Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp till en novis

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt att byta kikare på min 30-06, har en med 4x förstoring men har nu ett behov av en variabel kikare. För jag misstänker att man inte kommer långt med en 4x förstoring när det gäller toppfågel.

Har ni nåt tips, får ej kosta så mkt. typ 2-3000kr. Går det få en vettig kikare för dom pengarna?

Kan inget om detta så alla uppslag emotas med glädje. :D

Publicerat

Ja, den kikaren är nog inte så dum.

Dom flesta vapenhandlare har ju också ett sortiment på beg optik. Då kan du köp högkvalite till lågt pris.

Men akta dig för dom billigaste märkena typ oxo optik och liknande. Det är ofta att kasta pengar i sjön. Då är det bättre att köpa begagnat och bra än nytt och dåligt. :D

Publicerat

Jag har en Leupold VX-1 3-9X50. Riktmedel duplex. Matt utförande.

Svensksåld med 27 eller 28 års garanti kvar.

Om du är intresserad?

Publicerat
  • Författare

Ska man ha 40 eller 50 öppning på kikaren?

Publicerat

beror ju på vad man ska ha den till. Sen om en billig kikare har 50mm.. så kan den ha dåligare ljusegenskaper än en dyrare 40mm osv.

Men 50-56 skulle jag välja om jag ska ha den till vakjakt i mörker./skymning/tidig morgon osv. Ska det förekomme jakt endast under dagtid så kan man ha en 40mm lika bra.. Bara mindre vikt att bära omkring på. Speciellt eftersom att jag tycker mig minnas att du skulle ha den till toppjakt? Då duger nog 40mm bara bra!

Publicerat
  • Författare

Ok, tack så mkt för svaret. Då blir det en 40

Publicerat

Vad ska kikaren tjänstgöra som?

Publicerat
  • Författare
Vad ska kikaren tjänstgöra som?

Ja det blir väl Toppjakt, Vak på rådjur och räv.

Publicerat
Ja det blir väl Toppjakt, Vak på rådjur och räv.

Jag avråder dig verkligen att köpa en Leupold med 40 mm objektiv om du har tänkt jaga i minsta lilla skymmning.

Vill du bestämt ha en kikare med mindre objektiv så hade jag satsat på en europeisk kikare med 42 mm objektiv.

Publicerat
Jag avråder dig verkligen att köpa en Leupold med 40 mm objektiv om du har tänkt jaga i minsta lilla skymmning.

Vill du bestämt ha en kikare med mindre objektiv så hade jag satsat på en europeisk kikare med 42 mm objektiv.

Håller med.

Jämförde Leupold och shirestone med Zeissen som det slutligen blev.

En enorm skillnad. Det var 50 objektiv på leupolden och 42 på shirestonen.

Zeiss-kikaren 1,5-6x42 var absolut bäst.

Även om min zeiss 3-12x56 är snäppet bättre i skymning.

Funderar på att byta plats på kikarna. Men jag har ju användning av 56-öppningen för vildsvinsvak med 9,3´an. <_< Hmm...

Publicerat
  • Författare

Ok, så då kanske det är bättre med 50s öppning.

Publicerat

Tja, storleken har betydelse vad du än har blivit ilurad! <_<

Men tulla inte på kvaliteten.

En kikare av sämre kvalitet och större objektiv har ofta sämre skymningsegenskaper än en bättre kikare med något mindre objektiv.

Men för all del. En bra kikare med stort objektiv.................. :(

Publicerat

Vill bara påpeka att det var just det jag sade. Billigare skitkikare med 50mm har sämre ljusegenskaper än en dyrare 40mm.

Välj vad du vill. Till toppjakten spelar det ingen roll skulle jag tro. Hur ofta jagar man toppfågel i skymning? Vet inget om det men jag har svårt att tänka mig det. Ska den däremot användas till vakjakt i skymning så lägg på 50mm eller 56.

Publicerat

Skippa Leupold

Kolla på www.theopticzone.com

Har hört mycket gott om Burris modeller vad gäller optiken och skymningsvärden.

En burris typ 3-10 X50 är billig från den sidan.

Många på robsoft beställer därifrån och ingen har klagat än.

Dessutom är dollarn riktigt låg nu så passa på

Publicerat

Ska du knäcka en Leupold VX-III i skymmningsegenskaper så är inte heller Burris valet.

Visst, Burris gör kanonkikare när man tittar på priset. 3-9X40 för ca 2200 kr i Sverige.

Men att Burris har mycket bättre optik än Leupold VX-III, det tycker jag inte.

Publicerat

Nu är jag inte med. Snackade vi inte budget? :(

Var finner man en VX III för 2000:- ? :D

Man ska inte jämföra äpplen och päron. <_<

I prisklassen som efterfrågas så han köpa en ny Burris med 50 objektiv. Enligt flera är deras optik och skymningegenskaper nära de tyska kikarnas. :P

Publicerat

Dptrapper:

Jo jag seglade iväg lite grann på budgeten märkte jag nu :D

För 2000 kr är Burris Fullfield II en kanonkikare.

Men jag tycker att det har blivit en "hype" kring Burris Fullfield II. Mycket p.g.a. Int. Mats på robsoft som höjer kikaren till skyarna - med all rätt!

Det är just nu den bästa optiken du kan köpa för 2200 kr i Sverige.

Men att den är uppe och sniffar på tyskarnas nivå håller jag inte alls med om.

Publicerat
  • Författare

Ok, vilket Märke/prisklass är närmast 3000 om man vill ha lite mer kvalite än Leopold?

Publicerat
Ok, vilket Märke/prisklass är närmast 3000 om man vill ha lite mer kvalite än Leopold?

Beror på hur du definerar kvalité? Leupold håller världsklass när det gäller funktion, hållbarhet och stryktålighet på kikarsikten gjorda för jakt. Samt har dom branchens bästa garanti och service.

Ska du ha bättre optik så ligger nog Bushnell Elite 4200 (förmodligen också 6500) över Leupolds VX-III serie. Jag vet dock inte om du klarar dig på 3000 kr.

Jag själv hade sparat och väntat tills jag hittat en beggad Zeiss (tysktillverkad), Kahles, Swarovski eller S&B till rätt pris och köpt den.

Vill du köpa nytt så leta på http://www.theopticzone.com/ och jämför priser.

Publicerat
  • Författare
Beror på hur du definerar kvalité? Leupold håller världsklass när det gäller funktion, hållbarhet och stryktålighet på kikarsikten gjorda för jakt. Samt har dom branchens bästa garanti och service.

Ska du ha bättre optik så ligger nog Bushnell Elite 4200 (förmodligen också 6500) över Leupolds VX-III serie. Jag vet dock inte om du klarar dig på 3000 kr.

Jag själv hade sparat och väntat tills jag hittat en beggad Zeiss (tysktillverkad), Kahles, Swarovski eller S&B till rätt pris och köpt den.

Vill du köpa nytt så leta på http://www.theopticzone.com/ och jämför priser.

Ok, ja då blir det nog att vänta och skramla ihop lite mer till jaktkassan :D För det är ju ett bra tag tills jag behöver den. Tack för all hjälp alla,känns skönt att få hjälp av folk som är kunniga.