Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mentaltest på blivande grythund... ;-)

Featured Replies

Publicerat

:D

Har lagt in lite bilder på när vår foxterrier är med om ett verkligt mentaltest... Av vår 2-åriga dotter....

http://web.telia.com/~u26219931/index.html

:D:):D

Publicerat

âah mysiga bilder! o snygg hund! verkligen snygg!

Publicerat
âah mysiga bilder! o snygg hund! verkligen snygg!

Tack så mycket... Var och fick vacc spruta igår så nu är det meningen att han skall ställas ut och provas i gryt.

Husse har stora förhoppningar om honom...

Att han är en bra familjemedlem och lekkamrat till barnen är ett stort plus.

Hade tjt förut men dom är för tuffa. Vi kunde inte ha katt då. Nu har vi två katter och en foxterrier istället... :D

Publicerat

hur gammal är hunden nu då? Tycker han ser för ung ut för att gå in i gryt? :D kanske bara ser så ut.

aa dom kan vara lite knepiga domdär tyskarna. Har en sån liten madam jag också(5 månader) :D

Publicerat

Han är snart 11mån, tycker du att det är för tidigt att börja grytträna till sommaren?

Husse har endast erfarenhet av tyskar och dom har han kört med i naturgryt före ett års ålder, dom har skjutit både räv & grävling tidigt för tyskarna.

Är foxarna mycket senare än tjt när det gäller jaktmognad.?

mvh

Publicerat

härlig hund :rolleyes: och hoppas på att han/hon blir duktig

Publicerat

det tror jag inte,inget typiskt för rasen.ända som kan vara är att dom är lite tjuriga i provgryten medans väldigt framåt i natur där det räknas. sen är det juh lite från hund till hund om mognaden vissa senare än andra vilket både kan vara bra å dåligt beroende på vilken tid på året :rolleyes:

Publicerat
Han är snart 11mån, tycker du att det är för tidigt att börja grytträna till sommaren?

Husse har endast erfarenhet av tyskar och dom har han kört med i naturgryt före ett års ålder, dom har skjutit både räv & grävling tidigt för tyskarna.

Är foxarna mycket senare än tjt när det gäller jaktmognad.?

mvh

Är han 11 månader så är det bara att köra på i konstgrytet. Visst finns det individer som inte är mogna vid ett år...men jag tror inte att det är så många. Min nuvarande fox sköt jag räv för när han var ca 10 månader. Det gäller bara att läsa av hunden rätt..man ser om den är mogen.

Vad är det för fox...vilka föräldrar är det?

Publicerat

alltså man får ju göra som man vill men jag personligen tycker att en ungund på 1 år inte är tillräckligt erfaren för att vara i gryt. livserfarenheten saknas liksom. Har sett skräckexempel på hur det går pga sånt. Söndertuggade hundar osv osv.

1.5-2 år är redan det mycket bättre. Fast grytträning, då vet jag inte vad du menar med träning.

Jag tänker nog iallafall inte släppa ner min tik frivilligt förrän hon är åtminstone 1.5 år. Nog för att dom säkert vill och kan gå ner i gryt, men dom har inte förmågan att använda hjärnan tillräckligt ännu i ettårsåldern.

Men resonera olika kan man. Synd bara att din hunds vackra nos kanske blir söndertuggad då den släpps i gryt utan tillräckligt med skinn på näsan.^^

I all välmening.

mvh C-A

Publicerat
alltså man får ju göra som man vill men jag personligen tycker att en ungund på 1 år inte är tillräckligt erfaren för att vara i gryt. livserfarenheten saknas liksom. Har sett skräckexempel på hur det går pga sånt. Söndertuggade hundar osv osv.

1.5-2 år är redan det mycket bättre. Fast grytträning, då vet jag inte vad du menar med träning.

Jag tänker nog iallafall inte släppa ner min tik frivilligt förrän hon är åtminstone 1.5 år. Nog för att dom säkert vill och kan gå ner i gryt, men dom har inte förmågan att använda hjärnan tillräckligt ännu i ettårsåldern.

Men resonera olika kan man. Synd bara att din hunds vackra nos kanske blir söndertuggad då den släpps i gryt utan tillräckligt med skinn på näsan.^^

I all välmening.

mvh C-A

Visst är det relativt tidigt att släppa en hund under 1 år i gryt...men har man lite koll på hur hunden är så tycker jag att man bör ta de tillfällen som ges...men man bör naturligtvis välja tillfällen med omsorg.Välja lätta gryt....

