Publicerat April 17, 200818 yr jag fick på kursen jag går höra att jag kommit lång i apporterings momenten att det bara var att köra på som jag gjort med lite variation, men jag har juh en grejj jag oroar mig jättemycket för, kanske helt i onödan men jag vill juh få henne att kast sig utan tvekan i vattnet nu när sommaren kommer, och inte bli en sån där som står å tvekar och måste pushas på för att lite motvilligt hämta apporten...har hört att det kan gå lite fel så vore tacksam om ni här på jaktsnack kunde dela med er av era erfarenheter och hur ni gjorde vad som var bra och vad som var mindre bra..Jonas
Publicerat April 19, 200818 yr Börja alltid vattenmomentet med lek, få hunden att trivas i vatten utan några krav. När sedan hunden tycker om att simma börjar du med apporteringen. Jag var nog lite för snabb själv just i detta och min unghund var väldigt tveksam men att simma ut och hämta apporten. Jag backade då bandet och tog bort kraven helt, så under senare del av förra sommaren kastade sig hunden i vattnet utan att tveka. Vi får träna detta i sommar
Publicerat April 20, 200818 yr Författare Börja alltid vattenmomentet med lek, få hunden att trivas i vatten utan några krav.När sedan hunden tycker om att simma börjar du med apporteringen. Jag var nog lite för snabb själv just i detta och min unghund var väldigt tveksam men att simma ut och hämta apporten. Jag backade då bandet och tog bort kraven helt, så under senare del av förra sommaren kastade sig hunden i vattnet utan att tveka. Vi får träna detta i sommar tack tack=) ja ska ut och träna på kråka idag. med en kompis och hans jaktlabrador,,,funkar fint även när vi kör med 2 hundar samtidigt så börjar vara riktigt nöjd med henne...appropå räven så hör jag av mig ikväll när jag får tilbaka bilen av frugan,,jonas
Publicerat Maj 1, 200818 yr Precis som Seger säger, var helt kravlös inför vattnet. Jag började redan första sommaren med min Vorsteh att bada, han fick umgås med våran tik å busa. När jag sedan var å tränade just vatten med min Vorstehs kullsyskon så var han den enda som hoppade i utan tvekan, dom andra som var "förstagångenbadare" hade oerhörda problem med en uppgift direkt. Tror inte direkt på att vorstehn iaf har speciellt olika "vattenpassion" som många pratar om. Jag är övertygad om att allt sitter hos hundföraren. Men det är min åsikt som kanske inte alla håller med om. Men i vilket fall som hellst så tycker jag att man inte ska ge hunden en uppgift i vattnet innan den har avdramatiserat själva badandet.
Publicerat Maj 7, 200818 yr Ha gärna med dig ett gäng korv o kötbullar ifall de skulle vara en badkruka Jag fick muta mitt lilla troll för att komma ut då vi börja bada. Men när han såg en rolig isbit på våren kasta han sig i o likaså efter en pinne ja råka hiva i vattnet. Så apporten har alltid funkat klockrent men nån nöjesbadare är inte min jycke iaf. Åtm inte i "min" mening nöje! Men korv o köttbullar får nog ut den trögaste o därifrån kan man börja bygga (som me allt annat)!
Publicerat Maj 7, 200818 yr Författare jag måste juh tacka för dom svar jag fått här... men börjar se framsteg nu tidigare vägrade hon doppa tassarna i pölar på vägen ,,men nu verkar det som att det som om hon börjat fatta att det inte är så farligt med å bli lite blöt,,,gått genom dm djupt vatten ute på ängarna å det gick bra...men ska bli spännande när vattnet blir lite varmare...*ler* mvh//jonas
Publicerat Maj 7, 200818 yr Du behöver ju inte gå längre än till dig själv. Hur hade du tyckt om att introduceras i vatten när det höll 5-10 grader????? En vatten ovan hund skall enligt mig skolas in på sommaren när vattnet håller omkring 20 grader. Ta gärna med någon vuxen glad badidiothund. Alternativt att du själv badar tillsammans med hunden. Innan hunden är vattenvan är det rena idiotin att försöka få den att utföra ett arbete i vatten.
Publicerat Maj 7, 200818 yr Författare men nu är det inte så att jag tänkt börja föränn det är bad temp...men innan blåvägrade hon ,,men nu följer hon efter om jag går över vart det är väldigt blött.. som det nu är här i norr vatten överallt på ängar och gator..jonas
Publicerat Maj 24, 200818 yr Vattenpassionen bland vorsteh-individer varierar helt klart. Vissa har det rätta klippet med en gång, medan andra är mer försiktiga. Du ska absolut inte oroa dig. Jycken vet ju inte om att hon kan simma än, men när hon fattat det så kommer tycka det är toppen. Vänta till ni är vid en grund och varm pöl första gången och gå ut i vattnet och locka på henne så kommer hon snart - och vad kul att se en valp simma första gången Och sen är inte steget långt till att vräka sig i vattnet på andjakterna i oktober/november!
Publicerat Maj 26, 200818 yr Författare nu är vattnet ingen skräck nå mera...hon går gärna i men men bara så långt hon bottnar..=) går framåt för varje gång så nu nästa gång tror jag hon tar första simturen..men tack för tipsen ändå=)