Publicerat April 17, 200818 yr Tjenare! Jag har en gammal Zeiss 3-12x56 med belyst 4:a som jag funderar på att byta mot en Trijcon 3-12x56, det kanske kan vara en smart idé nu när dollarn står lågt... Det jag irriterar mig på är att Zeissen har ett irriterande tunnelseende på 3x. Hur är optiken i denna glugg? Och hur är det med tunnelseendet? MVH! /HerrBerg
Publicerat April 18, 200818 yr Hej, Jag böt min Diavari Z 3-12 med belyst 4a till förmån för nuvarande Trijicon 2,5-10x56 (tror ej 3-12 finns ännu) Upplever att jag inte tappat nåt i optisk kavlité men fått en kikare utan tunnelseende. De nya Zeissarna och andra kan man nog pressa ett par minuter till ur på kvällen men för mig är detta egalt faktiskt. Jag åker till USA i morgon, hoppas själv kunna kolla in deras nya riktmedel. Att peka kräver lite nytänk. Desutom är de nya lite snyggare med mindre yta fiberoptik
Publicerat April 18, 200818 yr Nytt riktmedel? Vad är det för något? Hittade ej nån info på deras hemsida... /Må
Publicerat April 18, 200818 yr Författare Hej,Jag böt min Diavari Z 3-12 med belyst 4a till förmån för nuvarande Trijicon 2,5-10x56 (tror ej 3-12 finns ännu) Upplever att jag inte tappat nåt i optisk kavlité men fått en kikare utan tunnelseende. De nya Zeissarna och andra kan man nog pressa ett par minuter till ur på kvällen men för mig är detta egalt faktiskt. Jag åker till USA i morgon, hoppas själv kunna kolla in deras nya riktmedel. Att peka kräver lite nytänk. Desutom är de nya lite snyggare med mindre yta fiberoptik Du har PM :-) MVH! /HerrBerg
Publicerat April 18, 200818 yr Nytt riktmedel? Vad är det för något? Hittade ej nån info på deras hemsida... /Må I VT nummer två finns en notis om det nya riktmedlen som nu är en punkt, vet ej om dom finns på marknaden ännu dock. Verkar dock som dom behåller gamla 1-4, 3-9 och 2,5-10. MVH
Publicerat April 19, 200818 yr Författare I VT nummer två finns en notis om det nya riktmedlen som nu är en punkt, vet ej om dom finns på marknaden ännu dock.Verkar dock som dom behåller gamla 1-4, 3-9 och 2,5-10. MVH Där tror jag väl att man är lite snett ute? En triangel är ju att föredra över en punkt, tala om att inte skymma målet! Vill man lägga riktpunkten i mitten av en flugas näsborre på 1000 meter så gör man det, riktmedlet kommer i alla fall inte att skymma. Någon som gillar bärnstensfärgen? Jag är nog mest sugen på rött... kommentarer?
Publicerat April 19, 200818 yr Vet inte vad det är med dessa radioaktiva prylar men jag gillar dem inte.. Lånade en bössa av en bekant under en jakt för några år sen och på den satt ett 2,5-10x50. Hade själv då ett Zeiss med samma siffror på ena bössan. När jag tittade i siktet så upplevde jag det som betydligt mycket trängre på alla sätt faktiskt än Zeissen oavsett förstoring! Nu vet jag inte om det är ngn skillnad på de olika zeissmodellerna, jag hade en belyst Diavari, men jag skulle aldrig i helvete byta dessa sikten. Men om den zeissmodellen du har är äldre eller trängre så fine, då spelar det kanske ingen roll? Mvh!
Publicerat April 19, 200818 yr Tjenare! Jag har en gammal Zeiss 3-12x56 med belyst 4:a som jag funderar på att byta mot en Trijcon 3-12x56, det kanske kan vara en smart idé nu när dollarn står lågt... Det jag irriterar mig på är att Zeissen har ett irriterande tunnelseende på 3x. Hur är optiken i denna glugg? Och hur är det med tunnelseendet? MVH! /HerrBerg Jag är väldigt förtjust i min 2,5-10X56 (tror det är en du menar) med "amber" triangel. Visst, det ser ju inte ut i kikaren som man drömde om när man var barn, men den är oerhört ren och effektiv. Med det senare menar jag att det är skönt att slipa alla linjer och skit i okularent och bara sikta och skjuta istället. Tritium/Foberopotiklösningen funkar också hur bra som helst. Framför allt så är det skönt att inte behöva oroa sig över ännu fler batterier. Och det kanske är så att Europerna är snäppet vassare rent optiskt när dom är som bäst, men till dom pengarna så matchar ingen europe (Eller amerikan eller japan heller för den delen) den stora Trijiconkikaren. Det tycker i alla fall jag.
Publicerat April 19, 200818 yr Där tror jag väl att man är lite snett ute? En triangel är ju att föredra över en punkt, tala om att inte skymma målet! Vill man lägga riktpunkten i mitten av en flugas näsborre på 1000 meter så gör man det, riktmedlet kommer i alla fall inte att skymma. Någon som gillar bärnstensfärgen? Jag är nog mest sugen på rött... kommentarer? Jag gillar den av den enkla anledningen att den inte är så "stickande" som jag kan uppleva att belysta sikten i rött är. Dom jag har pratat med antingen älskar eller hatar Trjicon, men så brukar det ju vara med saker som är verkligt innovativa.