Publicerat April 27, 200818 yr laddade några test laddningar i 7x57r idag laddningen var 42,6 grains URP och kulan var 160g tsx, tändhatt rem standard. använde splitt nya hylsor från Hirtenberg. som jag inte kalibrerat eller någonting. vapnet var en brno kombi 502.2 som jag använt ca 10 år och alldrig haft några bekymer med var sig med fabriksammo eller hemstöpt. när jag konrollerar hylsorna har tänd hatten krypit ut något men är inte direkt flat, tycker att anslaget efter stiftet ser normalt ut.. blir lite konfunderad är det hylsorna som är för hårt kaliberade från fabrik gentemot mitt patronläge eller är det högt tryck? bryt vapen tecknar väl lite anorlunda på detta. upplevde inget onormalt bössan lätt att öppna. låg rekyl mm
Publicerat April 27, 200818 yr Kör samma recept, samma kula, samma knall fast i en annan hylsa och kolla. Utan att på något sätt vara expert så skulle jag säga, givet att du har björnkoll på att laddningen inte är för hård, att tändhattsläget på hylsorna är ngn tusendels mm för stort/för djupt. Mvh!
Publicerat April 27, 200818 yr Författare men hur kan hattens plan ligga över hylsans? det är väl flänsen som styr lås måttet på en randpatron så jag får inte ihop detta riktigt..
Publicerat April 27, 200818 yr konstigt och din laddning är ju inte ens nära max. kolla så att hylsorna håller måtten och inte är av måndagsexenplar.