Publicerat April 8, 200818 yr Tänkte kolla om det är nån här som är lite insatt i motorsågar på detta forum. Har en gammal Jonsered 2050Turbo som jag renoverat upp med ny kolv osv. Går mkt bra och är stark som en ny. Men...den smörjer inte nåt! Jag har haft upp och rengjort sugsil och utan pump så rinner oljan ut genom hålet till pumpen. Pumpen snurrar när sågen går så det är inte kuggrent mot axeln! Men det kommer inte nån olja ut! Ventilationen tycks ske genom locket och det ser OK ut som jag kan bedöma det. Pumpaxeln är märkt med ett V, så därför provade jag också med en jätteklack veg. olja, men det går ändå inte! Less som fan på den här sågen som bara krånglat! Men nu känns det som man är så nära...bara lite olja som ska ut genom en så fruktansvärt enkel konstruktion och det kommer ändå inget!! Usch!! Nåja, nån som har nåt tips? Pumpen kan väl inte bli sliten tycker jag?? Eller är det som pumpen i smörjoljekannan som rostar ihop? /Henke
Publicerat April 9, 200818 yr Visst kan pumpen bli sliten, men testa en tunnare olja - låna en liter från någon skördarförare, de har tunnare oljor.
Publicerat April 9, 200818 yr visst kan pumpen gå sönder män det är nästan bättre att köpa en ny såg hadde det dära hänt mig så hadde jag bytt såg till en husqvarna 346a
Publicerat April 9, 200818 yr Författare Visst kan pumpen bli sliten, men testa en tunnare olja - låna en liter från någon skördarförare, de har tunnare oljor. Jo jag hade en dunk med lite sågkedjeolja från en skördare och slog i, efter att jag rengjort tanken med bensin så inget gammalt kladd fanns kvar. Då började det faktiskt på sippra lite ur pumpen. Då pumpaxeln är märkt med V så misstänker jag att det är en pump för veg.olja. Nåväl, tror att problemet bottnar i att gummi-halvmånarna (dvs. sug- och tryckslang) inte kläms fast ordentligt utan att det blir ett läckage där. För det blir lite kedjeolja undertill på sågen. Men inga mängder. Farsan har en 346XP och jag tycker inte den är nåt bättre än min 2050. Måhända lite bättre avvibrerad kanske... Men inge starkare å rappare i allafall. Så det vore smutt att få sprutt på pumpen så att säga... Men 480kr för en ny kompl. känns saftigt också...och sen kanske det inte är nåt större fel på pumpen heller... Nåja, fortsättning följer...jag har inte gett upp än!! /Henke Edit: Nu har jag gett upp! Bytte allt runtomkring pumpen, men inte självaste pumpenheten. Dock utan resultat. Pumpen såg inte ut att kunna vara npt fel på heller och då sågen varit mig otursförföljd en längre tid såldes den i befintligt skick!! Nu ska här köpas nytt...