Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schmidt & Bender Zenith

Featured Replies

Publicerat

Hej ¨

Är i köpar tankarna och de två som jag har svårt att välja mellan är Schmidt & Bender Zenith 3-12x50 FD o samma fast 2.5-10X56 FD. Ska hamna på min Blaser så om ngn har samma kombination kanske ni vill ge mig lite tipps o dela med er av era funderingar. Jagar mest toppfågel rådjur o sånt med pipan som ska få siktet men man vet ju aldrig :rolleyes:

/A

Publicerat
Hej ¨

Är i köpar tankarna och de två som jag har svårt att välja mellan är Schmidt & Bender Zenith 3-12x50 FD o samma fast 2.5-10X56 FD. Ska hamna på min Blaser så om ngn har samma kombination kanske ni vill ge mig lite tipps o dela med er av era funderingar. Jagar mest toppfågel rådjur o sånt med pipan som ska få siktet men man vet ju aldrig :angry:

/A

Tjena !! Låter spännande men tänk på att skillnaden mellan 10 och 12 ggr förstoring är MYCKET vid skott på lite dryga håll. Du nämnde ex. toppfågel vilket för mig kan resultera i lite avstånd...välj 3-12*50.

Annars tycker jag att Zenithen verkar fin. Dock så kan jag tycka att vikten på dem är lite hög trots att man marknadsför dessa kikarsikten som en av de minsta i klassen. Lycka till och meddela vilken modell det blev efter du bestämt dig !!

Publicerat

Tjena.....

10 eller 12 ggr förstoring !??

I mitt Helia (3-12)med , medförstorande sikte säger jag 10ggr, 11 och 12 ggr blir siktet så jä..a grovt att det stör !!!!!

Jag vrider alltid ner det så jag ser tydligare eller bättre, stadigare eller vad jag nu ska säga !

Ska du inte ha med förstorande sikte så kvittar det nog ?

Häng inte upp dig på förstoringen !

Vilket passar bössan bäst i balans ??? 50 eller 56 ????

(tror man skjuter fortare med lägre förstoring) ivf jag :lol:

MVH....

Publicerat
Tjena.....

10 eller 12 ggr förstoring !??

I mitt Helia (3-12)med , medförstorande sikte säger jag 10ggr, 11 och 12 ggr blir siktet så jä..a grovt att det stör !!!!!

Jag vrider alltid ner det så jag ser tydligare eller bättre, stadigare eller vad jag nu ska säga !

Ska du inte ha med förstorande sikte så kvittar det nog ?

Häng inte upp dig på förstoringen !

Vilket passar bössan bäst i balans ??? 50 eller 56 ????

(tror man skjuter fortare med lägre förstoring) ivf jag :lol:

MVH....

Hmm...varför skall man inte hänga upp sig på förstoringen ???? Den skillnaden torde vara mer märkbar än skillnaden i tubstorlek. Vilket riktmedel har du i din Helia ?? Känns som du borde valt ett icke medförstorande baserat på dina kommentarer.

Hur som haver så är ju alltid smaken som baken men för min egen del skjuter jag nästan 100% med 12ggr förstoring när jag ex. vakar räv, bock m.m Jag tycker skillnaden är STOR mellan 10-12ggr vilket gör att jag favoriserar 12ggr för den jakt han skall bedriva.

Hörs !

Publicerat

Jodå jag har ju tänkt att ha minst 12x50 men nu när jag kollat på dessa så är 10x56 ju sååå smidig o läcker :) sen är ju blasermontagen gjorda för 56 gluggar. Den blir lite mer allround en 2.5-10 och riktmedlet FD7 är najs med sina supertunna innerkors (som duplex) har man på de lägsta förstoringarna så ser man knappt korset så med FD så blir det nästan bara rödpunkten du ser vilket är bra om man ska ha den till annan jakt. Men du har rätt ang att 10 vs 12 är en skillnad och det är därför jag bollar lite med er :)

En del vill ha ända upp till 20 till toppfågel medans vissa bara vill ha 10 pga att man blir lite otryggare med att se hjärtslag och ni vet det där vinglet som man ser i stora förstoringar , det där med hjärtslag är ju för mig ett problem vid toppfågeljakt för mitt hjärta slår väldigt när jag skidar i djupsnö hehe och har faktist stört mig på det i kikaren när man ser pulsen på korset.

Tack för tipps gubbs

Publicerat
Hmm...varför skall man inte hänga upp sig på förstoringen ???? Den skillnaden torde vara mer märkbar än skillnaden i tubstorlek. Vilket riktmedel har du i din Helia ?? Känns som du borde valt ett icke medförstorande baserat på dina kommentarer.

