa, OCH JAG TAR INGA ANNSVAR FÖR LADDNINGARNA!!!!!!!!

mvh, samme

Publicerat
  • Författare
Jag jagar inte med trädskällare men jag har funderat mycket över jaktformen och det ultimata i mina ögon borde vara en 308 win med ljuddämpare, samt att skjuta Lapuas 200 grains Subsonic FMJBT i en hastighet under 320 m/s.

Detta resulterar i ett RIKTIGT tyst vapen där ljudet från träffen är i klass med smällen från vapnet.

Vad tror ni om mina tankar?

läckert! den där lät inte mycket!

• 3 weeks later...
Publicerat

Visst funkar de bra har jagat senhöst/vinter med 308 och norma jaktmatch tycker den är väldigt skonsam mot fågeln men de smäller ju och lever om nog så mycket.

Publicerat
Visst funkar de bra har jagat senhöst/vinter med 308 och norma jaktmatch tycker den är väldigt skonsam mot fågeln men de smäller ju och lever om nog så mycket.
Det är ju bara positivt.....bommar man fågeln kanske den dör av knallen... :angry: ........sen det där med att alla klagar på höga ljudknallar mm......tror ju ingen smäll är mer eller mindre bra för hundens öron hur som helst. Tror det mest handlar om smaksak.
Publicerat

Jag ser bara nackdelar med klass I, smäller mera rekylen gör den mera svår skjuten och en klass I kula är inte ofarlig då den tar mark igen. Ända fördelen är väl på senhösten då det ibland blir längre håll sen ger den väl lite trygghet till dem som är björn rädda :lol:

Publicerat
Jag ser bara nackdelar med klass I, smäller mera rekylen gör den mera svår skjuten och en klass I kula är inte ofarlig då den tar mark igen. Ända fördelen är väl på senhösten då det ibland blir längre håll sen ger den väl lite trygghet till dem som är björn rädda :huh:
Varför är alla så rekylrädda när det gäller fågeljakt??? När det gäller älg, gris å björn så ska man tydligen ha den största kanonen på marknaden enl. de flesta.....men då om nå´ngång får ju inte en bössa vara svårskjuten...! Och sen vad gäller björnar (finns ju några i sverige :lol: )....så spelar det inte n´n roll om man har en 22 wm, eller en 308...om nalle väl bestämt sig för en munsbit, så hinner de flesta ändå inte med ett välriktat skott! Nu spårade denna tråd ut lite granna, men jag kände att jag behövde skriva av mig lite tankar! Nu kommer jag garanterat få mothugg.....men det är det som gör detta så kul... :P
Publicerat

tja mothugg vet jag inte,men det handlar inte om rekylrädsla utan att man per automatik skjuter sämre desto större rekylen är. Det spelar ingen större roll vid högvilts jakt men gör en stor skillnad vid fågeljakt. Då man skjuter på små mål och ofta i rätt varierande skjutställningar så är det väldigt svårt att skjuta bra med ett vapen som har mera rekyl. Vet inte om det är jag som är en usel skytt men för mig fungerar redan en lätt laddad 6,5x55 betydligt sämre och kräver att man ligger bra och håller bössan lika för att skyttet skall fungera.

Alla som jagat med trädskällare vet väl vilka nästan gymnastiska ställningar man ibland tvingas skjuta i och med en 22wmr behöver kolven inte ligga mot axeln vid skott testa några sådana med 6,5x55 så är man genast med i halmåneklubben samt att man även kommer att få öknamnet Fabian med antalet bommar som följer :lol:

Publicerat

nog finns det bättre än klass 1 på trädskällarjakten

22hornet tex.

om inte, så iallafall för hundens hörsel

Publicerat

helt klart är ngn av hornet,magnum,7x33 lr liknande optimala har sj en 7x33 som jag skjuter 95% av alla fåglar med är mest för skojs skull t3:an fått följa med ibland.

Publicerat

Jag använder enbart min Hornet på trädskällarjakt.

Den räcker gott och väl. Sen att den är snällare mot både mina och hundens öron gör inte saken sämre.

// gAsToN

Publicerat
Alla som jagat med trädskällare vet väl vilka nästan gymnastiska ställningar man ibland tvingas skjuta i.... samt att man även kommer att få öknamnet Fabian med antalet bommar som följer ;)

Du har så rätt... :D Men nu behövs det ju inte en 6.5x55 för att få smeknamnet fabian. :D:rolleyes: Det räcker tydligen med en 222 åxå.... <_<

• 3 weeks later...
Publicerat

jag använder 7,62*53r men har sneglat på en 7,62*39 som en skottare