Har man dock en hund som man tycker är lite vek och försiktig....vänta..

Jag brukar i vanliga fall inte vara speciellt positiv till konstgrytsträning...men det kan ha lite fördelar oxå...om man kastar bort gallret(vilket man absolut inte gör i Sverige numera ;) ) så kan man se åt vilket håll det lutar med skärpa och arbetssätt. Jag vill däremot inte säga att det är en garanti..och jag tror inte att man får bättre hundar om man tränar dom i konstgrytet.

De skräckexempel på hundar som du sett söndertuggade...säg mig...tillhör alla dessa samma ras?Vilken i såna fall?

Det här med söndertuggad nos tror jag mer är ras/individbetingat än åldersbetingat. Vissa har inte hjärna när dom är 10 månader....men vad är det som säger att hjärnan är större vid 2 års ålder?Dom lär inte vara mindre skarpa när dom blir äldre och har mer självförtroende.Har dom inte det rätta arbetssättet så spelar det ingen roll hur gamla dom är...det är iaf min mening.Sen finns de ju dom som har mer erfarenhet än mig när det gäller detta och det vore intressant att höra deras åsikt.

Publicerat
Visst är det relativt tidigt att släppa en hund under 1 år i gryt...men har man lite koll på hur hunden är så tycker jag att man bör ta de tillfällen som ges...men man bör naturligtvis välja tillfällen med omsorg.Välja lätta gryt....

Har man dock en hund som man tycker är lite vek och försiktig....vänta..

Jag brukar i vanliga fall inte vara speciellt positiv till konstgrytsträning...men det kan ha lite fördelar oxå...om man kastar bort gallret(vilket man absolut inte gör i Sverige numera ;) ) så kan man se åt vilket håll det lutar med skärpa och arbetssätt. Jag vill däremot inte säga att det är en garanti..och jag tror inte att man får bättre hundar om man tränar dom i konstgrytet.

De skräckexempel på hundar som du sett söndertuggade...säg mig...tillhör alla dessa samma ras?Vilken i såna fall?

Det här med söndertuggad nos tror jag mer är ras/individbetingat än åldersbetingat. Vissa har inte hjärna när dom är 10 månader....men vad är det som säger att hjärnan är större vid 2 års ålder?Dom lär inte vara mindre skarpa när dom blir äldre och har mer självförtroende.Har dom inte det rätta arbetssättet så spelar det ingen roll hur gamla dom är...det är iaf min mening.Sen finns de ju dom som har mer erfarenhet än mig när det gäller detta och det vore intressant att höra deras åsikt.

Min TJT tik blev 4 år, hon var relativt skaprt som 1½ åring, och mer som en osäkrad handgranat som 4åring, jag tog ett beslut att INTE släppa henne i gryt annat än i nödfall tex eftersök, nu hittade hon ett eget gryt under ovanjordsjakt och jobbade ihjäl sig där.

Med facit i hand kan jag inte säga att konstgryts erfarenheten kunde ha gjort någon skillnad, visst, jag fick en inblick i hur skarp och hur stor dådkraft hunden hade, men det hade inte roll i att det blev som det blev. Med den mentaliteten var det bara en tidsfråga, ovan som under jord.

Publicerat

Jepp, håller med dig! Det är tillochmed bilder ifrån grytprov jag sett. Skandalöst förbanna.

Mera hjärna tror jag nog dom har, eftersom att det jag nämnde tidigare om livserfarenheten borde vara bättre och i mer omfattning redan vid 1.5års ålder istället för 1års ålder. skärpan och arbetssättet kanske nog hänger kvar, men ändå någon sorts förstånd om hur och när dom ska ge upp o bryta, intalar jag mig att kommer med åldern. Rätta mig om jag har fel.

Sen om man har ett konstgryt/provgryt där man kan gå in och avbryta då man märker att "oj detta var inte bra", visst kan man ju då köra ner hunden i ett gryt om man har bråttom med att få se sin hund i jaktsammanhang.

Men ändå med allt detta sagt så vinner man garanterat mer än förlorar på att vänta ett halvår-ett år extra innan man släpper ner hunden i gryt. Skärpan finns i deras skalle från födseln (iallafall i min hunds skalle) och kommer inte att försvinna förrän hon vandrar vidare tror jag. Trots att jag kommer att vänta tills hon uppnått 1.5-2 års ålder innan hon får knalla ner i gryt.

Men som du säger, man får ju känna efter och ha lite insikt med sin hund. Då går det nog bra. Ägaren till hunden bestämmer.

