Hoppa till innehåll

Konstigt...


hulken

Recommended Posts

var på skjutbanan ikväll och tränade lite på älgbanan..var tvungen att skjuta in med övningsskotten innan..var en gubbe där som hade bänkskyttestöd som jag fick låna..ett sånt där i två delar..en del för  framstocken och en för kolven...kändes jättestabilt...men jag fick större träffbilder från det än om jag skjuter bara från sandsäckarna som finns där..vad kan det bero på? kan det vara att när jag skjuter från sandsäckarna så har jag bara stöd på framstocken? var tvungen att jämföra några serier och det var bevisligen så att jag sköt mindre träffbilder med "sämre" stöd..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var på skjutbanan ikväll och tränade lite på älgbanan..var tvungen att skjuta in med övningsskotten innan..var en gubbe där som hade bänkskyttestöd som jag fick låna..ett sånt där i två delar..en del för  framstocken och en för kolven...kändes jättestabilt...men jag fick större träffbilder från det än om jag skjuter bara från sandsäckarna som finns där..vad kan det bero på? kan det vara att när jag skjuter från sandsäckarna så har jag bara stöd på framstocken? var tvungen att jämföra några serier och det var bevisligen så att jag sköt mindre träffbilder med "sämre" stöd..

Konstigt!

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Leverpete

Förmodligen gav bänkskyttestödet ett stummare svar på rekylen än än sandsäckarna. Säckarna fångar upp krafterna utan att svara på dem, medan ett stumt stöd studsar tillbaka av kraften. Jämför att slå med en hammare mot ett träföremål och mot ett massivt föremål av sten eller massivt stål - trä fångar upp kraften i slaget och hammaren studsar knappt tillbaka alls, men det hårda skickar tillbaka den med kännbar kraft. En rembygel eller pistolgreppet kan också ha legat mot stödet och fått bössan att röra sig felaktigt i rekylen.

Så i själva verket är nog säckarna bättre stöd. Förresten brukar bänkskyttarna ha sandkuddar på sina stöd - de känner till fenomenet.  :)

Pete

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Om det handlade om ett "riktigt" bänkstöd, så satte det sandsäck på det främre stödet....och vad beträffar det "stummare svaret på rekylen"...så vet jag inte riktigt vad det är, fast jag är bänkskytt  ;). Träfflägespåverkan sker ju alltid samtidigt med rekylen och inte efter. Bänkstöd har också funktionen att låta rekylen gå bakåt och då spelar ett studs efteråt ingen roll. När rekylen går, ska den tas emot av kroppen, om man inte skjuter frirekyl. Alltså, handlar träffbildsförändringarna med stor säkerhet om att Hulken antingen höll lösare i bössan, eller höll annorlunda i bössan, eller fick annan sitthöjd. Eller som det framgår av föregående inlägg, så tog något emot t.ex rembygel, pistolgrepp eller den undre delen av kindstöd. En ytterligare tänkbar anledning till sämre träffbilder kan ha varit någon av sandsäckarna. För löst fyllda sandsäckar ihop med lös hållning av bössa, gör skyttet "sladdrigt" och är en av de vanligaste felen som även nybörjarbänkskytttar får uppleva. En sandsäck ska ha "fast" hårdhet, men fjädra någon millimeter, när man trycker på den med finger.

När man skjuter kraftigt rekylerande vapen från bänkstöd, är det viktigt att hålla i bössan likadant varje gång och faktiskt lika bestämt som om man sköt frihand. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stödet som jag sköt från likar det här http://www.midwaysverige.com/sverige/eprod...leItemID=682659, alltså på framstocken och så en liknande http://www.midwaysverige.com/sverige/eprod...leItemID=886734 på kolven..men nu när jag tänker efter så kanske det var så att jag hade pistolgreppet på det bakre stödet, och antagligen så höl jag il bössan olika mellan skotten..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Problemet med stöd som visas i Hulkens länk, är just den "sladdrigheten" som jag nämnde. Framtöd utan möjlighet att reglera öronens sidotryck mot gevärsstocken, brukar ge en och annan ofrivillig stänkare. Det allra bästa för precisionen är att geväret har ingen rörelse i sidled alls, bara längsgående för rekylen. Tajt sidledspassning på säckarna eliminerar väldigt mycket av sådant, som skytten kan ställa till med sitt eget ryckande och agerande....men vi ska också komma ihåg att jag pratar om det ultimata. Stödet i bilden duger hur bra som helst till inskjutning av vapen och även till bänkskytte...men kräver litet mer av skytten och av beteendet vid bänken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Leverpete

Det var inte alls sådana påsar jag hade i tankarna. Jag tänkte på svetsade stöd där man lägger vapnet direkt i metallen.

Sådana påsar Du visat kan vara ganska sladdriga. Jag har provat och blev inte övertygad.

Pete

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har funderingar på att svetsa ihop ett liknande stöd...måste klykorna vara mjuka? har läst nånstans att man inte ska stödja stocken mot hårt underlag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...