Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Volvo 855

Featured Replies

Publicerat

Nya funderingar kring bilköp, kan då en Volvo 855 mellan 94-96 vara någonting? Ja jag vet att det inte är 4wd, men den packar ju jäkligt bra och jag tror att den är hyffsat snål också.

Men...vad har ni för erfarenheter???

Publicerat

Har hört många som har haft problem med framvagnen , men vet ej vilken årsmodell det gäller.

Publicerat
Nya funderingar kring bilköp, kan då en Volvo 855 mellan 94-96 vara någonting? Ja jag vet att det inte är 4wd, men den packar ju jäkligt bra och jag tror att den är hyffsat snål också.

Men...vad har ni för erfarenheter???

Köp dig en VW Passat från 1997 el. frammåt av modellen Syncro eller 4-Motion. Då har du en trevlig bil som går stadigt och tyst på vägen. En 4WD som heter duga iom. Torsendiffen (ingen visko-koppling eller sånt tjafs som ex. Volvo AWD hade innan Haldex). (Haldex kom lite senare på VW också...)

Jag köpte en sådan själv och är jättenöjd. Det är väl bara frigångshöjden som kunde varit bättre. Men den är i allafall högre än Subaru Legacy!

Bagaget är rätt OK, fast det kunde varit några cm längre för att enklara lasta barnvagn (men den går in på längden och hundburet bredvid) Baksätesutrymmet är trevligt!!

Den stora nackdelen är dock urvalet av motorer.

Finns i:

- 1,8 utan Turbo 125hk (lite väl slött för en så stor bil och 4wd)

- V5 2,5l på 150 el. 170hk beroende på årsmodell (drar lika mycket soppa som V6, men dock med kamkedja)

- V6 2,8l på 193hk (kamrem)

Sen finns det några mer udda, typ VR6, W8 osv.

Jag saknar alltså den 1,8t som finns i Passat utan 4WD. Den hade varit smutt!!

Nåja, då jag sökte kombi med 4wd, var Passaten det solklara valet. Mycket pga. den mekaniska 4wd, torsendiff, som sitter i Audi och även finns i rally-sammanhang.

Man känner att den alltid beter sig på samma sätt i halkan. Subarun upplevde jag pendla mellan över och understyrd.

Priset är nog bättre än Volvon, om du tittar på 4wd alltså. En 855 utan AWD är säkerligen billigare.

Lycka till!

/Henke

Publicerat

Snål och snål vet jag inte om 855 gjort sig kända för precis, vet många som bytt bort sin 850 beroende på soppaförbrukningen och det har inte bara varit turbomodellerna. 855 awd är nog ett sämre köp ändå.

Publicerat

Köp en 945 istället av så sen årsmodell du kan finna.

Mycket bättre bil än 800 serien.

Publicerat
Köp en 945 istället av så sen årsmodell du kan finna.

Mycket bättre bil än 800 serien.

Sen har du ju bakhjulsdrift på 945:an. ;)

Publicerat

neeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj ALDRIG en bensinbil brrrrrrrrrrrrrr,,,ska aldri mer ha nån,,,,,DIESEL ska de va OM de ska va,,,annars cyklar jag helre ;):P

Publicerat
neeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj ALDRIG en bensinbil brrrrrrrrrrrrrr,,,ska aldri mer ha nån DIESEL ska de va OM de ska va,,,annars cyklar jag helre :D:lol:

håller helt och fullt med.

När det kommer till 945or, så de kompisar som jag har som kör 945a så tycker de att det är en helt ok bil...... med snökedjorna på.