Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya föreskrifter för hund & katthållning

Featured Replies

Publicerat

Jordbruksverket har beslutat om ny föreskrifter och råd angående hundar och katter http://www.sjv.se/presskontakten/pressmedd...5380004648.html

http://www.sjv.se/download/18.1c72e9571185...79/2008-005.pdf

Vad är det då som är helt nytt, snabbläst igenom och vid jakt så får hundar hållas i bur max 8 tim om de rastas var 3:e timme, rastgårdarna har fått ökade minikrav och man tar större hänsyn till hundars storlek. Hundar enamma hemma kommer man skärpa upp kraven om rastning och tillsyn, ni får läsa och begrunda, kom gärna med åsikter och kommentarer, det råder alltid fri tolkningsrätt ;)

Stackel blir nu förbjudet.

Publicerat

Det här betyder att man strider mot §14 då man har hund i bur hemma inne då....än fast man är inne själv?

Hunden ligger gärna i buret hemma och dörren är dessutom stängd nattetid. Det ser ut som det är olagligt om jag tolkar den där författningen.

Läser jag fel??

/Henke

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Det här betyder att man strider mot §14 då man har hund i bur hemma inne då....än fast man är inne själv?

Hunden ligger gärna i buret hemma och dörren är dessutom stängd nattetid. Det ser ut som det är olagligt om jag tolkar den där författningen.

Läser jag fel??

/Henke

Nej du läser helt rätt och det är inte förbjudet att ha buren kvar, men kanske inte stängd längre än de timmar man vill komma åt, en tanke är att man ska komma åt storasyndare i ämnet hundhållning och få utökat lagstöd mot de som har sina hundar konstant i bur och inte bara en hund utan lite mer än fler om jag ska vara mild.

Läs över bör och skall kraven det är stor skillnad.