Publicerat April 22, 200817 yr Så vart unghundens andra dödsök avklarat. Blev väl egentligen lite väl sent inatt.. Klockat nassarna vid 01.00 ett par nätter. Kom hem rätt sent efter en kurs igår och konstaterade att jag skulle hinna ut till åteln i lagom tid, ca 12.00 Var bara hemma emellan o hämtade långkalsonger, hundar o bysse. Trevlig natt, bra måne, ugglor som tjoade o räven vart lite skrikig också. Tycker fortfarande att de låter hemskt när de skriker… hua.. Så knakade det till vid 01.18 och en svart klump kom ut. Den var jäkligt nervös, troligen en gylta. Ingen galt iallafall. Så kommer 3 till fram o det är tumultartat en stund, de far hit dit. Ingen vill äta bröd de letar bara säd. Får läge på den minsta och som det såg ut ljusaste gyltan när den passerar kojan på 10 m håll. Måste vara ett skjutbat djur hade jag resonerat mig fram till vid det här laget. Bländas av myningsflamman och ser inte ett skit vad som händer. Tyckte jag hörde något grisskrik efter skott. Hade glömt hörselskydden i bilen så i öronen satt ett par bortskurna hörn av filten jag hade om benen. Hjälpte inget vidare, tjuter fortfarande i öronen. Tinnitus har nog kommit för o stanna… Plockar upp ficklampan o lyser ner mot skottplatsen. Ser blod, så det tog i alla fall. Går ner och konstaterar att det tog bra , tydlig lungträff. Hämta unghunden i bilen och spårar ca 70 m så ligger nassen där. Kunde följt spåret utan hund, va mycket blod de finns i en gris… Men jagar ju o skjuter för att få några dödsök till unghunden i första hand. http://www.niklasaren.se/film/april34.wmv Lite fin rödbrun gylta på 57 kilo. Blev lite tråkigt för gyltan hade 3 foster i sig. Antar att det saknas en gammal ledarsugga. Skulle tro att de andra 3 grisarna också var hondjur men inte så mycket äldre än den jag sköt. Säkerligen betäckta allihop. Vi har då inte skjutit någon sugga alls på säsongens 20 grisarna. Inte innan heller för den delen. Jo föresten det fälldes en sugga av misstag för ett par år sen. Den markbit jag satt på inatt ligger ner mot gränsen till Blekinge. Sugga kan ju trillat dit var som egentligen. Trafiken kan ju också va orsak. Var inte hemma förrän 03.30 så lite sliten är man alt…. Nu blir det bingen några timmar innan ungarna kommer hem.
Publicerat April 22, 200817 yr Bra jobbat av hunden och du gör ett bra jobb med henne, gratulerar till grisen.
Publicerat April 23, 200817 yr Författare En får tacka. Än är det väl långt till färdig hund men det går sakterliga frammåt. Blir nog ett spåsprov nån gång nu i Maj. Tiken blir väldigt låg i kroppen så fort det luktar gris. Verkar vara rejält intresse som hon inte riktigt vet vad hon ska göra med. Men hon söker ju inte stöd hos mig eller så. Tror nog hon kommer bli bättre allt eftersom.