Publicerat Mars 29, 200818 yr Har gått o funderat en del... på om man inte ska ta o investera i en 22 mag till sjöfågeljakten primärt (även o använda till räv o fågel) Vi brukar ha med oss en 22 LR som "backupp" Fråga: har ni med er något annat än hagelsprutan ut i skåren? Sj har jag provat 22LR men eftersom jag bor på östkusten så kan det ju blåsa rätt kraftigt, upplever 22LR som lite klen och vindkänslig, oftast så ligger ju fåglarna inom 50-100meter. MVH// Kent
Publicerat Mars 29, 200818 yr jag brukar ha med mitt 70cms salongsgevär.. inte för att det gör nån nytta då man inte ens skulle kunna träffa sig själv i foten om man försökte. annars brukar kompisarna ha med 22mag eller 22 hornet.
Publicerat Mars 29, 200818 yr jag brukar ha med mitt 70cms salongsgevär.. inte för att det gör nån nytta då man inte ens skulle kunna träffa sig själv i foten om man försökte. annars brukar kompisarna ha med 22mag eller 22 hornet. Tack för svaret schaman! Kan det kanske vara så att man ska skaffa en 22 hornet istället? Ammon kostar ju så mycket mer...tjänar man verkligen så mycket med hornet, el är 22mag rätta medicinen? // Kent
Publicerat Mars 29, 200818 yr 22maggen kan du ju lätt använda ut till 100 meter om det inte går allt för stora vågor. Svårt att ta dom i skallen då dom ligger på vatten iofs på det avståndet. Men 22Hornet är lite overkill enligt mig. farligt med tanke på att man använder ju helmantel på sjöfågel. 22mag tror jag nog att nästa leksak blir för mig. Satsa på en sån du. 22LR är nog ändå fortfarande vanligast att används här. Dom flesta har "salongsbössan" med sig ut i skårran. Om det blir för tråkigt kan man alltid sitta o plocka måsar på nån närliggande strand med den ^^
Publicerat Mars 29, 200818 yr Hade ofta en 22wm med ut för avfångning utom hagelhåll och visst, ibland så hade man tveklöst nytta av den, men samtidigt så har man så j-la mycket att släpa på ändå så ibland fick den vara hemma. Skillnad på fåglar, vingad trut så var den klockren, likaså ejder o skrak men samtidigt så var det förbannat svårt, man fick bara några få chanser mellan dyken. Minns att jag klippte en ejder på närmare 300 meter en gång men då tror jag att jag tog den på typ tredje magasinet eller något sådant, höll upp något vansinnigt. Men det var rätt skönt när man sköt och hörde det där speciella ljudet av träffen! Knipor och vigg så hade man typ två skottchanser på fågel som låg hyfsat högt i vattnet sen dök dem. Oftast så var det bara att rusa till båten direkt.. Hände att man använde den för att dirigera farsan i båten, när han kom farande efter att ha hämtat båten så hade han inte en susning om vart fågeln var. Då sköt man ett skott och angav med kulnedslaget vart han skulle köra.. Svårt ofta att klippa en skadad sjöfågel i vattnet med lite vågor speciellt knipa o vigg! Mvh!
Publicerat Mars 29, 200818 yr som hippen talar mycket om så är det ju också så att hagelbössan + båt och dirigent är det bästa medlet för att ta livet av en skadad tippa. för det är nästan för svårt att träffa fåglar längre bort än 50 meter på vatten med kulpang.
Publicerat Mars 30, 200818 yr som hippen talar mycket om så är det ju också så att hagelbössan + båt och dirigent är det bästa medlet för att ta livet av en skadad tippa. för det är nästan för svårt att träffa fåglar längre bort än 50 meter på vatten med kulpang. Håller med! Eftersom jag många gånger är ensam ute i skåren, och har haft oturen att skade skjuta ett par fåglar...brukar försöka memorera vart fågeln är, går runt "knabben" där båten ligger...och när jag kommit ut så är fågeln borta! har hänt vid ca 2 tillfällen, och det känns inte alls bra. Skulle därför kännas klite bättre om man kunde avliva fågeln direkt om man nu råkar skade skjuta. Jag tar alla gånger hellre mer kött förstöring än låter fågeln lida i onödan. //Kent
Publicerat Mars 31, 200818 yr ja det tär på en när dom rackarna försvinner. för sitt eget bästa borde dom ju inte dyka o fly Känner igen det där. Brukar hända på ett par fåglar per tillfälle ungefär, TROTS att vi är flera. en ligger på berget o skjuter kulbössan varm medans en annan går o hämtar båten. Har man inte fått fågeln förrän han med båten kommit ut så dirigerar man han i båten så får han avsluta med hagel. Men trots detta så brukar man inte alltid få fåglarna, alltid nån som försvinner..