Publicerat April 13, 200818 yr Hello! Var ute en runda och kollade till grisåtlarna, lilla frugan var med för en gångs skull. Hon gick framför mig och helt plötsligt så snodde hon runt o tog mig i armen o pekade. 5 m från oss står en råget och tittar på oss. Den såg för djävlig ut. Verkade tjock/svullen om kinderna/hakan, rännskitan rann långt ner på bakbenen. Pälsen aväten, möjligen av pälsätare. Vi stod där typ 30 sek, sen backade vi undan 40-50 m. Hade full koll på rådjuret hela tiden. Det tog några stapplande steg och la sig ner. Ringde upp en polare som bor i närheten. Han var där på 5-10 min. Rådjuret låg kvar trotts att vi pratade och inte var alls tysta. Helt klart så skulle det avlivas. Polarn gick fram på sådär 10-15 m och avslutade lidandet med en hagelskur. Geten gjorde inga som helst ansatser till att vilja fly. Lite märkligt för djuret verkar inte helt utmärglat. I dödsryckningarna så knep den ihop/slöt ögonen och då trängde mycket vätska ut ur tårkanalen. klar och lite rosa aktig vätska. Såg även nu svullen ut under hakan och kinderna. Nu kan det iofs se lite extra stort ut iomed att pälsen var aväten på halsen. Ordentlig rännskita som sagt. Hade bara mobilen med så de blev lite sunkiga bilder.
Publicerat April 13, 200818 yr Ser skumt ut. Inflamerat. Men rännskita........ Vet inte. Verkar vara en skaplig kombination. Rännskita, pälsparasiter och svullnad.
Publicerat April 13, 200818 yr Författare Glömde säga att framtänder hade den inte heller. Kom på att jag hade en trafikolycka med rå i området i höstas. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=9953 Det är nog iallafall 2 km dit där olyckan var. Men om det nu varit det rådjuret så borde det vara totalt utmärglat vilket inte denna verkade vara.
Publicerat April 13, 200818 yr Stackarn. Har hört förr om detta med en fruktansvärd diare hos rådjur. Kommer inte ihåg vad sjukdomen heter men den är inte snäll med djuren.
Publicerat April 13, 200818 yr Låter nästan som ålderdom, skabbigt i största allmänhet. Det är ju nu de går åt de stackarna.. Mvh!
Publicerat April 14, 200818 yr Författare Låter nästan som ålderdom, skabbigt i största allmänhet. Det är ju nu de går åt de stackarna.. Mvh! Jo det är nog troligt. Men här har inte varit snö mer än en vecka i vinter. O andra sidan så hjälper ju inte snöfritt om man har åldern inne.. Vi har inte jagat rådjur på den kanten på flera år. Så helt klart är jakttrycket där lika med noll och chansen att dö av ålder blir ju så mycket större.
Publicerat April 14, 200818 yr Nog har jag sett gamla och skabbiga rådjur som stått med ena foten i graven, och dom kan se rent fördjävliga ut ibland. Men dom jag har sett har aldrig varit uppsvällda i ansiktet på något sätt, låter som att hon skulle ha en rejäl infektion i kroppen, stackarn.. Det som är skumt med det här är, precis som skrivits, att hon inte var utmärglad, hon ser ju rund och fin ut för övrigt, av bilderna att döma. Men det var ju skönt att ni sprang på henne, så att hennes lidande kunde avslutas. Bra jobbat!
Publicerat April 14, 200818 yr Att hon är svälld i snytan kan ju vara lymfkörtlarna vilket tyder på inflamation modell stor + diarré. Flera rådjur här också ser skabbiga ut, möjligt att den milda vintern frodat sådan styggelse som pälsätare. Nu skall ju som tur vinterpälsen väck iaf som tur är. Har redan tagit tjoget fästingar på hundarna vilket känns lite tidigt i Uppland.
