Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverskinn?!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Lämnade in ett bäverskinn för beredning förra året, detta tog ganska lång tid samt att priset vart ganska högt.

Har nu kollar runt lite på internet om det skulle gå få ett fint skinn utan att behöva lämna in den på beredning

Hittade ett Skinnberedningskitt med nått bad och fett. Är det någon som provat på att bereda ett bäverskinn själv?

Ett alternativ är ju att torka skinnet. Om jag nu vill ha kvar fötterna på bävern, hur ska man göra med dessa?

Mvh//Jonas

Publicerat

Har aldrig provat att bereda skinn själv men såg en gång ett Bäverskinn där svansen fått sitta kvar. Det blev riktigt bra. Undra hur man gör det...

Publicerat
Hej!

Lämnade in ett bäverskinn för beredning förra året, detta tog ganska lång tid samt att priset vart ganska högt.

Har nu kollar runt lite på internet om det skulle gå få ett fint skinn utan att behöva lämna in den på beredning

Hittade ett Skinnberedningskitt med nått bad och fett. Är det någon som provat på att bereda ett bäverskinn själv?

Ett alternativ är ju att torka skinnet. Om jag nu vill ha kvar fötterna på bävern, hur ska man göra med dessa?

Mvh//Jonas

Maken bereder bäverskinn, ska höra med honom vilka mått han har på alun och myrsyra etc.

Publicerat

Vågar man fråga vad mkt de tar för att bereda skinn?

Kilopris?

Har funderingar på nån räv o bäver också föralldel.

Publicerat
  • Författare
Maken bereder bäverskinn, ska höra med honom vilka mått han har på alun och myrsyra etc.

De vore guld värt!

Är han utbildad skinnberedare eller har han köpt sakerna som behövs och provat på själv?

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare
Vågar man fråga vad mkt de tar för att bereda skinn?

Kilopris?

Har funderingar på nån räv o bäver också föralldel.

Nu ska jag dock tillägga att mitt skinn vart lite dyrare eftersom jag valde att behålla både svans och alla 4 ben.

Givetvis kostar detta extra om man vill ha kvar dem. Är inte säker men tror att svansen kostade 200:- extra att ha kvar.

2par fötter 200:- dvs. 400:- för att behålla fötterna på skinnet. Sen beror det på hur stort skinnet är.

Är dock sugen på att låta en konservator bereda ett skinn likt en björnfäll. Svans,ben samt huvud är kvar på skinnet :D

Mvh//Jonas

• 3 years later...
Publicerat

Jag har prövat att bereda några skinn nu, och de har legat en stund utan att härskna så det måste ha gått ok =)

Jag använde denna metod:

http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett

Med äggula, olja och diskmedle. Och visst var det jobb, så räknar man timpänning så är det bättre att skicka iväg, men gör man det för att det är kul så går det ju bra.

Kommentarer kring mitt arbete är att det är ganska viktigt med alla punkter hon har med, fuskar man med ett steg så får man betala för det senare.. Men om man jobbarpå så blir resultatet bra. Delarna i skinnet som är lite tunnare, sidor och mage blev riktigt mjuka och fina, ryggen blev för mig lite hårdare, inte hård men hårdare. Kanske man kan få den mjukare med lite mer träning...

Publicerat

Hej!

Mvh//Jonas

jag har berett en del bäverskinn själv, vad jag gör är att först flå av skinnet så att det inte bli några köttrester som sitter kvar, sedan lägger jag skinnet i ett bad blandat med grovsalt och en liten skvätt svavelsyra(kanske en matsked), låter det ligga nån dag och sedan spänner jag upp det mot en t.ex. plywoodskiva så att det är helt utsträckt och hackar av allt fett som sitter, jag använder mig då av ett egettillverkat verktyg som har ett skaft och ett trubbigt blad(går nästan lika bra med en sked), var inte rädd att hugga i rejält, för om skinnet är tillräckligt spänt så kan man nästan inte hacka hål i skinnet. denna process kanske tar 2 timmar om man är van... fettet kring huvudet kan vara lite petigt men det är bara att ge det lite tid! :P. när man sen har fått bort fettet så är det bara att lägga ned skinnet i ett nytt bad med alun och lite salt och låta det ligga varmt (ca 40-50 grader) då garvningen verkar bäst då. sen kommer du till det som tar tid! mjukningen av skinnet. då gör jag som så att jag använder mig av en vanlig planka som jag spikar upp på lämpligt ställe och sätter mig ned och drar det över, om och om igen. sen beror det ju lite på hur fint du vill ha skinnet ( jag grovmjukar det bara på det sättet), när du känner dig klar med mjukningen kan du alternativt använda slippapper och jämna till tills du får det som du vill!

jag rekommenderar verkligen att du gör det själv då det är (enligt mig) mycket roligare att ha gjort det själv och att det är ett litet tidsfördriv om man vill ha något att påta med :D

denna metod gör dock att skinnet pågrund utav alungarvningen inte tål väta i särskilt stora mängder men det har aldrig varit något problem för mig. skinnet i sig tycker jag håller en hög standard väldigt länge och om du känner efter några år att lädret börjar torka så är det bara att gno på lite handkräm! väldigt billigt och ett bra resultat har jag haft varje gång!!

/ Karl

Publicerat

och du ska helt klart göra i ordning alla bäverskinn du kan för det är ju sån vacker inredning! både som matta eller som prydnad i soffan, min farbror har hela soffan fylld och har även gjort en väst! riktigt vackra skinn, enligt mig då ! ;)

Publicerat

Han ska visst vara duktig, men jag vet inget om priset!http://boleby.com/e-shop/

biggrin.gif

Publicerat

Nån som gör detsamma med rådjur?