Publicerat April 27, 200818 yr Hur ser de ut runtom i landet. Spelar Orrarna hos er eller har Morkullorna börjat sträcka? Här på Härnön, där jag bor, har orrarna börjat samla upp sig vid spelplatsen jag brukar besöka. En tupp kackla lite försiktigt i sista ljusstrimman igårkväll så de e nog inte långt bort nu. Såg 8st tuppar flyga sin kos från platsen Morkulla har jag endast sett en enda flyttfågel som satt på backen. Sträckningarna har inte kommit igång än. Brukar vara ett riktigt vårtecken då de kommer igång. Önskar verkligen att vi fick tillbaks jakten på sträckande Morkulla.' Vilken Kulturförlust det är Ska bli kul att höra rapporter från övriga Sverige!
Publicerat April 27, 200818 yr Här nere 3 mil ifrån kusten i höjd med Götet har morkullorna börjat sträcka lite smått, såg två påvägen hem ifrån skjutbanan i torsdags.. På tal om dessa kullor, någon som minns vad EU å italien tjafsade om? jagade dem morkullor ändå elr hur sjutton va det? vh
Publicerat April 27, 200818 yr Här i Hudiksvall sträcker kullorna redan tidigt på eftermiddagen, har ett par sträck över tomten. Orrarna har spelat sedan i höstas, de spelar nästan hela vintern på mina marker.
Publicerat April 27, 200818 yr kullorna började sträcka i början av mars här :S orrarna har försvunnit ifrån åland helt verkar det som. inte alla år man ser en orre inte..
Publicerat April 27, 200818 yr Författare Här i Hudiksvall sträcker kullorna redan tidigt på eftermiddagen, har ett par sträck över tomten. Orrarna har spelat sedan i höstas, de spelar nästan hela vintern på mina marker. De e ju skillnad på spel o spel De som varit i höst o vinter e välan mer ett Hiriarktiskt(?) spel.
Publicerat April 27, 200818 yr De e ju skillnad på spel o spel De som varit i höst o vinter e välan mer ett Hiriarktiskt(?) spel. Kanske det, har inte tänkt på vad syftet med spelet är för dem, det enda jag vet är att fram till sista januari spelar de på egen risk
Publicerat April 28, 200818 yr På vägen hem från Rättvik i går kväll, så såg vi 8 st kullor efter vägen.
Publicerat April 28, 200818 yr Här i Hudiksvall sträcker kullorna redan tidigt på eftermiddagen, har ett par sträck över tomten. Orrarna har spelat sedan i höstas, de spelar nästan hela vintern på mina marker. Det är lika här i Söderhamn.
Publicerat April 28, 200818 yr Var på tjäder spel förra helgen här i norrbo en bit´utanför hudik Men blev besviken endast en tupp hörde vi och den satt i ett träd och spelede Hade hoppas på fler nu när man har sett flera tuppar där i närheten i höst och vinter
Publicerat April 28, 200818 yr Norr Årjäng i helgen drog kullorna över där jag satt. Inte hört ett spelljud...än Mvh
Publicerat April 28, 200818 yr I gårmorse tidigt som fan då dottern prompt skulle vakna å ha välling så satt det en hel hop med orrar nere på isen här. Men det verkar ju lite konstigt om de väljer att spela på en så öppen och oskyddad plats som vår trots allt hyfsat stora sjö. På kvällen under bäverjakten så sträckte morkullan över huvudet där jag stod. Otroligt att morkullan fortsätter sträcka över mig efter jag skjutit en bäver samtidigt som morkullan flög över mig! Inte speciellt smarta fåglar...
Publicerat April 28, 200818 yr Hörde orrspel fem mil öster om Göteborg när jag röjde pass i lördags. Morkullorna kom på bred front i slutet på mars, kunde träna min spaniel i djupsnö på nyanlända morkullor - lustig kombination! Hörde första sträcket för två veckor sedan och såg den första i mitten på förra veckan.