Publicerat April 14, 200818 yr Hej, Om jag ska jaga Älg, Björn och Gris vilken/vilka kulor skulle ni då rekommendera till .375 H&H Magnum? Jag är lite inne på Swift A-Fram 300 gr men jag är öppen för andra förslag, kanske har någon bra erfarenhet av någon annan kula? /Henrik
Publicerat April 15, 200818 yr Jag tror inte du behöver titta på någon annan kula, har skjutit några älgar med nämda kula och kulorna som jag funnit har varit perfekt svampade och med hög restvikt.
Publicerat April 15, 200818 yr Hej, nu är ju en 375 H&H rätt förlåtande i kulvalet d v s det mesta funkar ganska bra. Faktum är att en kula som 300 grains Swift A frame är nog bland de sista jag skulle välja för svensk jakt även om den skulle hamna högt på listan om det handlade om jakt på vattenbufflar. Om du vill ha en 300 grains kula så kan du i princip välja vilken standard kula som helst för vårt svenska högvilt, effekten kommer utan tvekan att bli bra! Om du vill ha en flackare kulbana så kan du välja kulor i 250-270 grains klassen och då börjar det bli intresant att titta lite mer noggrannt på kulkonstruktionen. Men om du vill använda 300 grains A frame så är jag övertygad om att älgarna dör av den kulan också! Vänligen, Henrik
Publicerat April 15, 200818 yr Författare Hej,nu är ju en 375 H&H rätt förlåtande i kulvalet d v s det mesta funkar ganska bra. Faktum är att en kula som 300 grains Swift A frame är nog bland de sista jag skulle välja för svensk jakt även om den skulle hamna högt på listan om det handlade om jakt på vattenbufflar. Om du vill ha en 300 grains kula så kan du i princip välja vilken standard kula som helst för vårt svenska högvilt, effekten kommer utan tvekan att bli bra! Om du vill ha en flackare kulbana så kan du välja kulor i 250-270 grains klassen och då börjar det bli intresant att titta lite mer noggrannt på kulkonstruktionen. Men om du vill använda 300 grains A frame så är jag övertygad om att älgarna dör av den kulan också! Vänligen, Henrik Du menar att då kan jag köra Nosler Partition 300 gr och Swift A-frame 250 alt 270 gr? Eller blir det ingen skillnad just ändå? hade tänkt kört Hornady 270 gr RN som övning..
Publicerat April 15, 200818 yr Författare Hej,nu är ju en 375 H&H rätt förlåtande i kulvalet d v s det mesta funkar ganska bra. Faktum är att en kula som 300 grains Swift A frame är nog bland de sista jag skulle välja för svensk jakt även om den skulle hamna högt på listan om det handlade om jakt på vattenbufflar. Om du vill ha en 300 grains kula så kan du i princip välja vilken standard kula som helst för vårt svenska högvilt, effekten kommer utan tvekan att bli bra! Om du vill ha en flackare kulbana så kan du välja kulor i 250-270 grains klassen och då börjar det bli intresant att titta lite mer noggrannt på kulkonstruktionen. Men om du vill använda 300 grains A frame så är jag övertygad om att älgarna dör av den kulan också! Vänligen, Henrik Kanske kan Norma Oryx 300 gr vara något?
Publicerat April 15, 200818 yr Har inte provat norma oryx men den ger inte världens bästa förtroende, thropy bonded funkar i alla lägen
Publicerat April 15, 200818 yr Författare Har inte provat norma oryx men den ger inte världens bästa förtroende, thropy bonded funkar i alla lägen TB i all ära..men den kostar också skjortan. Frågan är om den är så pass mkt bättre än exempelvis A-Frame som är betydligt billigare..
