Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktens äldsta historia - ett bokprojekt

Featured Replies

Publicerat

Jag, Leif Häggström, har börjat skriva en bok om jaktens äldsta historia. Eftersom jag är arkeolog utgår jag från olika arkeologiska fynd. T.ex. 30.000 år gamla fynd av dovhjort (!) för att visa att det fanns dovvilt här naturligt före den senaste istiden och inte bara som inplanterat vilt de senaste 500 åren.... När jag tar upp vildsvinsjakt är det med stöd i 9000 år gamla fynd från Skåne och så vidare. Boken kommer att behandla tiden fram till 1500-talet. Några av kapitlen kommer att dyka upp i jakttidningar (Jaktjournalen & Svensk Jakt har köpt ett par ännu så länge, Jakt & Jägare verkade inte ens läsa mina manus utan sade nej bara utifrån titel) nu under året, andra kapitel skrivs exklusivt för boken. Boken kommer att illustreras av Måns Sjöberg (kolla: http://www.manssjoberg.se/ ).

I dagsläget är ungefär halva boken skriven och vi har precis börjat kontakta olika förlag. Med en stor portion tur landar boken i butikerna lagom till jul (årets julklapp :) ) .... Men då måste precis allt klaffa.

Det var lite kort om projektet. Jag utgår från att det finns ett intresse för en sådan bok, men frågan är hur stort det är... Så vad säger ni, är det något som ni skulle köpa?

Publicerat
Jag, Leif Häggström, har börjat skriva en bok om jaktens äldsta historia. Eftersom jag är arkeolog utgår jag från olika arkeologiska fynd. T.ex. 30.000 år gamla fynd av dovhjort (!) för att visa att det fanns dovvilt här naturligt före den senaste istiden och inte bara som inplanterat vilt de senaste 500 åren.... När jag tar upp vildsvinsjakt är det med stöd i 9000 år gamla fynd från Skåne och så vidare. Boken kommer att behandla tiden fram till 1500-talet. Några av kapitlen kommer att dyka upp i jakttidningar (Jaktjournalen & Svensk Jakt har köpt ett par ännu så länge, Jakt & Jägare verkade inte ens läsa mina manus utan sade nej bara utifrån titel) nu under året, andra kapitel skrivs exklusivt för boken. Boken kommer att illustreras av Måns Sjöberg (kolla: http://www.manssjoberg.se/ ).

I dagsläget är ungefär halva boken skriven och vi har precis börjat kontakta olika förlag. Med en stor portion tur landar boken i butikerna lagom till jul (årets julklapp :) ) .... Men då måste precis allt klaffa.

Det var lite kort om projektet. Jag utgår från att det finns ett intresse för en sådan bok, men frågan är hur stort det är... Så vad säger ni, är det något som ni skulle köpa?

Låter intressant för mig iaf, kommer 100% säkert att titta i den, är den bra så köper jag helt klart, jaktens historia är viktig att kunna och lära ut till våra barn.

Kunskap föder trygghet.

I detta samhälle med olika jaktmotståndar rörelser och ifrågasättande tycker jag att det är en vädligt viktig bok....glöm inte, jakten behöver aldrig försvaras, bara förklaras.... :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Positivt förhandsbesked från det tredje förlaget vi uppvaktade med idén. Inga papper har undertecknats men ett positivt förhandsbesked är bättre än inga besked alls.... Min tid för skrivande har varit väldigt begränsad så vi kan nog glömma det där med årets julklapp 2008, kanske bokmässan i Göteborg 2009? Det vore kul, mässor är alltid roliga att deltaga i.

Publicerat

Intressant är det helt klart.

Ser fram emot släppet. :rolleyes:

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Liten uppdatering av statusen på bokprojektet:

Det hela går inte riktigt lika smidigt som tänkt. Vi har fortfarande inte fått till ett kontrakt med något förlag. Däremot har vi ett hyfsat klart manus och ett 50-tal bilder klara så det borde vara en tidsfråga.

Några av er har säkert redan läst ett par av kapitlen, de har publicerats som artiklar i Svensk Jakt, nr 10/2008 respektive nr 1 /2009. De handlade om dovvilt respektive jakt på uroxar.... Förhoppningsvis hjälper publiceringarna till att locka ett hågat förlag att våga ta steget att signa oss.

Publicerat

Det hela går inte riktigt lika smidigt som tänkt. Vi har fortfarande inte fått till ett kontrakt med något förlag. Däremot har vi ett hyfsat klart manus och ett 50-tal bilder klara så det borde vara en tidsfråga.

Några av er har säkert redan läst ett par av kapitlen, de har publicerats som artiklar i Svensk Jakt, nr 10/2008 respektive nr 1 /2009. De handlade om dovvilt respektive jakt på uroxar.... Förhoppningsvis hjälper publiceringarna till att locka ett hågat förlag att våga ta steget att signa oss.

Såg det publicerade kapitlen i Svensk Jakt nr 1. Såg rikigt bra ut.

Har inte SvJF ett eget förlag som är intresserade?

Publicerat

Låter intressant, läste om jakt på uroxarna, bra artikel. Just nu läser jag en bok som heter Fångstfolk för 8000 år sedan, utgiven av Göteborgs Arkeologiska Museum, fick den av lillasyster i julklapp, hon är också arkeolog.

Publicerat

Klart intressant läsning i sista SJ! ;)

Publicerat
  • Författare
Har inte SvJF ett eget förlag som är intresserade?

Jo, men jag är osäker på om man når ut i bokhandlarna den vägen. Min målsättning är att få ut boken i de vidare distributionskedjorna, något jag inte lyckats med för mina tidigare böcker vilket gjort att de tryckts i små upplagor som i princip förblivit osålda och nu samlar damm i olika källarlokaler.

Vi har funderat på SvJF förlag men inte pratat med dem ännu.

Publicerat

De var klart intressant o go öäsning mkt bra

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bloggade igår om kul forskning kring dovviltets införande i england på 40 talet e.Kr.

http://arkeologivast.blogspot.com/2009/02/...ns-england.html

Vi får väl se om jag plockar in något av det i bokprojektet eller ej.