Publicerat April 25, 200818 yr Hej på er sakoister Håller på att fixa till min vixen till trädskällarebössa med mcmillanstock osv. Funderar lite på om det är möjligt att kapa en bita av pipan för att få ett ännu smidigare vapen. Jag använder dock även denna bössa till toppjakt och bäver så långhållsskyttet får ej bli lidande. vad säger ni, är det möjligt och isåfall hur mycket?? /m
Publicerat April 25, 200818 yr Hej på er sakoisterHåller på att fixa till min vixen till trädskällarebössa med mcmillanstock osv. Funderar lite på om det är möjligt att kapa en bita av pipan för att få ett ännu smidigare vapen. Jag använder dock även denna bössa till toppjakt och bäver så långhållsskyttet får ej bli lidande. vad säger ni, är det möjligt och isåfall hur mycket?? /m Först och främst. Vad är det för kaliber? Hur lång är pipan nu? En andra aspekt är hur du vill ha balansen i vapnet. Är balansen mindre viktig så är det ju bara att kapa på så mycket kalibern och lagtexterna tillåter.
Publicerat April 25, 200818 yr Var det inte en 222 rem du hade? I sådana fall blir det nog balansen och lagtexten som styr! Vänta med att kapa nånting innan du fått hem din nya kolv, efter det kan du kapa om du känner för det. Kalibern funkar bra i korta pipor så det behöver du inte vara orolig för. Henrik
Publicerat April 25, 200818 yr Författare helt rätt henrik och slarvigt av mig sajmon att inte skriva kalibern förstås. tack för svaren hörrni. Jag räknar med kolvleverans i början av juli och då finns det ju tid att "känna av" grejorna balansmässigt. /m
Publicerat April 27, 200818 yr Vad säger lagtexten om längden på pipor? Har hört många olika bud men tror att ni har koll på läget. MVH MJ
Publicerat April 27, 200818 yr Vad säger lagtexten om längden på pipor? Har hört många olika bud men tror att ni har koll på läget.MVH MJ 45 cm
Publicerat Maj 10, 200818 yr Författare 45 cm hej igen skulle bara vilja checka en sak. jag har surfat runt lite här på forumet och om jag förstår det rätt så kommer jag att tappa i utgångshastighet om jag kapar pipan. Föjlaktligen tappar jag även lite i kulbana eller?? Nånstans läste jag (om jag minns rätt) ca 5-10 m/s per centimeter kapad pipa, vilket känns rätt mycket tycker jag. Fördelen med tvåtjugotvåan är ju kulbanan tycker jag. Vad tror ni om detta?? Fick min nya 4-12*40 LR Duplex Leupold från staterna igår. Snabb leverans(12 dagar från beställning til hemma hos) och mkt bra pris, så livet är på topp. /m
Publicerat Maj 10, 200818 yr rent spontant så tycker jag 222 ofta är för snabb för fågeljakt så om det vore min bössa skulle jag inte bry mig så mycket om att kulbanan blir lite krokigare mer kött i grytan bara, förresten 3-4 m/s per cm tror jag att du tappar. dock gillar jag lite tyngd fram vid liggande skytte så jag skulle inte kapa den alls.
Publicerat Maj 11, 200818 yr Kapade pipan på min Sako Hunter 222 till 50 cm när jag monterade ljuddämpare. Kan inte säga att jag upplever den "försämrade" kulbanan som något problem. Skjuter upp till något över 200m och inom det avståndet så lever kråkfåglarna farligt... //K9
Publicerat Maj 12, 200818 yr Författare rent spontant så tycker jag 222 ofta är för snabb för fågeljakt så om det vore min bössa skulle jag inte bry mig så mycket om att kulbanan blir lite krokigare mer kött i grytan bara, förresten 3-4 m/s per cm tror jag att du tappar.dock gillar jag lite tyngd fram vid liggande skytte så jag skulle inte kapa den alls. Ja jag tror att många håller med dig Maddog om man läser runt här på forumet. Personligen har jag dock kört med 222 till skogsfågeljakt sedan -95 och aldrig blivit besviken. Jag tror att endast 1 fågel genom åren ej varit värd att plocka med sig hem. jag har hela tiden kört med Normas 3,2g 850 m/s patroner vid trädskällarjakten. Många förespråkar ju 22 wm idag men där jag jagar så har skogsbruket gått hårt fram. vilket innebär många hyggen. När tjädertuppen eller orrarna sitter 150 m ut på hygge i en torraka uppskattar jag de extra 50-70 metrarna som 222:an ger jämfört med tex 22wm. Att den sedan även funkar till toppjakt, bäver och rådjur gör att den blir den optimala "alltiallo"-studsaren för mig. Vad gäller pipkapning såskall jag ta mig en funderare, som du är inne på så är ju balans och stabilitet viktigt. /m
Publicerat Maj 23, 200818 yr Ja jag tror att många håller med dig Maddog om man läser runt här på forumet. Personligen har jag dock kört med 222 till skogsfågeljakt sedan -95 och aldrig blivit besviken. Jag tror att endast 1 fågel genom åren ej varit värd att plocka med sig hem. jag har hela tiden kört med Normas 3,2g 850 m/s patroner vid trädskällarjakten.Många förespråkar ju 22 wm idag men där jag jagar så har skogsbruket gått hårt fram. vilket innebär många hyggen. När tjädertuppen eller orrarna sitter 150 m ut på hygge i en torraka uppskattar jag de extra 50-70 metrarna som 222:an ger jämfört med tex 22wm. Att den sedan även funkar till toppjakt, bäver och rådjur gör att den blir den optimala "alltiallo"-studsaren för mig. Vad gäller pipkapning såskall jag ta mig en funderare, som du är inne på så är ju balans och stabilitet viktigt. /m använder man 850 m/s patronen är det ingen fara dock tror jag dom flesta som köper fabriksladdat kör med den snabbare jakt matchen och den tycker jag är på tok för snabb.
Publicerat Maj 27, 200818 yr Författare använder man 850 m/s patronen är det ingen fara dock tror jag dom flesta som köper fabriksladdat kör med den snabbare jakt matchen och den tycker jag är på tok för snabb. Tjena jag håller med. Jaktmatchen på 3,2 g och 975 knyck funkar bra till toppjakten och då på +130 m. Den har en underbar kulbana men är lite vindkänslig förstås hare bra tjäder bättre /m