Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Chip-avläsare

Featured Replies

Publicerat

Då man på vissa jaktprov måste hålla sig med egen chip-avläsare, så undrar jag om någon har tips på var man köper en sån?

Mvh

Publicerat

Jag köpte min Datamars MiniMax II från skk :D

www.skk.se -->> webbtjänster -->> skk shop -->> Övrigt

Publicerat
  • Författare
Jag köpte min Datamars MiniMax II från skk :D

www.skk.se -->> webbtjänster -->> skk shop -->> Övrigt

Såg ju ok ut, skaplig rabbat dessutom.. :D:D

Är du nöjd med den?

Publicerat

Ja, den funkar hur bra som helst och var helt klart värd pengarna :D

Publicerat

Hålla med egen chipläsare :D , verkar ju helt upp åt väggarna att deltagaren själv skall hålla med det!

Vi i vår klubb köpte in ett par stycken som sedan delas på mellan domarna!

mvh

Publicerat
  • Författare
Ja, den funkar hur bra som helst och var helt klart värd pengarna :D

Låter bra, ska beställa en sån.

Tackar för hjälpen. :D

Publicerat
  • Författare
Hålla med egen chipläsare :D , verkar ju helt upp åt väggarna att deltagaren själv skall hålla med det!

Vi i vår klubb köpte in ett par stycken som sedan delas på mellan domarna!

mvh

Också ett bra alternativ, men vi väljer dock att ha en egen, dessutom så var dom ju inte så dyra heller. :D

Publicerat

Så du/ni förväntas hålla med egen chipläsare á 1500-2000 SEK för att starta på jaktprov á 250-300 SEK/ggr, låter orimligt :D

Vem vill starta på jaktprov i fortsättningen?

Publicerat
Så du/ni förväntas hålla med egen chipläsare á 1500-2000 SEK för att starta på jaktprov á 250-300 SEK/ggr, låter orimligt :D

Även för viltspårprov, älgspårsprov så ska man ha chipavläsare och det är som sagt väldans praktiskt att ha en egen :D

Man kan ju dessutom låna ut den till andra som inte vill köpa en egen, de gånger de behöver ha en :D

Publicerat
  • Författare

Det är ju inget nytt att man ska stå för egen avläsare vid vissa prov, men det är ju inget som säger att man måste köpa en egen, man kan ju gå ihop för att köpa några inom en lokalklubb, kompisar eller så.

Men jag tycker det är småpengar i det stora sammanhanget. :D

Publicerat

Det finns ju ett alternativ till och det är att tatuera hundarna istället för chip. Då slipper du scannern.

Publicerat

Problemet med det är ju dels att det med tiden bli omöjlig att se numret i örat och dels att det går över mer och mer till chip.

Publicerat
  • Författare

Jag tror att tatueringar kommer att fasas ut av chipen inom en mkt snar framtid.

Vilket jag också tycker är bra, det ser ju förjävligt ut med en massa siffror i örat på jyckarna.

Ungefär som frysmärkningen på travhästar, på våran nu 20 åriga nordistravare så syns ju inte numret längre, speciellt inte när hon har vinterpäls, då måste man raka bort pälsen för att se vad som står.. :D

Nä, chipmärkning är bra tycker jag.

Publicerat
Det är ju inget nytt att man ska stå för egen avläsare vid vissa prov, men det är ju inget som säger att man måste köpa en egen, man kan ju gå ihop för att köpa några inom en lokalklubb, kompisar eller så.

Men jag tycker det är småpengar i det stora sammanhanget. :)

>Crowfear

Njäe, det är rätt nytt faktiskt.... lagen om att hundar måste vara ID-märkta inträdde väl 2001 men vad jag egentligen ställe mig tveksam till är att vi inom rasklubbarna förväntas att driva rasens utveckling i rätt riktning, en del av detta är att bedriva viltspår, jaktprov och utställningar MEN det gör inte saken lättare för hundägarna att själva behöva stå för ytterligare en kostnad.

Det är nog så svårt att få folk att starta på jaktprov...

mvh

Publicerat
  • Författare
>Crowfear

Njäe, det är rätt nytt faktiskt.... lagen om att hundar måste vara ID-märkta inträdde väl 2001 men vad jag egentligen ställe mig tveksam till är att vi inom rasklubbarna förväntas att driva rasens utveckling i rätt riktning, en del av detta är att bedriva viltspår, jaktprov och utställningar MEN det gör inte saken lättare för hundägarna att själva behöva stå för ytterligare en kostnad.

Det är nog så svårt att få folk att starta på jaktprov...

mvh

Jo, men det var väl det jag menade med att det inte var nått nytt, alltså inget som kommits på i år.

Visst kan man väl tycka att det blir ytterligare en utgift för hundägaren, men samtidigt..vem ska stå för kostnaden då?

Som jag skrev tidigare, man kan ju gå ihop om att köpa en eller två st.

Men vi väljer att skaffa en egen, känns betydligt smidigare.

Skulle dessutom inte tveka att låna ut den till våra bekanta, när dom ska gå sina prov. :)

Publicerat
Jo, men det var väl det jag menade med att det inte var nått nytt, alltså inget som kommits på i år.

Visst kan man väl tycka att det blir ytterligare en utgift för hundägaren, men samtidigt..vem ska stå för kostnaden då?

Som jag skrev tidigare, man kan ju gå ihop om att köpa en eller två st.

Men vi väljer att skaffa en egen, känns betydligt smidigare.

Skulle dessutom inte tveka att låna ut den till våra bekanta, när dom ska gå sina prov. <_<

Kanske inte så nytt men det är först förra året som frågan kommit upp för oss domare, tidigare har örat funkat fin fint!

Jag tycker helt klart det är lokalklubbens uppgift att köpa in scanners men dessvärre går många klubbar mkt dåligt ekonomiskt och dessutom finns det

fler problem, inom dreverklubben där jag är aktiv genomfört tidsbegränsade prov, ofta en vecka, Länskamper, Klubbkamper osv...dessa sker på ett stort geografiskt område vilket innebär att domarna om dom skall dela på scanners måste köra kors och tvärs för att hämta scannern :)

Givetvis tycker jag att det är beundransvärt att du väljer att köpa en själv, all heder men jag tycker inte alla som vill starta på prov skall vara tvingade till detta, det kommer inte leda till någon ökad tillströmning av starter, tvärtom!

Sen rent generellt chip vs tatuering är jag helt klart för bläcket, mkt lättare att spåra/identifiera bortsprungna/förolyckade hundar och mer avskräckande för hundtjuvar och det brukar aldrig vara några problem att se siffrorna i örat oavsett ålder eller hår, räcker många ggr med några stycken eftersom hundägaren måste matcha det med medhavt regbevis!

mvh