Jump to content

Tandvård?

Recommended Posts

Guest Ahlman

Frågan är kort och gott:

Vad kan man göra för tandvårdande åtgärder för sina hundar?

Testat lite olika "dental" ben men det verkar inte funka nå vidare..

Även provat borsta lite men det blir nog för sällan för att bli effektivt..

Varken jämten eller bordercollien har tålamod för att gnaga på pinnar nån längre stund..

Farsgubbens labrador gnager konstant på vedklabbar och har alldrig haft beläggningar eller tandsten..

Vad finns det mer för saker man kan prova?

BäckaBengtson

Dentalstic är nog mer för att våra gullegrisar skall lukta gott en stund... :)

Tandborstning är inget jag gör ofta, jag heller, men någon gång i kvartalet så härjar jag över käftarna på dem - inte uppskattat...men otack är världens lön.

Använd ingen tandkräm, för då skall hunden slicka hela tiden. Lite salt att doppa tandborsten i mot slutet är allt jag använder. Inte alla hundar går med på att man tar typ en liten rak spårskruvmejsel och skrapar bort tandstenen, men om det går, så är det bra och helt ofarligt. Akta tandköttet bara, i möjligaste mån.

Det finns ju många andra tuggprodukter, grisöron, "tjurmuskel" mm mm, och dessa brukar vara rätt populära. De är ibland hårt rökta, så inget att storkonsumera. Vedträn brukar resultera i uppkastningar, och har du otur så kan det t o m bli skador i hunden. Även vanliga ben är något som jag inte betraktar som hundföda, och om du har en hund som inte kan gnaga sönder ett riktigt stort ben från nöt, så kan det förvisso vara ett tidsfördriv, men ingen tandvård. Ett stort, slätt, hårt ben kommer inte åt där vi vill i alla fall.

För att få hunden att tugga vanliga "beiga" - ej vita - tuggben, så kan du sätta ena änden i hett vatten en halvtimma, så det blir så där gott och slemmigt. Det brukar hjälpa.

Tjena !

Det finns ett medel som kallas PlaqueOff som går att köpa till hundar. Jag har ingen erfarenhet av hur pass detta fungerar för hundar men jag lider själv av ganska mycket tandsten och har testa varianten för oss människor vilket fungerar förvånansvärt bra.. Läs nedan:

Vad är PlaqueOff® Animal? PlaqueOff® Animal är en internationellt patentsökt naturprodukt som motverkar tandsten och plack på tandytan samt minskar bakteriehalten. Det verksamma ämnet i PlaqueOff® Animal är ett naturligt växtämne från havsalg. När de lösts upp tas ingredienserna upp i blodet och därefter tillförs saliven en sammansättning som gör att tandsten vittrar sönder och att nya beläggningar inte får fäste. Det är väl känt att salivens sammansättning kan bidra till att stöta bort de bakterier som ger upphov till plack och tandsten. Kliniska studier på människor har visat att tandbeläggningar minskat med upp till 88 % och tandstenen försvunnit helt eller blivit mycket porös och lätt att avlägsna. De studier som har gjorts visar att resultat märks redan efter 4 veckor och att resultatet blir bättre vid fortsatt regelbunden användning. Forskning För några år sedan hade tandläkare Sune Wikner en patient på sin mottagning som regelbundet fick behandling mot tandsten. Patienten bosatte sig Spanien, men behöll sin svenske tandläkare. Efter det första besöket sedan Spanienflytten upptäckte Sune Wikner något märkligt – patienten hade ingen tandsten. Efter att ha frågat ut patient om dennes kostvanor gjorde Wikner den sensationella upptäckten – en speciell ört som ingår i den spanska salladen som patienten regelbundet åt. Efter många tester kom Sune Wikner fram till receptet på "botemedlet" – och så uppstod ProDen PlaqueOff® som är motsvarigheten till PlaqueOff® Animal. Effekten har sedan fastställts i flera olika vetenskapliga studier. Testat på människor ProDen PlaqueOff, som under ett antal år har använts av tusentals människor i Sverige och flera andra länder, är föregångaren till PlaqueOff® Animal. Du kan läsa mer om studier mm på www.plaqueoff.com För en gångs skull en produkt som först har testats på människor!!

Jämta

Fri tillgång på märgben brukar fungera alldeles utmärkt och annars verkar ju plck off fungera väldigt bra på de flesta hundar med tandstensproblem.