Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävfälla?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har tänkt bygga mig en rävfälla modell Värmländsktunnelfälla.

Har läst runt lite angående fällan. Fällan ska stå ganska öppet men ändå nära till skydd för räven(?)

Har sen läst lite olika kring när man ska gillra fällan. Endel säger att man ska mata in räven i fällan först, andra säger att man kan gillra direkt?

Är det någon här som använder denna fälla? Vilken typ av gilleranordning har ni?

Kom gärna med tipps och diér angående bygget, placering,åtling mm.

Mvh//Jonas

post-1184-1208164341_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Laaa laaaa laaaa.....?

Publicerat

Här trallas det... :D

Lättare att missa trådar i det nya jaktsnack...

Det finns ju en del andra trådar som behandlar fällfångst av räv här i forumet, och jag har skrivit en del även i dem.

Nr 1 att tänka på är att - det är svårt att fånga räv i fälla, om man inte pratar om ungrävar tidigt på säsongen eller skabbrävar. Jämfört med grävling, iller, mink och mård är det förb---t svårt.

Undantaget är nog fotsnarorna, som där de får användas och gör det av skickliga fångstmän verkar väldigt effektiva.

Ska man nu testa en fälla, så är den värmländska tunnelfällan inte sämre än någon annan. Fällor av nätkaraktär - typ hundgårdsgrindar - har annars en hel del fördelar, både fångstligt och avfångningsmässigt. Smidigt att ha med hagelsprutan och dra till räven på 20m håll. Det händer att man kan få vissla till lite, för räven har lagt sig och sover...

Du kan ta en ungräv väldigt snart efter utsättandet av en fälla, lite beroende på var och hur allt ser ut.

Jag t ex har tillgång till höns- och kalkonhus, och att sätta in fällan bland dem i några dagar, ställa ut den alldeles utanför rastgårdarna och slänga ett par skyfflar av hönsen strö i fällan brukar ge ett snabbt resultat.

Har du en åtelplats, så ska fällan stå ute några månader innan säsongen börjar, om du vill hitta en räv i den. Huruvida man skall slänga in lite godbitar då och då är upp till var och en. Viktigast är att räven vant sig vid att den är där. Personligen så har jag fällorna öppna hela tiden när det inte är säsong och slänger in lite spannmål i dem med några veckors mellanrum för att hålla mössen intresserade. Detta kan ske på ett visst avstånd och står inte fällan i omedelbar närhet till bebyggelse, så ser jag det som ett stort plus. Det ska inte lukta gummistövlar och snus runt rävfällor ute i markerna... :wacko: Överhuvud taget så är fällfångsten av räv mycket effektivare nära bebyggelse, bakom en ladugård vid en dyngestad t ex.

Samma sak med den dagliga tillsynen. Se till att du på Långt håll kan se om fällan slagit igen, med någon typ av semafor. Man kan dock under frostsäsongen bli tvungen att gå fram och se så inte gilleranordningen frusit fast. Det var bättre förr när man fick ha den inne i fällan, då slapp man det problemet. Ett extra tak över hela härligheten är just av detta skäl inte fel.

Åtling av fällan blir mest slaktrester och fisk och min favorit av höns-strö och fjäder, och häv gärna spannmål under fällan, eller runt den och lägg några plankor eller ris över - det är möss och inte fåglar vi vill ha på platsen.

Det är kul att banka ihop och fixa med fällor, men inte särskilt effektivt om man inte sätter dem någonstans där rävarna alltid håller till. Se till att de inte syns allt för lätt för oinvigda människor, och märk fällan väl enligt lag-krav.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Vad glad jag blev när jag såg någon skrivit i denhär tråden :D

När fällan väl är färdig och har en massa dofter av mig ska man då tvätta av den?

Läste någonstans att gnida in fällan i gyttja var bra.

Läst även i en Jaktjournalen att man skulle undvika att ha en "tröskel" som räven måste kliva över för att gå in i fällan.

Tusen tack för det utförliga svaret :)

Mvh//Jonas

Publicerat

Jag anger mina 2 olika tillvägagångssätt att starta upp en fälla - hönsskit eller några månader i naturen. Gyttjan tar väl upp lika mycket vittring som annat material, så det verkar ju helt meningslöst. Väder och vind fixar det med lite tid. Och använd naturligt material, eller gammalt virke - inte tryckt! Gamla målade bräder har använts av mig, och det har inte påverkat något vad jag kunnat märka.