Publicerat April 15, 200818 yr Det är ju en av anledningarna till att vi handladdar - att det är roligt att testa och sätta upp hypoteser om olika kulor - men personligen så kommer jag att jaga med Hornadys 270gr här i lilla Sverige. Det är kul med alla olika typer av kulor, och tillverkarna öser på oss så mycket de bara kan, men allvarligt..? Med en kaliber som .375H&H Mag och en kula som Hornady RN - en av de mest tillverkade i världen - så Dör våra inhemska arter om du träffar någotsånär där du ska. Och visst är 300 grains Swift A frame säkert kanon till buffel - men det är nog rätt många bufflar som gått i kull av Hornadys Helmantel också! Jag har läst en väldig massa utländsk litteratur nu det senaste, och jag kan bara säga det att Hornady har ett helt annat rykte utomlands än här hemma. I Sverige Kan inget vara bra om det inte är dyrt! En fascinerande syn för ett samhälle, och ett riktigt bra tecken på att vi mår väldigt gott ekonomiskt överlag i Sverige. Jag lovar att jag skall döda ett antal älgar och vildsvin i år med Hornadys 270gr RN (jag kommer gärna upp till dig och slår in en sådan i en nalle också om du vill) så att du i alla fall vet att det är en möjlighet...
Publicerat April 16, 200818 yr Jag har provat hornadys rundnos oxå men blev snabbt impopulär i jaktlaget med den kulan, trots moderat fart så "exploderade" kulan vid träff, blev massor med splitter som slog ut överallt och älgarna som sköts med hornady blev ganska så sönderskjutna. Nu var detta för ett antal år sen och jag har för mig att dom kom med en bondad kula som kanske funkar bättre? Däremot är hornadys rundnos en suverän övningskula.
Publicerat April 16, 200818 yr Författare Det är ju en av anledningarna till att vi handladdar - att det är roligt att testa och sätta upp hypoteser om olika kulor - men personligen så kommer jag att jaga med Hornadys 270gr här i lilla Sverige. Det är kul med alla olika typer av kulor, och tillverkarna öser på oss så mycket de bara kan, men allvarligt..? Med en kaliber som .375H&H Mag och en kula som Hornady RN - en av de mest tillverkade i världen - så Dör våra inhemska arter om du träffar någotsånär där du ska. Och visst är 300 grains Swift A frame säkert kanon till buffel - men det är nog rätt många bufflar som gått i kull av Hornadys Helmantel också! Jag har läst en väldig massa utländsk litteratur nu det senaste, och jag kan bara säga det att Hornady har ett helt annat rykte utomlands än här hemma.I Sverige Kan inget vara bra om det inte är dyrt! En fascinerande syn för ett samhälle, och ett riktigt bra tecken på att vi mår väldigt gott ekonomiskt överlag i Sverige. Jag lovar att jag skall döda ett antal älgar och vildsvin i år med Hornadys 270gr RN (jag kommer gärna upp till dig och slår in en sådan i en nalle också om du vill) så att du i alla fall vet att det är en möjlighet... Skönt att det finns sunda människor som inte låter sig påverkas av kulhysterin..Hornady 270 gr RN kommer nog få följa med mig med till skogen. den är ju billig också och det gör inte det hela sämre. Apropå björnjakt har vi sjukt mkt björn hos oss så jag funderar på att dra i hop ett gäng med bra hundar så att man får i hjäl någon. Har varit nära 3 ggr hittills men tillfälligheter har gjort att något skott inte kunnat avlossas.. /Henke
Publicerat Maj 13, 200818 yr Mr Skovel, jag har skjutit några älgar med min 375:a och Hornadys 300 gr rundnos. Det var inte värre köttförstöring än med någon annan kula, dock blir det inte så mycket kvar av kulan i slutändan, men då har den ändå gjort sitt jobb. Jag har också skjutit älg med Nosler Partition 300 gr samt har jag skjutit gris med Woodleigh 300 gr rundnos. Jag föredrar helt klart Woodleigh utav de nämnda. Det blir ett "rent" hål utan splitter och med stor expanderad diameter. Norma Oryx i samma kaliber och vikt har samma funktioner, den har jag dock endast testat i blött papper, men den ser fin ut. Så billighetsvarianten Hornady fungerar, men är som sagt långtifrån bäst. Dock är den så billig att man kan träningsskjuta med sin jaktladdning och det är ju alltid bra. Jag övningsskjuter med deras 220 grainare som jag laddar till cirka 750 mps.