Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vak/smygjakts bössa kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Hej. Är på jakt efter en bössa till vak/smygjakt. har en 308win som alroundbössa som det är idag. Viltet som kommer att jagas med bössan är främst Rådjur och räv. Men även Gris och kronhjort. Är lite inne på 7mm rem mag. hur är den kalibern? Rekyl? utbud av köpe ammo?

Publicerat
Hej. Är på jakt efter en bössa till vak/smygjakt. har en 308win som alroundbössa som det är idag. Viltet som kommer att jagas med bössan är främst Rådjur och räv. Men även Gris och kronhjort. Är lite inne på 7mm rem mag. hur är den kalibern? Rekyl? utbud av köpe ammo?

Gå på en av Short-magnum kalibrarna (270WSM el. 300WSM)!! Ingen rekyl alls och flack skjutbana. Dessa torde vara optimala för ex. hjort. Dock dyr ammo !!

Dessa kalibrar kan väl iof vara lite overkill för rådjur och räv liksom 7mm rem mag :rolleyes:

Publicerat

Varför ha en långhålls kaliber till vak/smygjakt? Satsa på en kaliber där du kan ha kort låda/pipa så du får ner vikten när du smyger. Tex 308 :blink:

Publicerat

..eller 30-30W... :blink:

Publicerat
..eller 30-30W... :blink:

Skramlar så mycket från bygeln, skrämmer rådjuren :huh:

Publicerat

hepp?....du har en 308W och söker en vak/smygjaktbössa!?..... <_<

Du har en smyg/vak bössa!! komplementera bara med rätt ammo och rätt glugg så sköter bössan resten.....bara du sätter spjutet där det ska så dör allt vilt i norden och större delen av denna världen för den delen.....

Publicerat

håller med Alfie här jag..

Publicerat
hepp?....du har en 308W och söker en vak/smygjaktbössa!?..... <_<

Du har en smyg/vak bössa!! komplementera bara med rätt ammo och rätt glugg så sköter bössan resten.....bara du sätter spjutet där det ska så dör allt vilt i norden och större delen av denna världen för den delen.....

japp en till som tycker att du har ett bra utgångsläge.

Publicerat
Skramlar så mycket från bygeln, skrämmer rådjuren ;)

Inte då..finns teflonolja, och så mantlar man ju i första skottet under jackan..det blir knäpptyst ve´tu!! :P:P

Nä men allvarligt, grabbarna har rätt. Du har ju en kanonkaliber för allt det du ville göra.

Jag kör all min smyg/vakjakt med 308, det finns ju en uppsjö kulor att välja på i olika vikter.

Lägg slantarna på en bra glugg i stället, om du inte redan har en sån. <_<

Publicerat

Tack för svaren, men saken är den att dels är det ju roligt med fler bössor. Men sen vill jag inte hålla på att mixtra med kullor fram o till baka under sesong. så en bössa till ska införskaffas. Känns även bra att ha 2 ifal den ena skulle jävlas. Så om jag ska ha en bössa till ovan nämda ändamål. vilken kaliber ska jag sattsa på. Vill ha en med någorlunda flack kulbana.

Publicerat
Tack för svaren, men saken är den att dels är det ju roligt med fler bössor. Men sen vill jag inte hålla på att mixtra med kullor fram o till baka under sesong. så en bössa till ska införskaffas. Känns även bra att ha 2 ifal den ena skulle jävlas. Så om jag ska ha en bössa till ovan nämda ändamål. vilken kaliber ska jag sattsa på. Vill ha en med någorlunda flack kulbana.

Så sant så, bössor behöver man fler av :D

Men med en dåres envishet hävdar jag att du har snudd på den ultimata smygjakts kalibern redan, speciellt med tanke på det vilt du listat upp.......men du har kanske något annat behov för en ny bössa månne?

Eftersök, skogsbössa, hyggesbössa, osv....

Du har en 308'a redan, den når ut på alla jägarmässiga avstånd som tänkas kan i detta land (anser jag iaf) mitt val skulle nog gå åt det grövre hållet, en 338WM, 358NM når ut den med, men med mera kraft för det grövre viltet.

Men 7mmRM är ett mkt bra val, 270W likaså....om du söker mindre kalibrar...glöm inte den fina 7-08 för allt i världen!

Det finns massor att välja på.

Publicerat

270W är absolut mitt andrahandsval efter 308W. :D

Publicerat

Hej, med tanke på variationen på vilt du ämnar nedlägga med denna skulle jag välja en kaliber som har ett brett utbud av ammunition vad gällande kulvikter. Som vi skrev i annan tråd ang. kaliberval så räcker ju all klass 1 kaliber bra till att nedlägga alla våra vilt.

Men för min egen del uppskattar jag en kaliber som inte har ngn nämnvärd rekyl då smygjakten bjuder på lite olika skjutställningar. Till detta så uppskattar jag en kaliber som håller en flack skjutbana då man skjuter på förhållandevis små djur med variationer gällande avstånden.

MEN till detta vill man ju också kunna åstakomma en rejäl anslagsenergi när det gäller våra högvilt.

Jag talar fortfarande för WSM-patronerna men tycker även att klassiska 30-06 är en optimal kaliber då utbudet av ammunition är brett och du kan få kulor från ca. 7-8gram upp till 14 vilket kan vara bra om du tänker på ex. rävpyrsch kontra vildsvinsvak.

