Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem bestämmer skyddsjakt??

Featured Replies

Publicerat

Hej, länge sedan man var här.

Tänkte kolla om det är nån som vet, jag känner ett par foderbönder som har lite mark

men inte jagar själva. Dom vill bli av med kråkfågel fiskmås och duvor för att det förstör

grödorna, grejjen är att dom vill att jag jagar ofta under hela året. Kan det räknas som skyddsjakt

eller vad??

Och i så fall kan dom bestämma det själva att jag skall jaga åt dom?

//Robban :D

Publicerat

Torde vara tämligen lungt att utfärda skyddsjakt då punkt 3 stämmer bra in på problemen som bönderna har. Skyddjakten på kråkfågel och trut är väl hela året tror jag? :D Råder dock olika regler för ringduvor och kråkfågel mm så där får man akta sig lite. Ska inte säga att det är, men e hyffsat säker på att det är markägaren som berättigar skyddsjakt, men då ska man ha sina skäl och kunna styrka att det behövs.

Av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet eller av andra tvingande skäl som har ett allt överskuggande allmänintresse

Av hänsyn till flygsäkerheten

För att förhindra allvarlig skada, särskilt på gröda, boskap, skog, fiske, vatten eller annan egendom

För att skydda vilda djur eller växter eller bevara livsmiljöer för sådana djur

Publicerat
Torde vara rimeligen lungt att utfärda skyddsjakt då punkt 3 stämmer bra in på problemen som bönderna har. Skyddjakten på kråkfågel och trut är väl hela året tror jag? :D Råder dock olika regler för ringduvor och kråkfågel så där får man akta sig lite.

Av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet eller av andra tvingande skäl som har ett allt överskuggande allmänintresse

Av hänsyn till flygsäkerheten

För att förhindra allvarlig skada, särskilt på gröda, boskap, skog, fiske, vatten eller annan egendom

För att skydda vilda djur eller växter eller bevara livsmiljöer för sådana djur

Tackar för svaret!!

Då verkar det ju lugnt.... :angry:

Publicerat

Vänta lite här nu..

På vilket sätt förstör dessa fåglar grödorna? Vid vilken tid på året?

Det är DU som ska försvara jakten, det är nämligen du som har straffansvaret dvs din licenser ryker så ovan två frågeställningar måste du kunna redogöra för.

Missförstå mej rätt här nu, jag är definitivt inte antiskyddsjakt så där generellt men du måste ha bättre koll på problemet än vad du redovisat här ovan för att man ska kunna säga något om huruvida skyddsjakten är berättigad eller ej. Skulle du bli ifrågasatt under jakten så MÅSTE du ha björnkoll på läget annars råkar du väldigt illa ut...

Bönderna som vill att du ska skjuta riskerar inget då de jagar ut dej i grödorna för att skjuta.

Sen så TROR jag att skadan/olägenheten måste vara rätt påtaglig för att motivera jakt under värsta yngeltiden. Och förutom det, säg att det finns skäl att jaga, så kan det vara läge för en liten etisk diskussion med sig själv med frågeställningen- Vill jag verkligen göra detta med tanke på konsekvenserna? Ungarna svälter ihjäl i boen osv osv..

I all välmening..

Mvh!

Publicerat

Helt klart något man MÅSTE tänka på.

Just detta med ynglingstiden. Kan vara en tid att ligga lågt med skyddsjagandet även om man "får"

Publicerat

Har en kompis som ordnat lite skyddsjakt på duva där de skall planteras ärter!

Kan väl inte finnas ngr hinder för sådan jakt?

De förstör/äter upp sådden/ärterna???

Behöver de vara klarare än så?

Sen vad som e giltliga argument för jakten på kråk o måsfågel i bondesamhällena skulle vara kul att ta del av.

Så fram med "GULDFRASERNA" nu Hippen!!! :D:angry:

Publicerat
Vänta lite här nu..

På vilket sätt förstör dessa fåglar grödorna? Vid vilken tid på året?

Det är DU som ska försvara jakten, det är nämligen du som har straffansvaret dvs din licenser ryker så ovan två frågeställningar måste du kunna redogöra för.

Missförstå mej rätt här nu, jag är definitivt inte antiskyddsjakt så där generellt men du måste ha bättre koll på problemet än vad du redovisat här ovan för att man ska kunna säga något om huruvida skyddsjakten är berättigad eller ej. Skulle du bli ifrågasatt under jakten så MÅSTE du ha björnkoll på läget annars råkar du väldigt illa ut...

Bönderna som vill att du ska skjuta riskerar inget då de jagar ut dej i grödorna för att skjuta.

Sen så TROR jag att skadan/olägenheten måste vara rätt påtaglig för att motivera jakt under värsta yngeltiden. Och förutom det, säg att det finns skäl att jaga, så kan det vara läge för en liten etisk diskussion med sig själv med frågeställningen- Vill jag verkligen göra detta med tanke på konsekvenserna? Ungarna svälter ihjäl i boen osv osv..

I all välmening..

Mvh!

Jag förstår dej vad du menar.

