Publicerat Maj 1, 200818 yr Kommer att ställa en del frågor om just älgjakten här framöver. Har ju blivit medlem i Viltvårdsområdet här hemma i byn nyligen, så jag behöver en del tips o sånt inför höstens första Älgjakt i mitt liv. Vad ska man tänka på förutom förbjudna skottriktningar och säkerheten i övrigt. Så alla ni erfarna Älgjägare och andra som jagat älg ge mig tips. Det är ju endå ett tag kvar men tiden går ju fort.
Publicerat Maj 1, 200818 yr Kommer att ställa en del frågor om just älgjakten här framöver. Har ju blivit medlem i Viltvårdsområdet här hemma i byn nyligen, så jag behöver en del tips o sånt inför höstens första Älgjakt i mitt liv.Vad ska man tänka på förutom förbjudna skottriktningar och säkerheten i övrigt. Så alla ni erfarna Älgjägare och andra som jagat älg ge mig tips. Det är ju endå ett tag kvar men tiden går ju fort. Att man har med sig mat, kaffe, kläder, amnution så att den inte ligger kvar hemma. Det brukar ju inträffa ibland för någon. Inte för mig ännu iaf! Bössan inskjuten och att man har varit på skjutbanan och tränat nog. Platspåsar el. fryspåsar så att man kan ta med sig älghjärta, lever och tunga hem om man skjuter något. Hjärtat är en delikatess. Väldigt gott att torka men det sväljer mycket salt om man ska tillaga det i ugnen för att äta. Det är även gott att röka och har med sig ut i skogen som tilltugg. Fråga gammelgubbarna i byn om Du inte redan vet det. Snöre som man koppla en hund med om man blir ombedd att göra det av en hundförare om man ska bryta för lunch el. för dagen. Extra vantar, regnkläder. Ett stycke stort tålamod att kunna sitta stilla om det blir långtråkigt på passet. INTE SOMNA PÅ PASSET OM DET BLIR FÖR VARMT I SOLGASSET!
Publicerat Maj 1, 200818 yr Var kall. Även om frossan gör sig påmind. Tänk på att kon oftast kommer före kalven i början av säsongen. Vänta något så att du är säker på att det inte kommer en kalv också. Senare på säsongen så kan det ofta vara tvärtom. Då kommer kalven kaxigt utspatserandes före kon. Kan vara bra att veta så man inte skjuter kon från kalven. Och även om man är dålig på att se skilnad på åldrarna i en stressad situation. (Om du bara har kalv kvar på licensen tex) Tänk även på att framförhållningen på älgbanan stämmer väldigt lite överens med verkligeheten. Många håller alldeles för långt fram på djuret och skadeskjuter eller bommar när älgen kommer "joggande" En älg som kommer i den farten som den har på banan skenar snarare. Då är det inte läge att skjuta.
Publicerat Maj 1, 200818 yr Om älgen inte blir kvar efter att du skjutit på den tänk efter var du hade skottplatsen och vilken rikting älgen hade. Lyssna efter ljudet då (om) den faller utom synhåll.
