Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bock/Vildsvin på Forsmark

Featured Replies

Publicerat

Såg att SJF annonserade jakt på bock och vildsvin på deras marker i Forsmark. Nån som vet utsikterna där för att få skjuta? Håller de en bra stam av gris/rå på markerna?

Har för mig att det är en del upplänningar på forumet som håller till i närheten... :lol: Har även förstått att det finns mycket lo i området.

/Må

Publicerat
Såg att SJF annonserade jakt på bock och vildsvin på deras marker i Forsmark. Nån som vet utsikterna där för att få skjuta? Håller de en bra stam av gris/rå på markerna?

Har för mig att det är en del upplänningar på forumet som håller till i närheten... :lol: Har även förstått att det finns mycket lo i området.

/Må

Tjena, vi har en mark på ca. 700ha utanför Forsmark och visst ser man bökgropar lite här och där men jag skulle inte vilja säga att det finns en stationär stam just där. Om jag jämför med här i Roslagen där jag bor så är det väldigt lite gris tecken i Forsmark. Vi fodrar iof inte på marken i Forsm.. vilket de kanske gör på SJF`s mark....om dem gör det kanske det finns en hyfsat stationär grupp på deras mark. Men jag skulle nog inte åka dit för grisjakt....

Publicerat

Såg detta också i nyaste svensk jakt nyheter.

Publicerat

Tja vad ska jag säga? Skulle tro att det blir en 2-4 grisar i veckan typ påkörda på Österbybrukvägen.. Nja kanske inte så mycket men gris finns där utan tvekan!! Sköt en själv på den här marken i höstas.. gått med hund en hel del där så jag har rätt bra koll. Beror på vilka pass man hamnar på, vissa är stupsäkra att skjuta gris medan andra är lika stupsäkra att åtminstonde se en rejäl bunt rådjur. Storhagen tex är en rejäl åker, på tok för stor för att skjuta tvärsöver. Sitter man där så ser man vilt, det kan jag sätta min hatt på. Det är också där, vägen som går utmed storhagen, där de flesta griskollisioner inträffat så tja det torde tala för att man får se gris där med.

När jag började jaga där för säg 5 år sen så såg vi gris sporadiskt och hade väl kontakt lite nu och då med dem då vi gick med hundarna. Nu skulle jag säga att grisarna är vanligare än rådjuren utan tvekan. Kissarna har väl gått hårt åt rådjuren men det brukar vandra in en hel del under våren och då framför allt på Storhagen.

Finns tre-fyra foderplatser där man kör ärtor i spridarna. Vet inte hur pass flitig Stefan varit med dem men jag är rätt säker på att de har haft ärtensilage över vintern. Torn utan väggar o sånt finns vid varje foderplats. Det brukar väl vara en 12-13 pers på de här vakjakterna och det kommer att skjutas både gris och rådjur. Vet att det var lite trassel förra året på en av dessa jakter, vart eftersök då ngn person tyckte att denne skulle ha valuta för pengarna och drog på bock på runt 300 meter. Kompisen som tog reda på rådjuret var inte helt förtjust..

Bara att hänga på och hamnar du på storhagen så kommer du att se vilt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok, nu blev man ju sugen. Finns ett visst sug att få se en gris i Varipointen.... ;)

Var där för två år sedan och då var det ganska dött. Kanske 2-3 rå-obs på 10-12 pers... Iof hade jag två grävlingar som rundade mig på nån meter. Så lite spännande var det iaf.

/Må

Publicerat

Jo men alltås.. köpjakt är inte det samma som skjutgaranti. Vissa dagar så brukar viltet inte gå ut förrän sent som fan och det går inte att förutse.. Ni kommer att skjuta gris, rådjur borde ligga med. Jag kan minnas tokigt men två-tre bockar samt en gris tror jag sköts sist men jag är som sagt osäker. Sen tror jag att fler jägare hade gris ute men klarade inte att bedöma om det var skjutbar gris eller ej.

Sen är vinden skitviktig, fel vind på storhagen och man lägger vittring upp i skogen där åtminstonde hälften av viltet kommer ifrån.

Sist jag var där och jagade gris så hade vi kontakt med lätt över 20-talet grisar och då gick vi i EN iofs rätt stor såt. Vid en annan jakt förra hösten så jagade de hela dagen i en pluttliten såt, tror kompisens grålle skällde gris i 4-5 timmar där utan att de kom till skott.

Gris har de bra med, rådjuren är det sämre med men det brukar lalla in en hel del nya djur under vintern.

Mvh!

Publicerat
Vet att det var lite trassel förra året på en av dessa jakter, vart eftersök då ngn person tyckte att denne skulle ha valuta för pengarna och drog på bock på runt 300 meter. Kompisen som tog reda på rådjuret var inte helt förtjust..

:rolleyes:

Det är så roligt att se hur alla som köper en jakt en dag eller två, på något sätt förutsätter att man kommer hem med vilt. Tänk om man som markägare/arrendator hade samma syn på jakten. Då hade nog många tröttnat...

Publicerat

Tjena!

Bor ca 1mil söder om marken där salujakten är och visst finns det gris i området men det finns också 100 åtlar på grannmarkerna :rolleyes:

Brukar svänga in och kika på en av åtlarna som Hippen pratar om och där har jag inte sett några grisar på länge dock syns det ju att dom har varit där.

Vi jagade i närområdet i Vintras....10 hundförare och minst lika många hundar men ingen gris låg vid jaktens slut.

Tror det var 2el 3 griskontakter på hela dagen...kanske vi har dåliga hundar vad vet jag.

Men att skjuta e ju inte allt! Jag värderar en kväll i skogen lika mkt & om det dessutom är trevliga värdar som i det här fallet så gör det ju inte saken värre.

Publicerat

Vafan har Stefan inte hållt igång foderplatserna? Den där storjakten, var det inte någon som drog på en gris som gick över ån i monstersåten innanför Storhagen? Just den såten är stupsäker, för stor dock för att kunna passa av den vettigt. Den är dock grym med ställande :D

Och jo, inte har ni ngr bra jyckar :rolleyes:

Vet att jag och Daniel var upp själva och tassade runt där med våra wachtlar.. hade ett rätt häftigt race där nere mot ån, tre olika gäng som vi gick på varav en ensam som vi hade ett rätt läckert gångstånd på som vi inte hann genskjuta.

Inför de här jakterna så förmodar jag att de puttar igång foderautomaterna iaf.

Mvh!

Publicerat
Vafan har Stefan inte hållt igång foderplatserna? Den där storjakten, var det inte någon som drog på en gris som gick över ån i monstersåten innanför Storhagen? Just den såten är stupsäker, för stor dock för att kunna passa av den vettigt. Den är dock grym med ställande :lol:

Och jo, inte har ni ngr bra jyckar :D

Vet att jag och Daniel var upp själva och tassade runt där med våra wachtlar.. hade ett rätt häftigt race där nere mot ån, tre olika gäng som vi gick på varav en ensam som vi hade ett rätt läckert gångstånd på som vi inte hann genskjuta.

Inför de här jakterna så förmodar jag att de puttar igång foderautomaterna iaf.

Mvh!

Det var ju flera lag och flera hundgrupper så det är möjligt.

Jag ska och kolla upp hur det ser ut på marken nästa vecka utan bössa och hund e bäst att tillägga kanske :lol:

Hur blir det ska du me till Björkvik lr?