Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårläggarskor

Featured Replies

Publicerat

Var ute nu på morgonen och la två spår för taxen och Wachteln. Till Wachteln la jag ett spår med spårläggarskor och vildsvinsklövar funkade riktigt bra faktiskt. En sak man ska tänka på är att ta med en nyckel så man kan eftedra skruvarna för fastsättning av klövarna.

Men nu till frågan, visst borde ett par spårläggarskor minska min doft betydligt i spåret. Vilket borde göra det mer naturverkligt! Dels får man ju en betydligt mindre yta av mina stövlar som stiger i spåret plus lukten av klövarna.

mvh

Publicerat

På din fråga kan jag bara teoretiskt nicka och instämma, rimligen borde effekten vara mindre människovittring i spåren.

Har du en bild på dojjorna, var har du köpt dom?

MVH

Publicerat
På din fråga kan jag bara teoretiskt nicka och instämma, rimligen borde effekten vara mindre människovittring i spåren.

Har du en bild på dojjorna, var har du köpt dom?

MVH

Tjena!

Jag har ett par som ligger och skräpar i Harg om du vill prova ett par.

Har för mej att jag köpte dom av Micke Tham.

Christer

Publicerat
Tjena!

Jag har ett par som ligger och skräpar i Harg om du vill prova ett par.

Har för mej att jag köpte dom av Micke Tham.

Christer

Tja,

Why not, har du vägarna förbi nån kväll i veckan?

MVH

Publicerat
  • Författare

Det är Thams skor jag använder. Stod något i brochyren att man skulle droppa lite blod på klövarna de första gångerna för att förstärka spåret.

mvh

post-647-1209913479_thumb.jpg

Publicerat

"Men nu till frågan, visst borde ett par spårläggarskor minska min doft betydligt i spåret. Vilket borde göra det mer naturverkligt! Dels får man ju en betydligt mindre yta av mina stövlar som stiger i spåret plus lukten av klövarna."

Personligen anser jag att detta är överkurs och doften av dig lär hunden känna ändå.

Men var och en blir ju salig på sin tro.

Publicerat
"Men nu till frågan, visst borde ett par spårläggarskor minska min doft betydligt i spåret. Vilket borde göra det mer naturverkligt! Dels får man ju en betydligt mindre yta av mina stövlar som stiger i spåret plus lukten av klövarna."

Personligen anser jag att detta är överkurs och doften av dig lär hunden känna ändå.

Men var och en blir ju salig på sin tro.

Ser man det väldigt teoretiskt så lämnar man ju dels vittring i dina avtryck och den luftvittring du avlämnar. Och visst tar man bort delar av den vittring du lämnar med skorna, så bör den ju i teorin minska. Men sen är frågan om den miskar så att det har någon direkt betydelse för hunden..?

Publicerat

Man skall ha klart för sig att en hund behöver ca 3 molekyler av en doft för att känna den, du kommer inte att kunna ta bort din doft i spåret efter som du går där rent fysiskt och hanterar klövarna med händerna innan.

Hundar kan spåra, vi behöver inte lära dom det, vi behöver förklara VAD vi vill att dom skall spåra däremot.

Att jämnföra en hundnäsa med en dito mänsklig är som att lägga ett frimärke i ena hörnet av en fotbollsplan.

En hund tappar egentligen inte ett spår, utan tappar koncentrationen, ids inte följa när det blir för besvärligt, eller så blir nått annat mera intressant.

Därför är belöningen i spår slutet så viktigt, det måste löna sig under träning.....då ökar motivationen att spåra, för "husse blir ju inibaljan glad när jag hittar den där klöven som han har lagt ut"