Publicerat April 6, 200818 yr Tyckete när jag träffade min fru att det härmed utställning mest var blaj....men efter en par års rännande har jag ändrat mig en del och tycker att det kan vara rätt så trevligt (Haft tur med snygga hundar också) man träffar ju likasinnade speciellt då man har en liten smalare ras då får man utbyta erfarenheter och under lugna och gemytliga former för det mesta. Vad tycker ni ? Sjlvklart finns det nackdear med utställningshysterin också, men den hysterin är lika mycket en sällskapshundifiering(fint ord va ?)....som förstör en del inte bara utställningarna. Jag vill öppn deanna tråd för att skryta över våra hundar Mina blev BIM och fick Cert och hennes valp Emil blev bir och BIS 2:a på stövarutställningen i Piteå..... tack Malin och Mattias för att ni tog Mina med er.
Publicerat April 7, 200818 yr Joo, utställning är bra så länge det tjänar sitt ursprungliga syfte. Vilket det gör allt mindre o mindre i dagens läge. Blir allt mera frågan om en show o allt mindre om det väsentliga i en utställning.. O klart att man träffar en del likasinnade vilket är trevligt ! Är själv med och ordnar en utställning årligen o vete tusan om jag då tycker det är bra med utställning .......
Publicerat April 7, 200818 yr Så länge det håller sig inom rimliga gränser så tycker jag utställning är okej.Men det har ju i många fall gått åt h-vete för långt...inom vissa grythundraser tillexempel.Där vet du nog precis var jag står. Men...håller man sig efter rasstandarden så tycker jag att det är bra med utställning. Precis som du så har man ju fått det här utställning "på köpet" ioch med val av tjej...tror att våra är rätt lika där....ränner land och rike runt. Själv håller jag mig väl på en måttlig nivå och ställer bara ut hundarna här i närheten.Men..jag måste väl kanske erkänna att jag tillå me ställt ut schäfer nu oxå...å de va inte de lättaste.Mkt lättare att ställa stövare... På tal om DarkRussels Emil....det var en förjäkligt grann hane måste jag säga...inte ett dugg lik sin far Tello..hehe.Imponerande att han gick så långt med tanke på åldern oxå.
Publicerat April 8, 200818 yr Som tjej tycker man visst om det!? Har ju ställt i många år och då schäfer och mastiff. schäfer är det mest jobbigaste ring jag vet..bara skrik och rop och folk som springer omkull varandra och skitprat överallt. Nä tacka vet jag ägare av jakthundar. Har fått med mig sambon på utställning bara det inte är helt i den brinnande jakt säsongen. undantag stockholm i dec och göteborg i jan. Karelar tiken går tyvärr inte ännu i jaktklass pga löp på 1 jaktprov och för mycket snö på det andra. men henne har vi 3 CACIB och flertal ck kvalitet. Och BIR och BIM. Hanen har vi 2 CACIB och BIR i göteborg i år. BÄst tycker vi om älghunds utställningen i Rättviksparken varje år det blir som en semester med 2 hundar och 2 ungar den andra helgen i aug.. rekomenderar den. Ryssen fick BIR i göteborg med. Tysken går jaktklass och har ett antal ettor, 1 cert och BIM. Men han är sträv och liten 36/46. ser inte ut som de tyskar som vinner nuför tiden. En jakthund ska ju jaga fört och främst men den ska väl vara enligt rasstandard ochså inför avel. vi tänker på allt det när vi köper hund. Man har råd att vara kräsen.. hundar finns överallt. bra jaktlinjer är något man får titta långt tillbaka på olika sidor på nätet. Men inget är en garanti.. tyvärr..