Nackdelen som jag ser det med 7mm rem mag är nog rekylen....Har absolut inga problem med rekyler överlag men på en bössa som skall tjänstgöra som smyg/vak ser jag det bara som ett minus i sammanhanget.

En tanke som jag också skulle överväga är den som ovan inlägg tipsade om ...Varför inte göra "om" 308 till vak/smy och sedan skaffa en till mer inriktad på drev/korthåll ?? Kanske en med lite högre kulvikter där kulbanan inte är det primära ?

308:an är ju känd för sin goda precision vilket är AoO när det gäller smyg och vakjakt.

Lycka till och hoppas att inte alla goda råd i denna tråd resulterar i mer kaos i tankarna....vilket det antagligen redan gjort :D

Hur står dina tankar i nuläget ?? Har du hittat ett objekt i 7mm rem mag som interesserar dig ?

/Fredric

Publicerat

Mina tankar går som så att. Jag har en 308 som jag har ett lågförstorande sikte på 1-4 som jag har när jag går med hund bla. Har även ett 3-9 när jag sitter på pass på älgjakten. Har väll inte direkt nos på något objekt. men tanken var att kompletera detta. Med ett vapen med flack kulbana toppad med en 3-12 lr liknande och förse den med benstöd. Ska också tilläga att jag jagar i brutna marker med skog och åker om vartannat. Så skottchanser uppemot 200m är ingen ovanlighet. Är inte heller någon mästare på det här med kulvikter och balistik hit o dit.

Publicerat
Mina tankar går som så att. Jag har en 308 som jag har ett lågförstorande sikte på 1-4 som jag har när jag går med hund bla. Har även ett 3-9 när jag sitter på pass på älgjakten. Har väll inte direkt nos på något objekt. men tanken var att kompletera detta. Med ett vapen med flack kulbana toppad med en 3-12 lr liknande och förse den med benstöd. Ska också tilläga att jag jagar i brutna marker med skog och åker om vartannat. Så skottchanser uppemot 200m är ingen ovanlighet. Är inte heller någon mästare på det här med kulvikter och balistik hit o dit.

Okey....låter ju sunt...Meddela hur resultatet blir. Lycka till !

Angående balistik,kulvikter och anslagsebergi kan du ju besöka www.norma.cc. Där finns en hel del data ang. kalibrar och kulor.

Publicerat

Har en Winchester 6,5-06 som kan avyttras :huh:

Publicerat

Hej,

för mig ser de ideala bössorna för smyg- respektive vakjakt inte likadana ut. Smygjakt för mig handlar om att just smyga fram i skogen och att försöka upptäcka viltet innan det upptäcker dig :huh: För den typen av jakt vill jag ha en lätt smidig bössa som är enkel och snabb att komma till skott med.

På vakjakt så sitter i vart fall jag mer still och vill då ha en bössa som är stabilare och bättre anpassad för att skjuta med precision på lite längre håll.

Eftersom vi i detta land lyder under den stalinistiska vapengarderobens ok är i o f s kompromisser nödvändiga men jag funderar på vilken typ av jakt det är du syftar på när du säger smyg och vakjakt?

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Okey....låter ju sunt...Meddela hur resultatet blir. Lycka till !

Angående balistik,kulvikter och anslagsebergi kan du ju besöka www.norma.cc. Där finns en hel del data ang. kalibrar och kulor.

mycket intresant data måste jag säga. Tack för tippset! :mellow: Va ju faktiskt inte så stor skillnad. Mellan Kalibrarna som jag trode. kanske är bätre att annpassa kulan efter jakten istället? ( som många här har sagt redan :D ) Och inte stirra sig blind på en kaliber? Men vill Nog iaf ha en bössa till.

Hej,

för mig ser de ideala bössorna för smyg- respektive vakjakt inte likadana ut. Smygjakt för mig handlar om att just smyga fram i skogen och att försöka upptäcka viltet innan det upptäcker dig <_< För den typen av jakt vill jag ha en lätt smidig bössa som är enkel och snabb att komma till skott med.

På vakjakt så sitter i vart fall jag mer still och vill då ha en bössa som är stabilare och bättre anpassad för att skjuta med precision på lite längre håll.

Eftersom vi i detta land lyder under den stalinistiska vapengarderobens ok är i o f s kompromisser nödvändiga men jag funderar på vilken typ av jakt det är du syftar på när du säger smyg och vakjakt?

Vänligen,

Henrik

Är inne på pecis samma linje som du. utryckte mig kanske lite fel. Det blir väll igentligen mest frågan om vakjakt I brutna marker sittandes i torn/ liggandes med benstöd. Till smyg jakten i ren skog har jag ju den andra bössan.

Publicerat

mycket intresant data måste jag säga. Tack för tippset! <_< Va ju faktiskt inte så stor skillnad. Mellan Kalibrarna som jag trode. kanske är bätre att annpassa kulan efter jakten istället? ( som många här har sagt redan :mellow: ) Och inte stirra sig blind på en kaliber? Men vill Nog iaf ha en bössa till.

Precis Robban...kan anses som små skillnader. Optiken och kulvalet kanske ligger som en tyngre grund för diskusion.

Publicerat

Förstår att du inte är inne på min linje, men ändå så måste jag ju slänga in ett inlägg här, för det var ju Just ett sådant vapen jag sökte, när jag köpte min Ruger No 1 i .375H&H

Kort - kortaste vapnet i garderoben - skramelfri och kan lägga ned allt fyrfota som vandrar på denna jord, och har en kulbana rätt lik 30-06. Och vid de jaktformer du talar om, så gäller första skottet.