Hur som haver så är ju alltid smaken som baken men för min egen del skjuter jag nästan 100% med 12ggr förstoring när jag ex. vakar räv, bock m.m Jag tycker skillnaden är STOR mellan 10-12ggr vilket gör att jag favoriserar 12ggr för den jakt han skall bedriva.

Hörs !

Mitt riktmedel heter nog 4np eller nått sånt.

Skulle jag välja ett sikte i dag så blir det inte medförstorande !

Ett sånt sikte passar mitt precisionsskytte bättre.

I dag får jag skruva ner siktet till 8-10ggr när jag ska träffa små klister lappar.

Samt att ett ickemedförstorande känns grövre på lägsta förstoring om man ska skjuta snabbt , där är mitt medförstorande så tunt att jag nästan måste leta efter riktmedlet.

Men jag jagar inte på så långa håll som de som bedriver toppjakt gör.

Men jag skjuter mycket räv i mörker , även där måste jag vrida ner till 8 ggr , max 10ggr annars blir punkten när den är belyst så stor att den stjäl fokuseringen så jag inte klarar av att sikta på räven. ( Nu menar jag att det ska smälla fort inte sitta och sikta ett tag)

Jag nämner bara hur jag skulle vilja ha det , om det kan va värt nått, nån måste ju va tvärs imot :):)

Tillbaks till gluggen.

50 eller 56 ska du jaga mycket i mörker ? om inte ta den mindre.

Säkert billigare, smidigare , bättre balans och du får 2ggr mer förstoring. (som är så viktigt :P )

Såg att Henrik hade slipat ner sina fästen / ringar på sina sadelmontage.

Vart grymt läckert.. Tror att han fick ner en 42 glugg på hygglig höjd till och med.

Köp den du tycker passar din jakt bäst.

Mvh...

Publicerat

Tjena, har två stycken zenith, en 1,6-6x42 och en 2.5-10x56.. Om jag vore i ditt läge o jagar mycket på långa avstånd skulle jag tveklöst köpa 3-12x50, dom där sista 2ggr gör stor skillnad, o som skrivits tidigare är ju korset i FD:n riktigt tunt.. O om du jagar i mörker så är ju skillnaden minimal så 50 eller56 spelar ju ingen roll, går knappt o skilja dom 2 jag har...

Lycka till....

Publicerat

Skall du jaga mycket toppfågel tycker jag att 10x är i minsta laget om du ser pulsen i högre förstoring så finns den givetvis där även i den lägre så det är väl inget vidare att välja lägre förstoring för att lura sig själv ;)

Själv använder jag en Swarovski AV 6-18x50 på toppjakten och har aldrig skjutit en fågel på lägre än 18x jag ångrar att jag inte köpte en 24x för det tror jag är optimalt. Frågan är väl om du behöver lägre än 6x till någon annan jaktform annar skulle jag välja någon 6-20 eller 6-24 då är det inga problem att kunna se kulhålen på 300 vallen vilket är rätt avgörande vid övningsskytte

Publicerat

Hej , har nu beställt ett Zeiss Varipoint 3-12x56 ist för den S&B zenith som jag först tänkt mig. En god vän köpte sig ett zeiss DV och jag tycker i jämförelse med S&B så upplevde jag Zeissen mycket smidigare i form/vikt samt klarare i linserna. Men jag gillar verkligen S&B Zenith 2.5-10x56 , den är ett riktigt vasst sikte och man vet alldrig vad jag sätter på min 300WM pipa...

Publicerat
Hej , har nu beställt ett Zeiss Varipoint 3-12x56 ist för den S&B zenith som jag först tänkt mig. En god vän köpte sig ett zeiss DV och jag tycker i jämförelse med S&B så upplevde jag Zeissen mycket smidigare i form/vikt samt klarare i linserna. Men jag gillar verkligen S&B Zenith 2.5-10x56 , den är ett riktigt vasst sikte och man vet alldrig vad jag sätter på min 300WM pipa...

Grattulerar till ett väldigt klokt val !!!!

/Mr Varipoint

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har jag fått mitt nya sikte , det vart ett Zeiss Varipoint rm56 3-12x56 ! Har provat det ute nu i ngr dar och jag är nöjd över skymningsegenskaperna och skärpan , belysningen funkar bra och lite smidigt med att den ställer in sig efter omgivningens ljus på dagtid.

Jaja om ngn funderar på att skaffa men inte kan bestämma sig så säger jag bara köp , tyckte det var mycke pengar men för mig var det värt det.

Mvh Ante

Publicerat
Nu har jag fått mitt nya sikte , det vart ett Zeiss Varipoint rm56 3-12x56 ! Har provat det ute nu i ngr dar och jag är nöjd över skymningsegenskaperna och skärpan , belysningen funkar bra och lite smidigt med att den ställer in sig efter omgivningens ljus på dagtid.

