Publicerat Augusti 7, 200520 yr Det kommer att bli mycket rävjakt i år, jag skulle behöva lite information om hur man tar tillvara skinnet, jag hittar inga bra tips på nätet. Någon kanske har lite erfarenhet eller tips på bra länkar.
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Flå dem när de är varma om det är möjligt. Skinnet lossnar mycket lättare då. När du sen ska skrapa skinnet, väss en sked lite, den är toppen att karva lös fettet utan att göra hål i skinnet.
Publicerat Augusti 22, 200520 yr Jag brukar faktiskt aldrig skrapa skinnet egentligen...försöker vara hyfsat noggrann när jag flår räven. Sätter sedan skinnet på tanan med pälsen inåt...gnuggar in "köttsidan" rejält med sågspån...då kan man få bort lite mer av de "klegg" som följt med skinnet. Låter det sedan hänga så i ca ett dygn i rumstemperatur...sedan vänder jag på skinnet så att jag har pälsen utåt.Gnuggar in köttsidan med ännu mera sågspån innan du sätter den på tanan. Ett tips är att klä tanan med tidningspapper...då minskar du risken att skinnet torkar fast. Hur länge jag sedan låter skinnet sitta kvar på tanan varierar...nån vecka brukar jag låta det gå. Sedan tar jag lös skinnet igen...tvättar det flera gånger för att få bort all ev. blod och övrig skit(vissa säger att man kan köra skinnet i tvättmaskinen, men jag har aldrig provat)...sedan sätter jag skinnet på tanan igen..kammar till pälsen så att det ser bra ut. När det sedan torkat ordentligt så är det klart....Det jag tycker du bör tänka på är att fixa till öronen när du sätter skinnet på tanan...iaf jag vill att öronen ska stå rakt utåt och att de ska vara parallella med varandra...det brukar jag fixa genom att dra öronen så långt framåt som möjligt(utan allt för mkt våld) och sedan fästa dem där... Tror väl knappast att jag gör enligt regelboken...men det har funkat bra för mig tycker jag, har aldrig haft nåt problem att skinnen jag har hemma på väggen börjat lukta eller liknande...ej heller några problem med ohyra. Jag hittade för ett tag sen ett inlägg på ett annat forum om hur man bereder skinnet....har klistrat in det här nedanför.... "Det finns en massa olika recept och hemkok beroende på vem man pratar med och inget verkar vara det andra likt.Det recept jag använt till mina bäverskinn är att sedan de legat ett tag i sur miljö(myrsyra/ättika-vatten) så har jag blandat en burk alun(100g) 2,5 matskedar salt i 5dl vatten. Sedan har jag vispat i vetemjöl tills det blir som en tjock pannkakssmet.Skaka vrid ur skinnet så att det är lagomt fuktigt, smeta på alungröten. Låt sedan ligga i press ca5-8 dagar beroende på temperatur, varmare=kortare tid.0,5 liter myrsyra till 7 liter vatten"
Publicerat Augusti 24, 200520 yr Tack för svaret, hur konstruerar man tanan, e det bara en planka att spänna upp skinnet på ?
Publicerat Augusti 24, 200520 yr Gå in på www.ideverkstaden.com...där kan du sedan klicka dig vidare och till slut så hittar du förhoppningsvis mått på tanor.
Publicerat November 22, 201015 yr Vid det senaste tillfället så tryckte räven ut sitt tarminehåll (efter dödsögonblicket ). Hur får man rent pälsen då?
Publicerat September 13, 201510 yr Är helt novis inom rävjakt. Vad gör man med resterande kropp? Soptippen?