Publicerat April 11, 200818 yr Tänkte den dan spetsen går hädan så blir det en ny jycke. Har haft tre st och har två nu och ska INTE ha tre igen. Så när det är dags så blir det en tysk igen. Problemet är att jag ligger borta på jobb och är hemma tre veckor i stöten. Viktigast är väl dom 2 första veckorna, givetvis är det väl bättre ju längre man är hemma men skulle tre veckor räcka? Eller ska man ta en till semestern 4-5 veckor? Eller skita i det totalt, fast det är inte ett alternativ egentligen Vill ju att det ska vara min jycke o inte frugans. Man får väl bo i buren med hunden i ett par veckor.
Publicerat April 11, 200818 yr Jag tycker av någon anledning att präglingen fortfarande pågår trots att jag haft min tjt sen 29December.. Nog är hon min vovve alltid och lyder mig och mobbar frugan. Men jag skulle inte vilja påstå att dom första veckorna var avgörande precis. Svår fråga du ställer faktiskt. Du har ju inte heller möjligheten som mig verkar det som att ta med valpen på jobb från början? Är du till sjöss?
Publicerat April 12, 200818 yr Jag tror inte 2-3 veckor räcker för att denne ska präglas på dig. När du kommer tillbaka efter dina första jobbveckor så tycker nog valpen att "vad är det för rolig typ som flyttar in?" Ta ut 4-5 veckor semester innan du fortsätter jobbveckorna är mitt tips. När du sedan är hemma så måste du och hunden få lite "quality time" igen
Publicerat April 17, 200818 yr Författare Jobbar 14-21 i Norge så att ta med hunden funkar inte. Även om det gick så skulle hon få va ensam över 12 timmar om dan. Nå man får väl ta ut semester den dan det blir aktuellt. Tar jag ut 5 veckor semester så innebär det att jag måste jobba hela 18 veckor per år Synd man inte kan göra bort dom på ett bräde o sen va ledig
Publicerat April 17, 200818 yr Prägling av hundar är nog - tror jag - något som jaktutövare med arbetssätt mycket nära hunden har en anledning att tänka efter lite extra på, typ stående fågelhundar. Där känner jag folk som lägger ned sin själ i valpens prägling. För många av oss andra, så kommer snart hunden att fatta att det är husse/matte som är den roliga att ty sig till, för då får man jaga, och det är livets salt för en hund. Jag skulle inte säga att du Inte skulle kunna skaffa en hund, så som du arbetar nu. En viss präglig till övriga familjen är bara av godo. Använd den tid ni får tillsammans klokt istället, så får du en fin hund.
Publicerat April 17, 200818 yr Författare Ja det är ju en stund bort innan dess, om inte spetsen lägger av dvs. Men man vet ju inte om man fått foten till dess.