Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7,62x54r

Featured Replies

Publicerat

nån som vet om valmet/finn 412 kombi pipa 12-7,62*54r är en .30 eller .310-.311.

har frågat på affären där jag beställt en sån men dom viste inte.

Publicerat

Se där, något nytt under solen :D

Hade inte en aning att man kombinerat 2 helt underbara saker i en förpackning !!!

Kontakta tillverkaren direkt angående pipmåttet, är det en finsk tillverkare blir det nog ungefär .308 gissar jag. Är det en öststatstillverkare hamnar du nog snarare på det större måttet.

Det blir ju en viss skillnad på din ammunitionskostnad/tillgänglighet om det är kaliber "cirka .30" eller .310-.311 (eller kanske mer !!)

Här i Sverige hamnar du på Norma .308 (dyrt) eller Sellier&Bellot .310 (billigare), dessa använde jag innan handladdningen tog över.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

va fan man vill ju inte ha samma kaliber som alla andra samt man måste ju prova något nytt nångång.

har köpt pipsetet i torne/finland (1500kr billigare än ett i sverige)men den tillverkas av marochi nuförtiden,får väll kontakta imortören

om kalibern.

Publicerat

Det är bra John, hoppas användandet av denna eminenta kaliber hålls inom en liten men trevlig hop :D

Raggarö

Publicerat
  • Författare

har du nån erfarenhet på 7,62*39 ?

Publicerat

Nej! Det räcker med en udda kaliber :D

Raggarö

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Nej! Det räcker med en udda kaliber :angry:

Raggarö

udda kolla hur många vapen som är tillverkat med den kaliber udda knappast.

Publicerat

Nåväl, i Sverige är den udda och eftersom det är här man ska ha tag i grejer, så märker man snabbt att det inte är någon 30-06 precis. Har "hängt" länge på diverse amerikanska fora och märker att fler och fler köper Mosin Nagant. Undrar vilket land som använder 7,62x54R mest nuförtiden? Tippar att det är USA.....och vem hade trott detta under kalla krigets dagar? Hade någon sagt till makthavarna i Sovjet (eller USA) att Mosin Nagant skulle bli jättepopulära i USA på 2000-talet så hade denne blivit inspärrad. Hade samme någon sagt att priserna skulle variera mellan 50 - 2000 dollar så hade man suttit fast i Gulag eller den amerikanska motsvarigheten :rolleyes:

Raggarö

• 3 weeks later...
Publicerat
har du nån erfarenhet på 7,62*39 ?

Jag gillar och använder både 7,62x53R och 7,62,39. Vad är det du vill veta?

Publicerat
  • Författare
Jag gillar och använder både 7,62x53R och 7,62,39. Vad är det du vill veta?

7,62*39:an

är den skonsamm mot päls(inga stora utgångshål)

vetig maxavstånd att skjuta på vilt

53:an hur är den på fågel

vilken typ av ammo tycker du funkar bäst

Publicerat
7,62*39:an är den skonsamm mot päls(inga stora utgångshål) vetig maxavstånd att skjuta på vilt

Vapnet är en Tikka 55 ompipad till 7,62x39, 550mm pipa, räffelstigning 12". Kalibern är .308, inte .311. Köpt från Jannes vapen i Sverige.

Den skjuter ca 20mm 5-skotts grupper om man låter pipan svalna mellan serierna, bäst gillar den 8 grams kulor, Sakos helmantel och blyspets grupperar lika bra men inte i samma hål <_< (skulle förstås ha varit bekvämare så...). Båda laddningarna är i tabellens överkant men utan övertrycksmärken, utgångshastighet ca 815 m/s. Med påskruvad BR-8 är den i det närmaste rekylfri.

Min hustru använder den för rådjur och orre. Vi har inte skjutit pälsvilt men spåren av helmantel på orre (ca 100m) tyder på att det inte skulle vara någon splatterunderhållning vid utgångshålet. Även om grupperna är bra även på längre avstånd skulle jag ogärna jaga med den på över 150m, kulbanan blir helt enkelt för krökt. Vi har andra bössor för sån jakt.

53:an hur är den på fågel,vilken typ av ammo tycker du funkar bäst

Alla mina 7,62x53R är .311. För fågel skulle jag använda Lapuas D166 kula, samma som jag har för målskytte. Eftersom jag jagar mest i södra Finland använder jag inte den kalibern för toppfågel, för fälthöns har jag använt .243 och .270. Så tyvärr blir mina råd litet teoretiska på den här punkten.

För köttvilt så brukar Sakos äldre 11 grams Hammerhead ge helt acceptabla grupper på 100m, 25-40mm beroende på bössa.

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare
Vapnet är en Tikka 55 ompipad till 7,62x39, 550mm pipa, räffelstigning 12". Kalibern är .308, inte .311. Köpt från Jannes vapen i Sverige.

Den skjuter ca 20mm 5-skotts grupper om man låter pipan svalna mellan serierna, bäst gillar den 8 grams kulor, Sakos helmantel och blyspets grupperar lika bra men inte i samma hål :unsure: (skulle förstås ha varit bekvämare så...). Båda laddningarna är i tabellens överkant men utan övertrycksmärken, utgångshastighet ca 815 m/s. Med påskruvad BR-8 är den i det närmaste rekylfri.

Min hustru använder den för rådjur och orre. Vi har inte skjutit pälsvilt men spåren av helmantel på orre (ca 100m) tyder på att det inte skulle vara någon splatterunderhållning vid utgångshålet. Även om grupperna är bra även på längre avstånd skulle jag ogärna jaga med den på över 150m, kulbanan blir helt enkelt för krökt. Vi har andra bössor för sån jakt.

Alla mina 7,62x53R är .311. För fågel skulle jag använda Lapuas D166 kula, samma som jag har för målskytte. Eftersom jag jagar mest i södra Finland använder jag inte den kalibern för toppfågel, för fälthöns har jag använt .243 och .270. Så tyvärr blir mina råd litet teoretiska på den här punkten.

För köttvilt så brukar Sakos äldre 11 grams Hammerhead ge helt acceptabla grupper på 100m, 25-40mm beroende på bössa.

hej!

har du hornadys ladd data för 110gr vmax samt vv krut för 7,62x53r?

Publicerat
hej!

har du hornadys ladd data för 110gr vmax samt vv krut för 7,62x53r?

Tyvärr inte :wub: men kolla Vihtavuoris ladddata för 7,62x53R och 30-06.