Publicerat April 14, 200818 yr En vanlig sjukdom hos just rådjuren är listerios med följder som detta djur uppvisar! Är det någon utfodrar med tex ensilage i närheten? Bra att lilla frugan va med... mvh
Publicerat April 14, 200818 yr Någon som vet var Mr_Mauser håller hus nu för tiden? Han borde veta om denna sjukdom.. Hittade lite här Klövvilt drabbas av diarréer Diarréer är den vanligaste sjukdomen hos de rådjur som skickas in för undersökning till SVA. Nu framförs teorier om att både rådjur och älgar drabbas av magstörningar på grund av vintergrödor med raps. Men SVA rapporterar att de även får in diarrésjuka rådjur från områden där raps inte odlas. Dödligheten på grund av diarrén verkar inte vara så stor, enligt SVA. Men det finns flera rapporter om djur som är extremt magra och muskelfattiga. Djuren blir då oätliga. Men det finns inget som tyder på att kronisk diarré hos rådjur och älgar är en sjukdom som kan överföras till människa. Virus ger diarré? Är det en mutation på ett kreatursvirus som orsakar diarré hos rådjur? I Danmark har man funnit virus hos sjuka rådjur, men inte i Sverige. Det är ett pestvirus BVDH, som orsakar diarré hos nötkreatur som fanns hos tio danska rådjur. Viruset har tidigare påvisats hos minst 14 olika hjortdjur, bland annat i Tyskland. Viruset i Danmark är av en hittills okänd typ och man misstänker att det kan ligga bakom de undersökta rådjurens dåliga kondition och diarréer. Diagnoserna kommer från Jylland och Fyn. Även i Sverige har rådjuren under många år drabbats av diarréer utan att man kunnat finna någon orsak. – Även vi har tittat på samma typ av virus, säger statsveterinär Torsten Mörner på SVA. Men inte i något av de prover från diarrérådjur vi fått undersökta har den här typen av virus påvisats. Göran Bengtsson
Publicerat April 14, 200818 yr Författare Ingen i hela kommunen odlar raps, va jag vet. Ensilage vet jag inte om någon matar med. Det som gör det hela lite knepigt är ju att djuret inte var speciellt avmagrat. Inte haft några djur med diareer heller va jag kommer ihåg. Utsvultna djur var det en del för några år sen när de va rejäl vinter. Varit en del rådjurspår på den åteln hela vintern. mest lagt ut sockerbetor och säd. En del bröd, ris, pasta o grönskaker m.m. Kanske fått nått av fodret om det legat o surnat till, magsjuka eller nått? Sett fler rådjur där o de ser helt ok ut. Pälsen var inte fälld utan helt klart aväten. Funderade på att skicka den till SVA men är rätt övertygad om att posten här i byn inte har lådor och förpackningsmaterial för ändamålet. Och nu tror jag nog det är försent... Vi drog iväg geten upp till välfrekventerat känt rävgryt. Går den inte åt där så hjälper andra asätare till skulle jag tro.
Publicerat April 15, 200818 yr >NS Rådjur som blir slöa, visar allmäninfektion, feber har ofta listerios eller lite lustigt kallad "kylskåpssjuka"=dålig hygien på matplatsen , därav frågan om ensiaget som kan vara en av orsakerna! En inte helt ovanlig följeffekt är diarré... Bakterien är en zoonos dvs människor kan smittas
Publicerat April 15, 200818 yr Författare >NSRådjur som blir slöa, visar allmäninfektion, feber har ofta listerios eller lite lustigt kallad "kylskåpssjuka"=dålig hygien på matplatsen , därav frågan om ensiaget som kan vara en av orsakerna! En inte helt ovanlig följeffekt är diarré... Bakterien är en zoonos dvs människor kan smittas Aha! Nu gick de upp ett liljeholmens.. Listeriabakterier kan man ju få i vakumpackad gravad och rökt lax bland annat. Garanterat magsjuka och är väl rätt farlig har jag för mig. Kan vara en orsak till diarrén, heltklart. Man går ju inte och städar en grisåtel direkt.. Men sätter sig de bakterierna i tex lymfan och orsakar svullnader runt kinder, haka?
Publicerat April 15, 200818 yr Aha!Nu gick de upp ett liljeholmens.. Listeriabakterier kan man ju få i vakumpackad gravad och rökt lax bland annat. Garanterat magsjuka och är väl rätt farlig har jag för mig. Kan vara en orsak till diarrén, heltklart. Man går ju inte och städar en grisåtel direkt.. Men sätter sig de bakterierna i tex lymfan och orsakar svullnader runt kinder, haka? >NS Bakterien tas upp via magtarmkanalen (seglivad rackare som lever och frodas i marken) och ger allmäninfektion. Drabbade djur blir slöa, kan få feber och får förlamningssymtom och slutresultatet är hjärnhinneinflamation med risk för fosterutstötning/abortrisk! Jag har inte sett eller läst om att just kinder haka skulle svullna upp men med en allvarlig infektion i kroppen borde dom flesta körtlar i kroppen reagera ! En annan vanlig dödsorsak är just tidigare nämda diarré som rådjuren drar på sig genom tarmparasiter utan att se direkt avmagrade ut. Min slutsats bygger på rådjurets oskygga beteende, det borde vara ngt som satt sig på hjärnan eftersom den inte uppvisade några som helst tecken på att vilja fly. Hade man öppnat djuret så hade det varit lättare att lägga pussel...