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Hej,nu är ju en 375 H&H rätt förlåtande i kulvalet d v s det mesta funkar ganska bra. Faktum är att en kula som 300 grains Swift A frame är nog bland de sista jag skulle välja för svensk jakt även om den skulle hamna högt på listan om det handlade om jakt på vattenbufflar. Om du vill ha en 300 grains kula så kan du i princip välja vilken standard kula som helst för vårt svenska högvilt, effekten kommer utan tvekan att bli bra! Om du vill ha en flackare kulbana så kan du välja kulor i 250-270 grains klassen och då börjar det bli intresant att titta lite mer noggrannt på kulkonstruktionen. Men om du vill använda 300 grains A frame så är jag övertygad om att älgarna dör av den kulan också! Vänligen, Henrik Varför då isf är det bland den sista kulan Du skulle anv.? Jag kan då bara lovorda den. Skjutit flera älgar med den och alla har då blivit där och med liten köttförstöring när man skjuter älgen bakom bogen. Swift A-frame el. Barnes TSX i lämplig vikt är väl dom som jag skulle välja mellan.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Jag övningsskjuter med deras 220 grainare som jag laddar till cirka 750 mps. Det måste bli en snäll - på gränsen till lite rosa-söt - puff...
Publicerat Maj 14, 200818 yr Anledningen till att jag skulle avstå från att använda en 300 grains Swift A Frame handlar främst om att det är en kulkonstruktion som precis som TSX kräver lite fart för att expandera på ett bra sätt. Jag skulle följdaktligen inte heller använda en 300 grains TSX i en 375 H&H utan för bägge dessa kulkonstruktioner skulle jag gå ned till kulor som väger 250-270 grains. 300 grains kulorna kan möjligen vara aktuella om det står buffel eller andra tjockhudingar på programmet men till svensk jakt oavsett om det är Älg, Gris eller Björn tycker jag att det är bättre med antingen lite lättare kulor eller om man vill ha en lite tyngre variant så föreslår jag en "vanlig" blyspets Prislappen på A frame är också i det svettigaste laget, i varje fall när den inte tillför något extra. I höga hastigheter eller mot riktigt tufft vilt känns det mer motiverat med en sådan kula men i de hastigheter som en 375 H&H ger känns den som "overkill". Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 14, 200818 yr Jodu bäckamannen, den är snäll - precis som en övningsladdning bör vara. Jag sköt 40 sådana på älgbanan förr-förra året på en och samma dag. Jag åkte hem utan vare sig huvudvärk eller axelförlamning...
Publicerat Maj 14, 200818 yr Anledningen till att jag skulle avstå från att använda en 300 grains Swift A Frame handlar främst om att det är en kulkonstruktion som precis som TSX kräver lite fart för att expandera på ett bra sätt. Jag skulle följdaktligen inte heller använda en 300 grains TSX i en 375 H&H utan för bägge dessa kulkonstruktioner skulle jag gå ned till kulor som väger 250-270 grains.300 grains kulorna kan möjligen vara aktuella om det står buffel eller andra tjockhudingar på programmet men till svensk jakt oavsett om det är Älg, Gris eller Björn tycker jag att det är bättre med antingen lite lättare kulor eller om man vill ha en lite tyngre variant så föreslår jag en "vanlig" blyspets Prislappen på A frame är också i det svettigaste laget, i varje fall när den inte tillför något extra. I höga hastigheter eller mot riktigt tufft vilt känns det mer motiverat med en sådan kula men i de hastigheter som en 375 H&H ger känns den som "overkill". Vänligen, Henrik Ok! Jag har i min 8 mm rem. mag. den laddad till ca. 800 m/s full exapansion och genomslag oavsett om jag skjuter bakom bogen el. igenom bogarna. Har aldrig hittat någon kula som har stannat innanför skinnet på andra sidan. Max sträcka efter skott ca. 0-20 m.