Det med tröskel är en sådan grej som man bara gör, och glömmer att skriva om :) ... Det är här det är bra att lägga några plankor framför ingången, med ett par rejäla nävar havre under. Jaktjournalen har helt rätt i detta, och det är överhuvudtaget just att man skall ge räven en känsla av att knappt veta att han går in... Därför funkar stora fällor bättre än små, gallerfällor bättre än täta.

• 1 month later...
Publicerat
Hej!

Har tänkt bygga mig en rävfälla modell Värmländsktunnelfälla.

Har läst runt lite angående fällan. Fällan ska stå ganska öppet men ändå nära till skydd för räven(?)

Har sen läst lite olika kring när man ska gillra fällan. Endel säger att man ska mata in räven i fällan först, andra säger att man kan gillra direkt?

Är det någon här som använder denna fälla? Vilken typ av gilleranordning har ni?

Kom gärna med tipps och diér angående bygget, placering,åtling mm.

Mvh//Jonas

Hej!

Kika i S J nr. 11 -07.

Jag kan ev. scanna av artikeln och slicka den till Dig om Dui nte har kvar tidningen. Ge mig Din mailadress isf.

:)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte jag lägger ut nån bild hur fällorna vart.

Det slutade iaf med att vi byggde ihop 2st Värmländska Tunnelfällor.

Båda fällorna är nu utplacerade på våra marker.

Vi ser båda fällorna mycket bra från bilvägarna, en fälla ser vi även från ett hus.

Fällorna är inskrubbade i Gyttja för att dölja lukter samt en färg som lätt smälter in.

Mvh//Jonas

post-1184-1215706986_thumb.jpg

post-1184-1215707005_thumb.jpg

post-1184-1215707024_thumb.jpg

post-1184-1215707038_thumb.jpg

Publicerat
Tänkte jag lägger ut nån bild hur fällorna vart.

Det slutade iaf med att vi byggde ihop 2st Värmländska Tunnelfällor.

Båda fällorna är nu utplacerade på våra marker.

Vi ser båda fällorna mycket bra från bilvägarna, en fälla ser vi även från ett hus.

Fällorna är inskrubbade i Gyttja för att dölja lukter samt en färg som lätt smälter in.

Mvh//Jonas

Det var ju förbannat snyggt! Nu kan Du bygga två åt mig som tack för hjälpen! :D:D

Akta så att Du skjälv inte fassnar i någon av fällorna! :D:D:D:P

Publicerat

stilig fälla :rolleyes:

sen klan du få bygga en åt mej <_<

Publicerat

Snygga byggen!

Et tips är att se till att täcka golvet i fällan så det ser ut som marken utanför. Lite stänk med rävurin i fällan kan göra susen när rävarna inte är tillräckligt hungriga för att övervinna sin misstänksamhet.

Publicerat

och det var fasen vad mkt mygg det var runt skallen på fällbyggaren. det är ju så mkt att man inte ens ser ansiktet på han...

• 3 months later...
Publicerat
gallerfällor bättre än täta.

Hade varit kul att veta vilken typ av gallerfällor du tänker på, vilka/vilken du har?

Det värkar som du använt rävfällor ett tag därav min nýfikenhet. Skälv har ja bara lite erfarenhet av mink/iller, grävling och kråkfällor som inte är lika kluriga att fånga nämnda djur i som en räven i rävfällan.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaaha då var dagen kommen...den stora dagen då mickel gick i den ena fällan.......

Men luckorna hade inte smällt igen :lol:B);):P:D:D:D:D

Publicerat
Jaaha då var dagen kommen...den stora dagen då mickel gick i den ena fällan.......

Men luckorna hade inte smällt igen :huh::huh::huh::huh:B)B):mad::mad:

kunde tänka mig det :P har träet svällt opp? ;)

Publicerat
  • Författare
kunde tänka mig det :D har träet svällt opp? :P

Nä vi har lagt ganska bra med "Svällmån" i fällan.

Nu var det gilleranordningen som troligen sattes slarvigt (efter att nötskrikor löst ut fällan X antalgånger) ;)