Publicerat Augusti 7, 200521 yr Tjooo Jag är intresserad av lite eller räv eller harjakt med hund. Så om någon i närheten jagar hare eller räv med hund och vill ha sällskap nån gång så hakar jag gärna på. I utbyte kan jag erbjuda mycket bra kråk och trutjakt på marker med mycket god tillgång på fågel där man i princip ofta får skjuta sig less.
Publicerat Augusti 14, 200521 yr Författare Finns de nå jägare från norrfjärden och/eller kopparnäs här som kan berätta vad som krävs för att lösa kort på de markerna??
Publicerat Augusti 14, 200521 yr Äh...va tusan...måste väl som västerbottning ta å offra mig då....Nog tusan ska du få jaga med stövare om du vill...jag föredrar själv att jaga räv med mina hundar...kan väl dock....om man ha otur bli hardrev oxå...även om det är sällsynt numera... Vore kul å prova på skjuta lite kråkor å trutar....iaf försöka..bomma är jag duktig på.....
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Författare Låter trevligt, räv på drev låter minsan spännande. Hur många passkyttar brukar ni vara? Då det gäller jakten här så är jag ute nästan varje helg då inte frun jobbar, jästjaktkort kostar 50:-/dygn och löses lämpligen dygnet innan (vilket jag kan lösa) sen e de bara ut å panga på ;D Vad behövs? Jo, ansiktsmask, handskar, cammokläder, kaffe, dricka, mackor, gärna över 100 plugg beroende på hur de flyger den dan och en hagelbössa som funkar ;D
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Jodå, rävdrev är det bästa som finns i jaktväg....kan gärna kryddas med lite grytjakt oxå... Jag jagar för det mesta själv när jag är ute...vilket kanske inte gör det alltför effektivt. GrytJonte här på forumet följer med så ofta han har möjlighet. Gästkort kostar oxå 50:-/dygn här...kan bara lösas på ett av områdena jag jagar...men det är ca 7000 hektar å det torde ju räcka ganska bra. Skulle dock gärna se att vi skjuter på stövarjakten ett tag in på hösten...det är på tok för varmt nu och man kan nog bara vara ute nån timme väldigt tidigt på morgonen.Dessutom är det ju bättre om stövaren hinner få upp flåset litegrann oxå.....åsså hinner jag få kolla på var rävarna buktar som bäst. Hmm...blir till å inskaffa ansiktsmask då...eller så införskaffa nån väldigt suspekt sminklåda(vete tusan om det finns sminklådor med militärgrön färg).... Vi kan ju höras via mail för att ta detaljerna...
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Författare Precis Det är ingen panik. Så du släpper bara hunden å hoppas han ska hitta en räv å driva den till dig då? brukar det funka, får du mycket räv på det viset? Då det gäller trut å kråka så flyger de på en bra bit in i september så de e bara å hojjta till när du är sugen, ju senare på hösten desstå mindre fågel givetvis, men än är det ingen panik direkt. Jag jagar ca 3 helger av 5 (frugan jobbar 2 helger av 5)
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Jo, jag släpper väl hunden där jag misstänker att det rört sig räv under natten....nu tidigt på hösten går jag ofta ute på lägdor....räven följer ofta dikeskanterna. Vissa berg brukar oxå vara relativt säkra när det gäller att hitta räv. Sen är det ju inte hunden som driver räven till mig....den driver räven vartän det bär..och då är det ju jag som passare som får försöka tänka ut nåt bra pass där räven förhoppningsvis kommer. Lättare sagt än gjort...men förbannat skoj...för de mesta. Skjuter väl iofs de flesta för grythunden....men då är det ju stövaren som drivit under den tidigare....De senaste 3 åren har det skjutits 45 rävar för mina hundar....å bommats ganska så många oxå. Men det är väl inte den effektivaste jaktformen..man skulle nog skjuta mer om man använde snara,åteljakt eller bara passade ute på lägdorna nu tidigt på hösten...men det är inte ett dugg intressant tycker jag... Jag jobbar 1 av 3 helger...men vi ska nog lyckas lösa det på nåt vänster....
Publicerat Augusti 15, 200521 yr Författare De löser sig alltid ;D Funderar själv på att sätta mig i nått dike å vänta nån natt med hagelbössa i handen men de har inte blivit än.