Jaja om ngn funderar på att skaffa men inte kan bestämma sig så säger jag bara köp , tyckte det var mycke pengar men för mig var det värt det.

Mvh Ante

Tjena Ante ! Grattis och var kul att du är nöjd ! Jag har aldrig ångrat mitt köp heller....som sagt mycket pengar men då får man ju "top of the line" som du kan nyttja i flera år framåt.

Kul att du också fick tag i ett med RM 56.......som inte nytillverkas längre.

Vore kul att se en bild på bössan med nya kikaren på :lol:

/Fredric

Publicerat

Hej Frei

Jag får vapnet nu i början på Juni så jag lägger in bilder så fort allt är klart :D Du Frei jag undrar vad det är för skillnad på analog vs digital belysning på kikarsikten ? Jag antar min varipoint har digital...

Ang riktmedlet 56 så är jag supernöjd , ville först ha ett mer traditionellt rm som tex det nya 60 till varipoint men efter att ha provat 56 på min väns 2.5-10x50 så bestämde jag mig :D Svante Nilssons i Uppsala hade bara rm 56 på Varipoint och på Diavari hade han 40 samt 44. Han hade just fått in ett stort parti av Varipoint och han hade inte en aning om att Zeiss & co hade gått ifrån rm56 till enbart 0 och 60 , men dom har tydligen producerat rm56 fram tills nu eftersom det nya rm60 kommer väl typ nu i dagarna tyckte jag min vapenhandlare sa.

Mvh Ante

PS:en bild på tuben iaf :Dpost-2148-1211100954_thumb.jpg

Publicerat
Hej Frei

Jag får vapnet nu i början på Juni så jag lägger in bilder så fort allt är klart :rolleyes: Du Frei jag undrar vad det är för skillnad på analog vs digital belysning på kikarsikten ? Jag antar min varipoint har digital...

Ang riktmedlet 56 så är jag supernöjd , ville först ha ett mer traditionellt rm som tex det nya 60 till varipoint men efter att ha provat 56 på min väns 2.5-10x50 så bestämde jag mig ;) Svante Nilssons i Uppsala hade bara rm 56 på Varipoint och på Diavari hade han 40 samt 44. Han hade just fått in ett stort parti av Varipoint och han hade inte en aning om att Zeiss & co hade gått ifrån rm56 till enbart 0 och 60 , men dom har tydligen producerat rm56 fram tills nu eftersom det nya rm60 kommer väl typ nu i dagarna tyckte jag min vapenhandlare sa.

Mvh Ante

PS:en bild på tuben iaf :Dpost-2148-1211100954_thumb.jpg

Tjena ! jag är nog inte rätt person att förklara skillnad mellan digital och analog belysning på kikrsikten. Men iom att vi har automatisk ljusreglering av punkten är jag 100% på att det är digital teknik....vilket inte fungerar i analogt.

Jag har genom tiden haft ngr Varipoint och 2 av dessa med riktmedel 0. Mitt tycke kring riktmedel 0 var att jag saknade staplar för att se om jag höll bössan ngt lutad. Riktmedel 56 är ju ypperligt också i avståndsmätnings syfte. Man räknar med att avståndet mellan de vågräta staplarna precis rymmer ett vuxet rådjur på 100m oavsett förstoringsgrad....Kan vara ett bra hjälpmedel vid skott på lite dryga håll.

Vanliga klassiska RM likt tyska 4:an m.m tycker jag personligen skymmer lite för mycket av sikten....

Citat fr. Jocke Smålänning: Ett bra riktmedel skall du se bra utan att behöva titta på det....

Ett tips från kön är att införskaffa ett neuprenskydd till Zeissen då den pga storleken ligger i risksonen för stötar i skogen vid förflyttning. Ett billigt sätt att bibehålla nyskick.

Jag köpte det neuprenskyddet som igentligen är till för Diarange kikarn...passar ypperligt ! :D

Har alltid haft Zeiss och vari nöjd men.......måste säga att den nya Swarovski Z6 2,5-15*56 ger lite habegär :-)

Ha det !!!

/Fredric

Publicerat

Ok det låter smart med kikarskydd :rolleyes: vart köper jag ett sådant ? man vill ju givetvis inte ha massa repor o dylikt på Zeissen....

Publicerat
Ok det låter smart med kikarskydd :rolleyes: vart köper jag ett sådant ? man vill ju givetvis inte ha massa repor o dylikt på Zeissen....

Jag köpte mitt på Torsbohandels men jag har sett att det finns lite överallt om man inte är petig med vilket

fabrikat det är ;) OBS Jag hade tidigare en variant från Buttler Creek men den var lite för liten då belysningsreglaget tar lite utrymme.