Publicerat Maj 1, 200818 yr Säger som ijahman var kall, kolla efter kalv om ko dyker upp Fy fan....Minns när jag skulle skjuta min första älg som 15 åring, då va man inte kall Farsan var tvungen att avsluta, HAHA /Joseph
Publicerat Maj 2, 200818 yr Om du är med i ett lag som man får välja pass så försök att få ett bak pass. Efter att jag gått som hund förare sen -95 så har jag sett att om hunden börjar att skälla en hel familj så efter ett tag så kan tjuren smita bak vägen och gå i fel vind för att komma från hunden. Ofta lyckas denna smitning för att ingen sitter i bak pass.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Du kan ju kika lite på dom så länge. Älgparken... http://webbkameror.se/djurkameror/moosegarden/index.php Mvh
Publicerat Maj 2, 200818 yr Är säker på att allt kommer gå jättebra. Förutom alla kloka ord som redan sagts så är en fullladdad radio och en mobiltelefon bra att ha med sig. Själva jakten kommer att ge sig med tiden. Du kan tänka på att smyga till passet. Många tycker jag kan gå och mer eller mindre pratar när de ska till passet. Förutom att de inte blir lika spännande så stör det älgarna och försvårar arbetet för hundarna. Tännstickor och torrt näver i en gammal snusburk kan också vara bra ibland. Annars är det bara att ta med dig en påse tålamod och vänta.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Författare Tack för alla tips men kom med fler. Vet inte riktigt hur dom gör med passen här, ska kontakta dom framöver och fråga om visa saker. Oj så man längtar. Denna älgjakt kommer bara vara spännande och lärorik. Jag vet att man inte är fulllärd fören efter måna år om man nu blir det vill säga.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Tack för alla tips men kom med fler. Vet inte riktigt hur dom gör med passen här, ska kontakta dom framöver och fråga om visa saker. Oj så man längtar. Denna älgjakt kommer bara vara spännande och lärorik. Jag vet att man inte är fulllärd fören efter måna år om man nu blir det vill säga. Man blir nog aldrig fullärd. Var bara uppmärksam och lyssna... Ställ frågor om du är osäker. + en stenhård regel. Bössan laddas först när du är på passet. Sker alldeles för många vådaskott för att folk har för bråttom. Det kommer gå fint Mvh
Publicerat Maj 2, 200818 yr Författare Jo det där med att inte ladda fören man är på passet är viktigt mycket viktigt. För mig är det en självklarhet att man inte laddar fören man på på plats, även att man är mycket upmärksam på vad som kommer fram så att det inte blir en olycka.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Det finns ett par pass på våran mark som vi inte väntar med att ladda. Det har hänt vid ett dlertal tillfällen att man stött djur när man är på väg till de passen. Därför bestämde vi att vi laddar innan vi går till dessa pass. MEN!Då ska tilläggas att Franz som planerat passen på våran mark har gjort ett grymt bra jobb. Alla pass har "fria" skjutvinklar. Alla riktningar är "säkra". Annars är det en generalregel.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Hej Foffe, Älgjakt är ett speciellt kapitel. Innan man börjar ge råd om hur du skall öka dina chanser till skott på passet tror jag man skall ägna ett par meningar om hur man skall bete sig som ny medlem. Ödmjukhet, säkerhet och arbetsvilja är ledstjärnan för att bli accepterad i de flesta lag. Skyttet kommer senare. Kontakta jaktledaren och be att få en karta över området om du inte redan fått. Erbjud digg att röja lite pass, hugga ved och bära ut saltstenar etc (om inte detta är gjort med skoter redan) Jag började själv i ett nytt norrlandslag i fjol vilket gick bra. Har själv varit jaktledare i 10 år av mina 20 aktiva som jägare varför en del saker föreföll lte underliga till en början rent organisatoriskt men jag flöt bara med lät saker fortgå och var först och sist i slaktboden bl.a. Tror det är viktigt för att bli accepterad, Fjollträskare blir jag alltid ändå men det finns nog bra och dåliga sådana också. Beträffande passkyttar finns det tre kategorier. - De som aldrig ser eller förstås heller skjuter älg. - De som ser mycket älg men sällan skjuter. - De som ser mycket älg och också ofta skjuter. Att nå kategori 3 kommer med självförtroende, vilja och ett utvecklat skytte, men att gå från kat.1 till kat 2 är ofta bondförnuft. Hur man beter sig på ett pass är A&O. Töm tarm och blåsa innan utgång. Tvingas du pinka på passet har nog din chans till att få se älg devalverats med många procent. Sommarprata inte i radion, använd snäcka och svara bara kort och korrekt så lågmält som möjligt. Skramla inte och bär inte parfymerade kläder eller rakvatten. Tänd en tjärstubbebrasa, tar bort lukt, värmer och ger dig varm mat + att det lite kul att pyssla med. Lycka till, kul att det gick vägen!
Publicerat Maj 2, 200818 yr Författare KArta har jag redan över området då jag löste jaktkort för småvillt och rådjur i höstas.
Publicerat Maj 2, 200818 yr Beredd att instämma med MKJ. Steg ett är att du kommer in i laget. För då blir det trevligt oavsett hur själva jakten går för din egen del. Älgjakt är ju en lagjakt i mångt och mycket och individuella prestationer spelar mindre roll. Huvudsaken är så att säga att laget fäller tilldelningen. Visa intresse för jakten och ställ frågor.