Med vänlig hälsning - Carl-Adam

Publicerat
Är han 11 månader så är det bara att köra på i konstgrytet. Visst finns det individer som inte är mogna vid ett år...men jag tror inte att det är så många. Min nuvarande fox sköt jag räv för när han var ca 10 månader. Det gäller bara att läsa av hunden rätt..man ser om den är mogen.

Vad är det för fox...vilka föräldrar är det?

Fader: Flatmarkens Saddam S38708/2004 Moder: Bix s43995/2004

Tanken är ju att börja i konstgryt med Agust, jag har ju bara jaga i naturgryt med tyskar tidigare och dom har ju varit jaktmogna väldigt tidigt.

Tänkte göra detta "rätt" från början för att i framtiden ev få fram en champ.

Man måste ha godkänt i konstgryt innan man kan köra prov i naturgryt om jag förstått det hela?

Det här med erfarenhet på en unghund tror jag är väldigt olika från hund till hund.

Har upplevt att mina tyskhannar jag haft blivit skarpare och skarpare ju äldre dom blivit. ;)

Jag hoppas att en fox är lite mildare i sitt arbetssätt än tjt, har varit förespråkare för tjt men har insett att deras skärpa ligger dom till last.

Mvh Husse

Publicerat
Fader: Flatmarkens Saddam S38708/2004 Moder: Bix s43995/2004

Tanken är ju att börja i konstgryt med Agust, jag har ju bara jaga i naturgryt med tyskar tidigare och dom har ju varit jaktmogna väldigt tidigt.

Tänkte göra detta "rätt" från början för att i framtiden ev få fram en champ.

Man måste ha godkänt i konstgryt innan man kan köra prov i naturgryt om jag förstått det hela?

Det här med erfarenhet på en unghund tror jag är väldigt olika från hund till hund.

Har upplevt att mina tyskhannar jag haft blivit skarpare och skarpare ju äldre dom blivit. :P

Jag hoppas att en fox är lite mildare i sitt arbetssätt än tjt, har varit förespråkare för tjt men har insett att deras skärpa ligger dom till last.

Mvh Husse

Wow säger jag.Saddam är en avkomma efter min förra fox Badgerhills X-po(Dio) och Bix är ju en avkomma efter Badgerhills X-ter...som är en kullbror till Dio.Mkt mkt bra linjer..blir intressant att följa.

Jag har jagat med 2 kullsyskon till Saddam....den ena tiken är förjäkligt duktig och saknar endast pris på utställning för championat..den andra tiken skulle nog bli rätt så bra om hon bara fick jaga lite mer.5 av 7 i den här kullen är meriterade på grytprov, de övriga 2 finns i Finland och därför vet jag inget om dem.

Publicerat
Jepp, håller med dig! Det är tillochmed bilder ifrån grytprov jag sett. Skandalöst förbanna.

Mera hjärna tror jag nog dom har, eftersom att det jag nämnde tidigare om livserfarenheten borde vara bättre och i mer omfattning redan vid 1.5års ålder istället för 1års ålder. skärpan och arbetssättet kanske nog hänger kvar, men ändå någon sorts förstånd om hur och när dom ska ge upp o bryta, intalar jag mig att kommer med åldern. Rätta mig om jag har fel.

Sen om man har ett konstgryt/provgryt där man kan gå in och avbryta då man märker att "oj detta var inte bra", visst kan man ju då köra ner hunden i ett gryt om man har bråttom med att få se sin hund i jaktsammanhang.

Men ändå med allt detta sagt så vinner man garanterat mer än förlorar på att vänta ett halvår-ett år extra innan man släpper ner hunden i gryt. Skärpan finns i deras skalle från födseln (iallafall i min hunds skalle) och kommer inte att försvinna förrän hon vandrar vidare tror jag. Trots att jag kommer att vänta tills hon uppnått 1.5-2 års ålder innan hon får knalla ner i gryt.

Men som du säger, man får ju känna efter och ha lite insikt med sin hund. Då går det nog bra. Ägaren till hunden bestämmer.

Med vänlig hälsning - Carl-Adam

Hmm...är det bilder från grytprov du sett när hundarna varit sönderbitna?Pratar du konstgryt eller naturgryt? I Finland används ju inte galler...däremot bryter dom provet direkt det blir rejäl närkontakt.I Sverige har vi numera galler...så blodvite kan endast uppstå när dom slår käftarna i gallret.

