Publicerat Augusti 5, 200520 yr Halloj Tänkte bryta av med lite duvjakt så snart de slagit. Har handlat bulvander, smekt pumpen lite extra, men då slog det mig, hur fn ska bulvanerna sättas ut? Som ett U fattar jag men ska u:ets öppning vara mot vinden eller u:ets spets? Funkar det extra bra att ha med nån kråkbulvan i bulvanbilden??
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Med spetsen mot vinden lägger jag ut mina bulvaner. Kråkor sätter man visst ut en bit där ifrån, inte tillsammans. Vet inte om det fungerar att ha dom tillsammans, aldrig testat. MVH
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Sätt dom rejält lång ut ifrån dig så det finns mark att eventuellt landa på hitom duvorna....30-35 meter.....och inte för tätt.....vänd en eller två för att lätta upp bilden en del....rigga också skjutna duvor....
Publicerat Augusti 5, 200520 yr hehe har också handlat bulvaner... .....5 stycken skal....och 1 som man sätter upp på en pinne,....så när man drar i ett snöre så flaxar den.....men jag tror att jag har köpt för lite bulvaner....var ute i gårkväll och nu i kväll här i hortlax. igår såg jag en flock på 26 st...en på 40-45...och en på 14 .....samt endel ströfågel....men dom är inte ens i närheten brydd av bulvanerna.......så jag ska prova köpa mera.......har cammouflerat och gömt mig väl..så jag tror inte att duvorna har sett mig mnen men skamn den som ger sig.....ingen räv har man fått hlr.....såg en.....men det var på för långt håll så he vart inge panga av.-....(22mag) Partys....har du hunnit jaga nå med grythunden då?? vet av 5-6 gryt här...så det är bara att komma! //markus
Publicerat Augusti 6, 200520 yr HallojTänkte bryta av med lite duvjakt så snart de slagit. Har handlat bulvander, smekt pumpen lite extra, men då slog det mig, hur fn ska bulvanerna sättas ut? Som ett U fattar jag men ska u:ets öppning vara mot vinden eller u:ets spets? Funkar det extra bra att ha med nån kråkbulvan i bulvanbilden?? Duvorna ska flyga in och landa i U-et mot vinden, alltså som tidigare skribent skrivet, spetsen mot vinden. Sen funkar det ännu bättre om du lägger ett par duvor i U-et samt ngr runt om. Jag använder mig utav mellan 30-40 bulvaner och gör 2 U, men inte brevid varann utan snarare ett tjockt U samt ha en 4-5 bulvaner liggande inne i U-et samt ngr utanför lite här och där, ca 90 procent av bulvanerna ska peka mot vinden resten kan funka som spanare och ha näbben åt lite olika håll. Kråkbulvan skulle jag skita i, har aldrig kört med det och det har funkat bra hittills. Försök nu få en RED LETTER DAY....!
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Huvudena huvudsakligen mot vinden i formation som ett v eller u mot vinden. OBS, det ska dock inte se ut som en militärparad.
Publicerat Augusti 21, 200520 yr Man ska inte vara rädd att ändra lockbilden eller tom skyddet om det visar sig att de är ointresserade.. Vi ändrade typ tre gånger idag och när vi var klara hade vi golvat 134 ringduvor på två bössor ;D Klart kul men nu får de nog vara tills nästa år för min del... Skoja bara! Ska nog på dem igen men det blir inte förrän till nästa helg. Mvh!
Publicerat September 3, 200520 yr Provade en ny taktik idag, efter att ha ruttnat på att sitta i gömslet bland en miljard myggor så satte jag mig i ett 5 meter högt torn som är bredvid gömslet... å hoppsan så fint dom kom inglidande när dom skulle slå, raka fina svingar och dun i backen.... i morgon blir det tornet direkt....