Publicerat April 5, 200818 yr Jag funderar på att kastrera min snart 2-åriga Beagletik, men undrar hur såklart om det påverkar henne negativt i jakten. Finns det några kloka erfarenheter/råd här kring denna fråga? Tacksam för alla svar/tips och råd.
Publicerat April 6, 200818 yr Jag har inte jagat med så många kastrerade tikar, men bland andra hundar en del erfarenhet av kastrerade tikar och hanar och där inte märkt av något negativt, snarare tvärtom mer fokuserade på uppgiften, mindre risk för tumörer då hormonerna inte ställer till det, en del tikar är rent ut av oanvändbara i tiden runt löp och sen drabbas en del av skendräktighet som spökar till det i huvudet, jag är klart för kastrering då jag inte sett någon bli sämre, det kanske finns fler erfarenheter, men jag har svårt att tro att en bra jakthund blir sämre av kastrering.
Publicerat April 6, 200818 yr En liten fundering bara...heter det inte sterilisering när det är hondjur, och kastrering när det är handjur? Eller har jag fattat fel...
Publicerat April 6, 200818 yr Jag har en kompis som fick sterilisera sin jämthunds tik pga inflamation i livmodern. Hon påverkades inte negativt av det och blev då inte sämre jakthund. Det enda som kan vara ett problem är att steriliserade hundar kan få lättare att lägga på sig vikt. Man kanske får dra ner lite på maten och träna lite mer inför jakten. Endel hundar ändras även i sitt betende emot andra hundar.
Publicerat April 7, 200818 yr En liten fundering bara...heter det inte sterilisering när det är hondjur, och kastrering när det är handjur?Eller har jag fattat fel... Som jag förstått det så heter det sterilisering när man bara fixar så att hunden inte kan få valpar (typ knipsar av äggledarna) och Kastrering när man tar bort hela livmodern. Jag har en tik som är kastrerad. Ser ingen som helst skillnad jaktmässigt. Matglad blev hon, men det vara bara att hålla ner lite på maten. Tycker att hon är i gott hull nu och ser i övrigt ingen skillnad på henne före och efter operationen!
Publicerat April 7, 200818 yr Som jag förstått det så heter det sterilisering när man bara fixar så att hunden inte kan få valpar (typ knipsar av äggledarna) och Kastrering när man tar bort hela livmodern.Jag har en tik som är kastrerad. Ser ingen som helst skillnad jaktmässigt. Matglad blev hon, men det vara bara att hålla ner lite på maten. Tycker att hon är i gott hull nu och ser i övrigt ingen skillnad på henne före och efter operationen! Okej!
Publicerat April 7, 200818 yr Författare Som jag förstått det så heter det sterilisering när man bara fixar så att hunden inte kan få valpar (typ knipsar av äggledarna) och Kastrering när man tar bort hela livmodern.Jag har en tik som är kastrerad. Ser ingen som helst skillnad jaktmässigt. Matglad blev hon, men det vara bara att hålla ner lite på maten. Tycker att hon är i gott hull nu och ser i övrigt ingen skillnad på henne före och efter operationen! Tack alla för bra svar. Och jo, det är ju en kastrering jag är ute efter, då jag mest ser fördelar med det. Man slipper löpperioderna och hunden blir jämnare i humöret. men viktigast av allt är att den vanligaste orsaken till för tidig död bland tikar, tydligen är olika former av livmodersåkommor. Så då får det bli en kastrering i sommar. Och hålla ner på maten måste man göra hela tiden med min Beagle, för hon bokstavligen lever för att äta. Har aldrig stött på maken till glupsk hund!
Publicerat April 7, 200818 yr Min jämt tik fick livmoder inflamation . Fick oprera bort den Jag tycker hon tappade fart i skogen inte riktigt samma tryck Åkte till vetrinärän och fick en hormmon spruta då blev det lite mer fart i henne Men det var från fall till fall det där sa han