Så...med ditt resonemang så skulle man kanske automatiskt få en bättre hund om man väntar i 4 år innan man börjar jaga med den....förstår jag dig rätt?

Förståndet att bryta och "ge upp"(det hoppas jag verkligen inte att mina hundar gör) är nog ganska så medfött...kan väl kanske förändras lite med injagning oxå.

Visst kan det vara klokt att vänta tills hunden är äldre...men det är ingenting som säger att hunden blir bättre.Är hunden nu 11 månader så är det ju bara att köra konstgryt direkt klubbarna kommer igång och till hösten är det bara att jaga på...det anser jag iaf.

Just dom här linjerna tycker jag verka rätt så stabila och har rätt så tidig jakt tycker jag.

Publicerat

vissa säger att man ska släppa tidigt då lär sig hunden och andra säger vänta, jag tror iaf på se när hunden är redo för ta sig ner självmant utan påhejande :P är den 6månader eller 2 år spelar nog ingen roll,men mina kompisar samt jag har då inte väntat på den ska fylla en siffra,och ingen av oss har en överskarp hund,dock har vi ingen en tysk :lol::lol::P

Publicerat

bättre och bättre, men förståndigare. och 4 år är väl lite att ta i ändå?.. inte för att det knappast skulle skada. men jag har ju sagt klart och tydligt vilken ålder jag tycker är lämplig. Sen kan jag ju inte heller dra alla hundar över samma kam vilket är givet. men dom flesta borde vara redo för gryt vid 2 års ålder..

Bilderna jag har är från svenska grytprov.

Jag tycker mig ana en viss urspårning av denna tråd nu. För vi har lite olika åsikter i ärendet. Så jag drar mig ur nu.

mvh C-A

• 5 months later...
Publicerat

Agust "Agge" fixade godkänt på sprängarprovet i helgen, så nu är det bara hoppas på att stövarna fixar några indrivna rävar så vi får prova lyckan i naturgryt. ^_^

Är det någon som vet om man får använd samma domare om han inte skulle bli godkänd första gången på jaktprov.?

Jag vet att man inte får ha samma domare som ger godkänt 2ggr, men vet inte hur det är om man misslyckas.

Mvh Janne

Publicerat
Hmm... I Finland används ju inte galler...däremot bryter dom provet direkt det blir rejäl närkontakt.

Jag såg ett antal grytprov(låda) och träningar i Finland i sommar (ca 50 starter kanske) och det kan bli rätt allvarliga skador innan det bryts. Hur snabbt de bryter beror mer på vilken domare det är som håller i plåten. Min egna hund gjorde tre prov och tre träningar och blev bara tuffare o tuffare för varje släpp.

/Micke

Publicerat
Jag såg ett antal grytprov(låda) och träningar i Finland i sommar (ca 50 starter kanske) och det kan bli rätt allvarliga skador innan det bryts. Hur snabbt de bryter beror mer på vilken domare det är som håller i plåten. Min egna hund gjorde tre prov och tre träningar och blev bara tuffare o tuffare för varje släpp.

/Micke

Självklart spelar det in vilken domare det är men vad jag sett så hinner inte en skarp hund jobba så länge på räven. Jag har filmat nåt prov jag gick med förra foxen...ett av proven var klart på 42 sekunder...och om jag inte har helt fel så forcerade han även sandvallen då...dock inte helt säker på detta.Han tvekade dock aldrig framme vid räven utan gick alltid på...

Publicerat

finns väl olika rävar oxå, sett film från ett prov där ingen hund vågat sig in till räven och dom som gjort det flög ut med en väldans fart medans räven legat kvar...

Publicerat
finns väl olika rävar oxå, sett film från ett prov där ingen hund vågat sig in till räven och dom som gjort det flög ut med en väldans fart medans räven legat kvar...
Joo..helt rätt !!....jag ochså hört om just sådana provrävar som ger alla hundar stryk så dom kommer för nära...så visst är det skillnad på provrävar oxå.
Publicerat
Joo..helt rätt !!....jag ochså hört om just sådana provrävar som ger alla hundar stryk så dom kommer för nära...så visst är det skillnad på provrävar oxå.

har en film om jag kan komma in på msn åt dig,men jag pratade även med hector som sade detta är skilland mellan rävarna och det fanns elaka saker till rävar,,jag hade jätte gärna testat en sån där sur räv iaf,och då hade jag hoppats på hunden backat eller blivit mer åt föreliggar hållet,hade han farit ut hade jag nog blivit väldigt väldigt väldigt väldigt besviken