Publicerat Mars 29, 200818 yr Den nya uppgraderingen av vårt älskade Jaktsnack har gett oss möjligher att köra med Bloggar. Detta är suveräna (jakt)dagböcker, där du själv kan styra lite mer över innehållet och t ex ta bort kommentarer som andra skriver på din sida. Detta kan ibland vara rätt bra, och man kan "städa" lite bland gammalt innehåll själva och avlasta både administratörer och servrar... Det första du måste ha ordning på är inställningarna i din blog. När du går in i din Blogg, så har du 3 knappar högst upp till höger, den första heter "Your Blog Settings", tryck på den. Nu får du upp inställningarna. De 3 första rutorna , "Private Blog", "Allow guest to view your Blog" och "Allow guest to post comments in your Blog" kan du lämna därhän - de har administratören låst i lämpliga lägen. Nästa ruta, "Disable comments?" skall vara tom och omarkerad om du vill att andra skall kunna kommentera dina inlägg - och det klart du vill! Femte rutan uppifrån, "Approve comments posted on your blog?" skall också vara omarkerad för att andra skall kunna kommentera din blogg direkt utan att du först skall godkänna den. Du kan alltså ta bort ett inlägg som någon annan gjort ändå, så ha inte denna ruta markerad - det får bara folk att strunta i att lämna kommentarer. Sjätte rutan, "Allow others to syndicate your Blog?" skall vara ikryssad. Varför hindra någon att ha koll på din blogg? Vi vill ju ha folk som läser, annars skriver vi ju inget... Och den sista, "New comments notification" kryssar du i om du vill ha ett mail till den e-post du angav vid registreringen varje gång någon skrivit en kommentar i din blog. Jag har den inte ifylld själv, utan kollar bloggen då och då. Nu sparar du dina inställningar, och sedan trycker du på "Look" fliken och kollar så att det i den översta rutan, vid "Default status of new entries?" står "Publish". Detta för att du inte ska glömma att publisera ditt utkast. Sedan väljer du "Save and Close". Så till bilderna. För att kunna lägga upp bilder i bloggen, behöver du en plats i cyberspace att länka dem ifrån, för du kan inte ladda upp bilder direkt som du kan inne i jaktsnack.se Det finns många olika sätt att fixa detta, och jag beskriver här 2 olika sätt - ett när vi lägger upp bilderna på en extern server som inte frestar Jaktsnack lika hårt, och en smidig direkt här på jaktsnack.se. Till det första sättet med en extern server fick jag hjälp av Jämta - tack igen! - och så här gör du det enkelt för dig: Gå till http://photobucket.com/ och Tryck på "Join In" och gör en enkel registrering - den är gratis. När registreringen är klar, så känner du igen fälten där du kan "Bläddra" fram dina bilder i din dator och ladda upp dem. Du kan ladda upp 3 bilder i taget, eller använda "Bulk Uploader", men den lämnar vi därhän i denna manual. Nu ser du att det blivit en grön bock i fältet där det stod "bläddra" förut, och nedanför de 3 fälten finns knappen "Upload" som du trycker på nu. När bilden/bilderna är uppe, så kommer du till en sida där du kan döpa om bilderna, och lägga till "tags". Över bilderna finns också två textrader som är klick-bara: "Skip this step now" eller "Always skip this step". Använd det första alternativet tills du blivit lite varm i kläderna. Detta steg är inte nödvändigt alltså, så man kan välja alternativ nr 2 om man vill. Nu kommer bilderna upp! Dina bilder än såklart inte lika fina som mina, men du har väl gjort så gott du kan... Under bilderna har du 4 olika alternativ. Du skall för att kunna ladda in bilderna i Bloggen på Jaktsnack klicka på det andra alternativet "Direct link". Så fort du gjort det så kopieras bilden in i datorns minne, annars använder du ju i vanliga fall knappen "Ctrl" - håll inne den - och tyck samtidigt på bokstaven "c" för att kopiera. Inne i bloggen när du skriver dina vanliga Add Entrys - som du ju börjar varje nytt inlägg med - så kan du när som helst trycka på den fina knappen med tavlan på, "Insert Image" och när det är gjort så trycker du bara på "Ctrl" + "v" för att klista in länken. Sätt nr 2 är att använda sig av Jaktsnacks egna server, vilket är möjligt nu. Vill du lagra bilderna här på Jaktsnacks server så gör du så här: Under knappen "My Controls" så ser du till vänster ett stycke ned "Invision Gallery" och därunder "Your Albums" - klicka där och du får upp en sida där du kan skapa ett album. Du fyller i ett namn i första rutan, t ex "BäckaBengtson", en beskrivning i andra t ex "Bilder till Jaktsnack" och i nästa ruta väljer du kategori Medlems Galleri (förvalt). Nästa lilla kryssruta fyller du i om du vill att folk skall kunna se bilderna rakt i galleriet. Jag har den inte ifylld - jag vill ju inte att man skall se bilderna innan jag använt dem i en aktuell blogg eller inlägg... Längst ned är olika sätt att sortera dem, detta kan du lämna orört, och trycka på "Create Album". Nu har du ett album och du känner igen uppladdningsrutinen från jaktsnack. Det är längst ned på sidan du hittar "Bläddra" funktionen. Det är "Image Link" du skall använda dig av för att lägga in bilden i en text, precis som i förra exemplet, fast här Måste du markera sökvägen och använda "Ctrl" + "c" för att kopiera in bilden i datorns minne - den kopierar inte sig själv vid att man bara klickar på den. När du gjort ett eller flera album så kommer du med denna metod alltid att ha bilderna nära till hands under "My Albums" i kontroll-fältet. Skulle det krångla för dig, så är det säkert så att du får gå in i "Verktyg" på din webläsare och välja "Internet Alternativ" sedan leta upp fliken "Säkerhet" och där klicka på den gröna bocken "Tillförlitliga Platser" och sedan på knappen "Platser" och i rutan "Webplatser" skriva in http://www.jaktsnack.se om det inte redan är ifyllt. Den lilla rutan under detta fält skall också vara omarkerad då jaktsnack.se inte ligger på en "säker" server (https). Nu kommer jaktsnack.se alltid att öppnas i ett eget fönster, eftersom du har sagt åt datorn att det är en tillförlitlig sida, och kopplat bort alla brandväggar. Datorn vill därför ha andra sidor över den kontrollerade delen av internet. Hoppas detta kan vara till lite hjälp, på Er väg mot Bloggandet!
Publicerat Mars 29, 200818 yr Kalas Bäcka..... En morot till ang era bloggar och gallerier är att dom kommer att finnas tillgängliga från Jaktsidan.se på ett eller annat sätt, sitter just nu och försöker få en bra struktur så att ni lätt skall kunna hänvisa till er blogg i framtiden. Mvh.. // Matte
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Hur kommer det sig att man får permission denied för både blog och livechat? Inte postat tillräckligt med meddelanden i forumet?
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Hur kommer det sig att man får permission denied för både blog och livechat? Inte postat tillräckligt med meddelanden i forumet? Jag funderar på samma sak jag med.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Jag funderar på samma sak jag med. Verkar som det hängde på antal skrivna inlägg i forumet, för nu (efter 100) inlägg, så verkar det som jag har tillgång till bloggen.