Själv tror jag att det mest akuta är när dom sår och när grödorna kommit såpass att det finns nåt att äta

för fåglarna. Nu i dessa "milda" vintrar och vårar så är ju detta med sådd och grödor mer utspritt under året

än för 10-15 år sedan om jag nu inte är HELT ute och cyklar?

Men frågar man dom så vill dom bli av med fåglarna.....

Vid sådd kan jag förstå dom, ibland är det så att du knappt ser fältet för alla fåglar.

Sen har jag inte 100 koll på hur skadliga kanadagässen är för grödorna, är det nån som vet??

För stötvis så är dom väldigt många.

Mvh

Publicerat
Har en kompis som ordnat lite skyddsjakt på duva där de skall planteras ärter!

Kan väl inte finnas ngr hinder för sådan jakt?

De förstör/äter upp sådden/ärterna???

Behöver de vara klarare än så?

Sen vad som e giltliga argument för jakten på kråk o måsfågel i bondesamhällena skulle vara kul att ta del av.

Så fram med "GULDFRASERNA" nu Hippen!!! :lol::D

Ett ställe där jag skyddsjagar flitigt tidvis sådde ngr fält med majs förförra våren. Fågeln, mest kajor, följde raderna och petade i sig kornen så när det var dags för groddarna att titta upp så var typ hälften av åkern inte längre sådd. Där är det tveklöst läge att skjuta när de sår igen..

Skulle tro att det är samma sak då de sår ärter.. men undrar samtidigt, både när det gäller majsen och ärtorna, om fåglarna verkligen kommer åt kornen som rimligen borde ligga ngr cm ned i backen? Om de sedan vältar åkern så borde fåglarna inte hitta utsädet??

Kolla även hur det ser ut på åkrarna innan sådd, är det full snurr där så kan det likaväl vara insekter eller något annat de käkar och inte utsädet..

Men det är det som är grejen med skyddjakten, det finns inte och SKA inte finnas ngr generella relger som säger att när man sår det och det utsädet så kan man skjuta eller när det förhåller sig på si eller så sätt. Allt handlar om hur den aktuella situationen ser ut just nu.

När det gäller gäss så är det ju rätt lätt, går de och mumsar höstsådd nu tex så går det att jaga tror jag. Fast jag undrar om man då inte ska skjuta en gås med studsaren varpå resten drar? Rigga bulvaner och krypa ned i diket och banka 40 gäss känns inte helt klockrent.. men jag vet inte, allt beror på mängden gäss på aktuell åker samt lantbrukarens inställning.

Mvh!

Publicerat

Håller med dej där Hippen, det känns lite konstigt om det skulle vara tillåtet att locka till sej fåglar med bulvaner när man skyddsjagar.

Det handar ju dock om att få bort fåglarna från stället, inte locka dit fler, och lyckas man få bort dom genom att knäppa en eller två, ja då är väl allt frid och fröjd för den brukaren. ( ..dom flyttar väl över på grannens mark då... :lol:)

Mvh

Publicerat

He he.. faktum är att det ÄR tillåtet att använda bulvaner vid skyddsjakt!

Vad jag menade var att det känns knepigt att banka 40 gäss för bulvaner om det är typ 50 som käkar på aktuell åker, då tror jag studsaren är vettigare.

Annat är det med skyddsjakten vintertid över höstsådd söderut, då kan kanske bulvanerna vara ok.

Vid duvjakten är det tveklöst ok, gäller ju att få dem att flyga in på rätt ställe typ..

Mvh!

Publicerat
He he.. faktum är att det ÄR tillåtet att använda bulvaner vid skyddsjakt!

Vad jag menade var att det känns knepigt att banka 40 gäss för bulvaner om det är typ 50 som käkar på aktuell åker, då tror jag studsaren är vettigare.

Annat är det med skyddsjakten vintertid över höstsådd söderut, då kan kanske bulvanerna vara ok.

Vid duvjakten är det tveklöst ok, gäller ju att få dem att flyga in på rätt ställe typ..

Mvh!

Så nu när dom har börjat med sådden och fåglarna kommer är det ok att skjuta, om jag fattar rätt?

Tom med bulvan....??

Nu är det ju mest kråkfågel o fiskmås men det rammlar in en del duvor i flock också!

Publicerat

Finns behovet så får du jaga, huvudsaken du kan definiera eller beskriva problemet. Att de bara uppehåller sig på en åker behöver inte vara det samma som fritt fram. Det kan vara ett träda som de vänt på eller något..

Mvh!

Publicerat
Finns behovet så får du jaga, huvudsaken du kan definiera eller beskriva problemet. Att de bara uppehåller sig på en åker behöver inte vara det samma som fritt fram. Det kan vara ett träda som de vänt på eller något..

Mvh!

Visst är det OK att använda bulvaner vid skyddsjakt, bulvanens uppgift är ju i detta fall att locka in fåglarna så att man får säkra skott.... Men däremot tycker jag att man skall vara varsam med skyddsjakten, en del verkar ta skyddsjaktsparagraferna lite väl släpphänt. Om man inte i förväg vet vad man skyddsjagar är man snett ute, ibland stöter man på folk som säger "och då kom det en kanadagås och då skyddsjagade jag den, sedan flög en kaja förbi och då skyddsjagade jag den också", typ.