Publicerat Augusti 6, 200520 yr Någon som vet mer än undertecknad avseende Normas fabriksladdade 358W? På lådan står den endast 250gr SP, alltså någon typ av blyspets. Det finns säkert någon med mer info....
Publicerat Augusti 8, 200520 yr Köpte en laddning av Håkan som ser ut så här Han hade 250gr också. mvh Rune
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Varför ens bry sig om antik ammunition med kulor med sannolikt tveksamma eller åtminstone okända egenskaper när du kan handladda den kula du vill ha så att den skjuter som du vill i ditt vapen?
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Hej, Den enda anledningen att köpa "gammal" ammo om man inte samlar är att komma över billiga rättmärkta hylsor förhoppningsvis från samma lott, ammon kan man blåsa iväg på träning / älgbana priset bör inte överstiga ny priset på nya hylsor nämvärt........
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Författare Hej,Den enda anledningen att köpa "gammal" ammo om man inte samlar är att komma över billiga rättmärkta hylsor förhoppningsvis från samma lott, ammon kan man blåsa iväg på träning / älgbana priset bör inte överstiga ny priset på nya hylsor nämvärt........ Jag instämmer! Jag köpte dem mest för att komma över rättmärkta hylsor från normas produktion, att man sedan kan bränna av dem på banan gör väl inte saken tråkigare direkt...
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Varför ens bry sig om antik ammunition med kulor med sannolikt tveksamma eller åtminstone okända egenskaper när du kan handladda den kula du vill ha så att den skjuter som du vill i ditt vapen? Förstår inte. Bilöden visar ett par hundra plugg och hur svårt är det att kronografskjuta två, och skjuta två i dränkt papper? Då har man ett par hundra plugg med välkända egenskaper som man kan jag amed givet att testerna utfaller tillfredsställande.
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Jag sålde dem för 5 kronor styck............. Det är billigare än jaktmatch........... MVH Håkan
Publicerat Augusti 9, 200520 yr OK, jag retirerar! Ni har onekligen några poänger i det ni säger och då framför allt om man förfar som HerrBerg beskriver. Jag vet ingenting om just dessa kulor, men den senast tillgängliga fabriksladdadde ammunitionen (från Winchester) var laddad med just en 200 gr kula, vars konstruktion gjorde den lämpad enbart för hastigheter ur en 35 Remington. Den gängse uppfattningen är att de hastigheter man förmår nå med en .358 Win laddad med 250 gr. kulor gör att även rätt enkla konstruktioner i allmänhet lär fungera väl. Själv omformar jag Remington-hylsor från .308 Win och laddar övnings-/rådjursammunition med en enklare kula typ Hornady 200 gr RN Interlock eller Sierra GK 225 gr. Priset per patron blir då omkring 5:-/st (mer eller mindre, beroende på hur många ggr hylsorna används). Till annan jakt använder jag sedan engångsskjutna hylsor f.n. laddade med TSX 225 gr.
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Författare Till annan jakt använder jag sedan engångsskjutna hylsor f.n. laddade med TSX 225 gr. Den kulan är jag sugen att testa när min 358:a är hemkommen, det är förmodligen ett vettigt val till klövvilt.
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Det vilt som står pall för en 200 gr i en 358 win gammal eller ny finns inte i sverige :o så jag ser inga problem i ammunitionen, problemet finns i lavetten Rune
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Bäste Rune, Det är möjligt att du har erfarenheter som styrker ditt påstående, men jag delar likafullt inte din uppfattning. En del .35-kulor i vikten 200 gr, men alltså långt ifrån alla (!), är primärt avsedda för de hastigheter man får ur en .35 Rem, dvs i storleksordningen 100 - 150 m/s lägre än vad du får med samma kula ur en .358 Win. Sådana kulor är genomgående av konventionell typ och har inga typer av blylås eller mera avancerade lösningar för att förhindra splittring och/eller mantelseparation. Även om det är fullt möjligt att det vilt som träffas av en sådan kula med .358 Win-hastighet faktiskt "inte står pall", så riskerar till att börja med köttförstöringen att bli oseriöst kraftig. Risken för tveksam djupverkan/penetration ger vidare ytterligare anledning till att undvika den typen av kulor i vikter under 225 gr eller ännu hellre under 250 gr, det senare i synnerhet till vilt som kan få för sig att bita tillbaka. Dessutom ger inte 200 gr kulor vare sig påtagligt längre effektiv räckvidd, högre anslagsenergi eller ett bättre moment än en 225 gr kula med modernare och mera tillförlitlig konstruktion, varför det enligt min mening alltså helt saknas motiv till att använda 200 gr-kulor av s.k. konventionell typ vid jakt efter matnyttigt och/eller potentiellt farligt vilt.
Publicerat Augusti 9, 200520 yr Den kulan är jag sugen att testa när min 358:a är hemkommen, det är förmodligen ett vettigt val till klövvilt. BB, Den skjuter dessutom avgjort bättre än XFB i samma vikt, åtminstone i min .358:a.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.