Publicerat April 29, 200818 yr ajajaj!! Pärlan hade alldeles för högt k-värde på besiktningen idag. Hade 5,2 och gränsvärdet är 2,5. Kan man göra nått för att sänka k-värdet? Typ fotogen eller nått? Har aldrig bytt luftfilter i den där.. kan det bara en bidragande orsak?
Publicerat April 29, 200818 yr Nja inte fotogen men K-sprit borde kunna funka tror jag. Min nuvarande gamla sunkvolvo har inte behövt detta ännu men den gamla sunkvolovon krävde det då det var en förgasarmodell. Mvh!
Publicerat April 29, 200818 yr Nja inte fotogen men K-sprit borde kunna funka tror jag. Min nuvarande gamla sunkvolvo har inte behövt detta ännu men den gamla sunkvolovon krävde det då det var en förgasarmodell.Mvh! En diesel har ingen förgasare Hipshot
Publicerat April 29, 200818 yr Byt luftfilter (och när du ändå servar byt oljefilter och olja) sen kör du bilen 2-3 mil på låg växel, motorvarv mellan 3000-4000 varv...precis innan besiktningen! Klart K-sprit är bara till för att hålla ev isproppar bort från äldre bilar där det kan ha bildats vatten i tanken pga temp.växlingar... Vänligen /Bildoktorn
Publicerat April 29, 200818 yr Byt luftfilter (och när du ändå servar byt oljefilter och olja) sen kör du bilen 2-3 mil på låg växel, motorvarv mellan 3000-4000 varv...precis innan besiktningen!Klart K-sprit är bara till för att hålla ev isproppar bort från äldre bilar där det kan ha bildats vatten i tanken pga temp.växlingar... Vänligen /Bildoktorn Men K-sprit ändrar även avgasvärdena vid besiktning. På bensinbil.
Publicerat April 29, 200818 yr Men K-sprit ändrar även avgasvärdena vid besiktning. På bensinbil. Ja jo förvisso men skilj på avgasvärdena, k(ol)-värdet är ett och CO ett annat som helt riktigt kan påverkas av K(arburator)-sprit i tanken, om än marginellt! Sen beror det givetvis på hur mkt man häller i tanken /Vänligen
Publicerat April 30, 200818 yr Ja jo förvisso men skilj på avgasvärdena, k(ol)-värdet är ett och CO ett annat som helt riktigt kan påverkas av K(arburator)-sprit i tanken, om änmarginellt! Sen beror det givetvis på hur mkt man häller i tanken /Vänligen Absolut. Reagerar bara på att det står att det BARA används till isproppar. För marginellt blir det inte om man öser i mycket av det. Kör tanken till nästan tom och ös i k-sprit så gör det ganska stor skillnad. Men tanka sedan bilen full med riktigt bränsle direkt efter bes. Men som sagt, vi ska skilja på K-värden och CO-värden. Min volvo (740) klarade bes. med hjälp av detta för många år sedan. Nu åter till problemet med K-värdet.
Publicerat April 30, 200818 yr Författare Har forskat lite och hittade en tråd om det på ett bilforum. Där ger dom tipset att sätta i 10l fotogen på 50l diesel. Vågar man? Öppnade upp och kikade i luftfiltret igår och det var inte vackert . Blir definitivt ett byte redan idag
Publicerat April 30, 200818 yr Har forskat lite och hittade en tråd om det på ett bilforum. Där ger dom tipset att sätta i 10l fotogen på 50l diesel. Vågar man? Öppnade upp och kikade i luftfiltret igår och det var inte vackert . Blir definitivt ett byte redan idag >Pitepalt Kruxet du har är soten som bildas av dålig förbränning eller av bil modell lite äldre och den måste bort, ett bra sätt jag tidigare skrev som rensar system ordentligt, bra första hjälpen! I dina skor skulle jag fixa nytt luftfilter, tippa i en flaska K-diesel som ökar cetantalet, sen tokköra bilen! Fotogen och diesel funkar ihop ända upp till 50/50, mixturen är inte så olika, men varför, förr gjordes det men utan att vara expert är jag rätt övertygad om att dagens MK1-diesel är fullt tillräcklig även vid riktig låga temperaturer! ...Erkänn nu, du kör på fuldiesel!
Publicerat Maj 1, 200818 yr Författare Ok nä tyvärr kör jag på jet-diesel . Har i lite av nån sörja som ska göra att den startar bättre och ger bättre förbränning. Vet inte om det funkar Nåja luftfiltret bytt så jag ska åka och testa någon dag. Måste dock byta dämpare fram men får man inte ordning på k-värdet så är det ju ingen ide
Publicerat Maj 1, 200818 yr >PitepaltKruxet du har är soten som bildas av dålig förbränning eller av bil modell lite äldre och den måste bort, ett bra sätt jag tidigare skrev som rensar system ordentligt, bra första hjälpen! I dina skor skulle jag fixa nytt luftfilter, tippa i en flaska K-diesel som ökar cetantalet, sen tokköra bilen! Fotogen och diesel funkar ihop ända upp till 50/50, mixturen är inte så olika, men varför, förr gjordes det men utan att vara expert är jag rätt övertygad om att dagens MK1-diesel är fullt tillräcklig även vid riktig låga temperaturer! ...Erkänn nu, du kör på fuldiesel! Hahahaha. Gammal radioaktiv bunker-diesel. Tusentals ryska lastbilschaufförer kan inte ha fel................