Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tjäderspel

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som varit ute och sett nått bra tjäderspel i år?. kanske tagit några bilder, skulle vara roligt att se i så fall

Publicerat

Efter att två av "mina" bästa vin har förstörts så har jag letat som f.n och till slut så hittade jag ett nytt stort vin i förr går. Det var mitt på dan när jag hittade det så det var inte rätt tid på dyngnet för att få se nått spel men jag stötte flera tuppar och hönor runt i kring vinet. Mycket spår i snön och dun så det har gått hett till det är tydligt. Men det är ovanligt mycke snö kvar så det är minst 14 dagar innan man kan smyga på nått tjäder spel på min mark och normalt brukar det gå att börja kring 6-7 maj.

Publicerat

Var igår kväll och fotade en tjädertupp som spelade.

Första gången jag faktiskt får uppleva det, mycket häftigt. Lägger upp bilderna nästa vecka.

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare

Jag var ute i går/natt men det verkar som det är lite tidigt ännu. Det brukar vara som bäst kring 1-5 maj för mig men det är klart att det är nog senare i år pga all snö som finns kvar (ca 40cm). Nu blir det vänta tills nästa helg å se om man kan få lite häftiga bilder.

Publicerat

Jag ser att vi är nästan grannar :) . Var i Älvsbyn jagar du?

Publicerat
  • Författare

högheden i älvsbyn å klubbfors i piteå å i rånböle utanför råne.

Publicerat

I klubbfors brukar man ju se en del tjäder på vägen, borde vara bra fågel mark. Hur är det med älg där?

Publicerat
  • Författare

Det finns faktiskt en hel del fågel. Jag har inte jagat så mycket fågel där men man ser ju när man går med hund på älgjakten att det finns en del. så till frågan :D det finns faktiskt ganska bra med älg men tyvärr är det ju oftas (fel sorts älgar hunden hittar :D ) men det är ju så det är med jakt :blink:

Publicerat

Fick igår ett par Orrar på bild.

Var imorse och smög på Orrspel, dock var dem varska, Bilder kommer.

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare
Fick igår ett par Orrar på bild.

Var imorse och smög på Orrspel, dock var dem varska, Bilder kommer.

Mvh//Jonas

roligt väntar otåligt :D

Publicerat
Det finns faktiskt en hel del fågel. Jag har inte jagat så mycket fågel där men man ser ju när man går med hund på älgjakten att det finns en del. så till frågan ;) det finns faktiskt ganska bra med älg men tyvärr är det ju oftas (fel sorts älgar hunden hittar :P ) men det är ju så det är med jakt :D

Ja då kommer nästa trådkapning men jag måste få veta vad du har för älghund?

Publicerat
  • Författare
Ja då kommer nästa trådkapning men jag måste få veta vad du har för älghund?

Två jämtar :D

Publicerat

Fick du mit PM?

Publicerat
  • Författare
Fick du mit PM?

japp :)

Publicerat

Kul med tjäderspel.

post-1184-1209914234_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kul med tjäderspel.

[/qu

Han syntes bra mot snön :) . men ni har väldigt mycke snö kvar. inte roligt om man måste plumsa långt.

Publicerat

Han syntes bra mot snön :) . men ni har väldigt mycke snö kvar. inte roligt om man måste plumsa långt.

Jepp jag sjönk nästan till midjan på vissa ställen när jag gick efter honom :)

Även han sjönk dock inte så mycket...

post-1184-1209929270_thumb.jpg

Publicerat

Kanonbild ju..! Att man kommer så nära..?

Publicerat
Kanonbild ju..! Att man kommer så nära..?

Jag misstänker att du inte varit på nått tjäder spel, inte illa menat men det rekomenderas. När "hönveckan" (parnings veckan) har varit så spelar tuppen ett tag till men då uppe i träden. Då är det i regel slut snö eller bara snö fläckar kvar och då kan man med lite rutin komma väldigt nära i bland. Jag och en kompis har en liten sport att se om man är så "kruup" (pite mål. = krypa/smyga) så nära som möjligt, helst under tallen tuppen sitter i. Det går inte alltid, men när det lyckas är det hur coolt som helst, en upplevelse av stora mått.