Publicerat April 28, 200817 yr Är det någon som vet vilken ammo som är bäst till en 45-70 på björnjakt. Vill ha en tung kula som inte ger genomskott på korta håll.
Publicerat April 29, 200817 yr Är det någon som vet vilken ammo som är bäst till en 45-70 på björnjakt.Vill ha en tung kula som inte ger genomskott på korta håll. Vill du INTE ha genomskott så kan du inte ha så tung kula. Är björnen liten (mindre änn 100kg) så kan det bli svårt om det inte tar bog blad eller ben. Jag vill inte heller ha genomskott på älg/björn och använder Rem 300 hp och Hornady 300 hp. Rem 300 hp är mjukare och stannar något fortare änn hornady 300 hp men hornady kulan blir snyggare om det nu har någon betydelse, om inte så är valet lätt.
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare Vill du INTE ha genomskott så kan du inte ha så tung kula. Är björnen liten (mindre änn 100kg) så kan det bli svårt om det inte tar bog blad eller ben. Jag vill inte heller ha genomskott på älg/björn och använder Rem 300 hp och Hornady 300 hp. Rem 300 hp är mjukare och stannar något fortare änn hornady 300 hp men hornady kulan blir snyggare om det nu har någon betydelse, om inte så är valet lätt. Hej . Har du skjutit björn med de kulorna du skriver om? Vad är det för slgs kula de här? Är inte hp hollow point- hålspets?
Publicerat Maj 14, 200817 yr Personligen skulle jag inte använda en HP kula på nalle oavsett storlek, en billig kula som dels ger bra effekt i viltet men som även brukar gå bra i de flesta vapen, är Remington 405gr, billig så att man kan träna mycket, och pålitlig så att man kan jaga med den. Att chansa på att kulan skall bli kvar i björnen är ett högt spel om ni frågar mig, nalle ber inte om ursäkt om det finns livsgnista kvar, en HP kula som träffar ett bogblad från en stor björn riskerar att gå sönder och att inte nå vitala organ. Nyfiken fråga, varför detta krav att kulan skall stanna i björnen?
Publicerat Maj 14, 200817 yr Hej .Har du skjutit björn med de kulorna du skriver om? Vad är det för slgs kula de här? Är inte hp hollow point- hålspets? Fråga 1, Med Rem 300hp ja, inte med Hornady 300hp men över 20 älgar så den fungerar garanterat på björn. Fräga 2, Bly kula med koppar mantel och en kort hålspets för att expantionen ska börja fort. Fråga 3, Ja. Rem 405gr är ingen dålig kula men med den blir det genom skott och det ville ju du inte ha, och inte jag heller.